Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jiwisto

Ska 280-drever se ut så här?

Rekommendera Poster

Hej,

Hittade en kåpa på 280-drevet när jag la upp båten på land för vintern, skruvande givetvis bort kåpan för att se vad det var under och följande såg jag enligt fotot jag tog. Nu är frågorna:

1. Ska det inte vara 2 st stänger i stället för bara en stång som bilden visar? Jag tycker nämligen det ser ut som om stången på vänster sida saknas mellan de röda pilarna, men jag har haft fel förr

2. Vad är denna mekanism till för, backen eller?

3. Ser det ovanligt ofräscht ut under kåpan tycker ni?

Tacksam för era svar som vanligt laugh



Senast ändrad av jiwisto | 27 oktober 2011 | 21:04

post-10017907-1394236858,4153_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naaah det räcker gott med en stång, det ser ut precis så som det ska göra så du behöver inte vara orolig.

Jag har för mig om att man använder den andra sidan (den du saknar pinne i nu) när man har motgående propp typ högergående ist för vänster.

 

Så där ser et ut allt som oftast när man tar bort kåpan speciellt om man inte rengör varje vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två stänger skulle fungera väldigt dåligt eftersom den nedre fästpunkten bara kan röra sig åt ett håll. Den övre fästpunkten rör sig upp på ena sidan och ned på andra sidan i samma rörelse så två stänger skulle då låsa denna rörelse.

Jag TROR att denna mekanism är för backspärren men jag är inte helt säker. Dock vet jag att den har med växling att göra! Precis som rotorp skriver så väljer man sida beroende på åt vilket håll motorn snurrar. Vår motor gick åt fel håll innan den monterades och meken sa då att man flyttar bara stången så går drevet åt andra hållet så blir det rätt ändå. (Han valde dock tillslut att vända motorns rotation istället, så drevet behövde inte vändas på.)

För att få rent kan jag verkligen rekommendera Rönnqvist båtbottentvättmedel, det är helt magiskt!! Finns på Jula och Clas Ohlson m.fl.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det har inget med backspärren att göra, det är växelspaken. Och som sagts tidigare, flyttas staget över till andra sidan så ändras propellerns rotationsriktning.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag lite intreserad, vände på motorns rotation? Går det? Ja på endel äldre maskiner ja, men på en drevmotor?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det! Man får byta kamaxel och lite andra grejer, sen ändrar man bara tändningen. I vissa fall måste även kolvarna bytas men det behövdes inte i min motor. Grejen var den att min motor hade levt sitt liv som en av två i ett dubbelmontage med raka axlar, så den hade vänts åt fel håll tidigare. Det meken gjorde var helt enkelt att återställa motorn till ursprunget.

Generellt skiljer det ingenting mellan motorer som monteras med rak axel och de som monteras mot drev, det är samma grundgrejer. Drar man det ännu längre så åker ju alla i princip omkring med bilmotorer som anpassats en aning för att passa som båtmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på 2:  Detta är växelmekanismen för fram/back. Den övre grunkan som vrider på sig knuffar en s k kona upp eller ner och kopplar in kugghjul för antingen fram eller back. Finns ingen koppling som på en bil utan man slår in växeln direkt. Därför får man bara göra det med motorn på tomgång.

 

Svar på 1: Om man kör dubbelmontage av drev så vill man ibland ha propellrarna motroterande så man slipper sidoavdrift när man drar på.

Dvs:
- höger prop roterar medsols för framåt, den har då en högergängad propeller
- vänster prop roterar motsols för framåt, den har då en vänstergängad propeller

Så för att komma framåt måste det ena drevet snurra åt ena hållet  när det andra snurrar åt andra hållet.

Motorer alltid roterar åt samma håll. (Flintstone, det är fult att lura nybörjare. Ska du inte be dem mata kölsvinet också?! :-) :-) :-)

Förutom att ha olika propellrar så måste man ändra inställning på det ena drevet. Man flyttar växelstången från ena sidan av den övre skivan till den andra. Drevet i sig är helt symmetriskt inuti och ser inte skillnad på fram eller back. Det bara roterar propellern åt ena eller andra hållet.

 

Svar på 3: Jo lite, spola av med en vattenslang. Inte högtryck som kan göra dumma saker med gummitätningen bakom växelskivan.
(Vilket påminner mig om att jag glömt just den rengöringen på mitt eget drev. Helgpyssel alltså.)



Senast ändrad av Anders_St | 28 oktober 2011 | 13:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte luras Flintstone, går alldeles utmärkt att göra precis som han beskriver. Men det vanligaste är nog att omkastningen sker i backslaget, drevet eller växelhuset o att båda motorerna snurrar samma håll trots att propparna snurrar åt varsitt.

Lite OT så är faktiskt stora 2-taktade fartygsdieslar omkastningsbara, dvs man startar motorn baklänges när man ska backa. För att få rätt timing ställs kamaxeldrivningen om innan backstart. Anledningen är att ett backslag i dessa dimensioner skulle vara alldeles för dyrt o stjäla för mycket effekt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh fan! :-)

Jag visste om att fartygsdieslar är omkastningsbara men inte att man kunde göra det på mindre motorer i fritidsbåtsklass.

Sorry Flintstone!  Trodde som sagt att du retades med nybörjare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorer alltid roterar åt samma håll. 

Man ska vara försiktig med att använda orden alltid och aldrig...

Ni får tro vad ni vill men min motor gick åt fel håll tills det ändrades tillbaka. Bevisligen går det utmärkt att göra så och en googling på reverse rotation visar att det inte är helt ovanligt heller. Jag har igen fartygsdiesel i båten utan en helt vanlig V6:a från mitten av 80-talet.

Naturligtvis finns det en fördel med att vända rotationen på en av motorerna vid dubbelmontage: motorernas vridmoment tar ut varandra istället för att jobba tillsammans.

Förövrigt retas jag aldrig (hehe!) med nybörjare! wink Dessutom försöker jag vara väldigt försiktig med ironi i skrivna konversationer...bränt barn skyr elden, on ni förstår vad jag menar...indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Den har visst med backspärren att göra. Nedre oket som växelkabeln sitter ansluten på skjuter vid back fram en pinne som trycker på backspärrsbygeln. Det är oftast den som gör att växeln går tungt. Prova att smörja.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att få oljepumpen att gå åt rätt håll?

Byter man den också?

 

Byter man generator också?

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr vet jag inte detaljerna i reverseringen då jag inte gjorde detta personligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rotationsriktningen kan variera på motorer, SAAB v4 (ford) roterade åt fel... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Det känns som tråden börjar komma ifrån ämnet litte men jag måste bara fråga, vore det inte lättare att byta propeller än att bygga om motorns rotation, eller har jag missat något?

Det är möjligt att jag har rört till det med allt, fel vända maskinet, höger / vänster svängd propeller, fram och back på drevet m.m.

kan det vara så här  att vi ser inte skognen pga alla träd  om ni förstår mig blush

Aleo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut enklast är att flytta pinnen i drevet. Då kan man köra med standardpropellrar och slippa leta efter felgängade om man behöver en ny. Det kan ju vara så att man behöver låna någons reservprop någon gång till exempel.

Dock finns det en fördel med att vända motorn och det är att allt blir som det normalt sett är. Man behöver inte förklara för mekar eller en ev. köpare av båten att här har vi varit tvugna att fixa lite eftersom motorn roterar åt fel håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...