Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Pirayan

Knackande ljud Mercruiser 5,7

Rekommendera Poster

Skepp o hoj

Nu på höstkansten så har jag hört att det är ett knackande ljud från motorn. När jag stoppa ner huvudet och försökte lokalisera vart det kom ifrån så låter det å känns det mest vid styrbords knä. Vad kan det vara som hör att det knackar där i krokarna?

Motorn är en Mercruiser 5.7L  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn har hydraliska ventillyftare så kan det vara en eller flera som har satt igen.

Ibland hjälper det att byta motorolja för att få igång lyftarna.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Hmmm. Man kan ju hoppas att det är så enkelt. Jag har googlat runt lite och har tolkat det som att det kan va lite kostsamt annars. Pierre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn och fin nu....:-) Det som knackar vid knät är avgasklaffen , den är gummiklädd runt klaffen men med tiden så nöts det bort ....där av skrammlet ( metallklingande och oregelbundet). En test du kan göra är att du varvar lite mer på motorn ,till slut upphör skrammlet för att avgaserna trycker på klaffen så pass att den inte slår tillbaka i knät ! Är du med ? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Var exakt sitter denna klaff och finns den bara på V8:orna?

Ett tips till alla som har en motor är att skaffa ett stetoskop! Det finns på Biltema om jag inte missminner mig och är väldigt bra för att lokalisera lite mer precist vad kostiga ljud har sitt ursprung. Pinsamt nog har jag inget eget men det skall införskaffas omgående nu när jag har en gammal V6:a i båten! yes

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en djupdykning ner i motorrummet så verkar de bara vara ett lager. Ingen koll på vad det kallas men det mellan motor och drev. Håller tummarna på det iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgasklaffen (water shutters) finns på samtliga motorstorlekar. V6/V8 har lika men 4 cyl. en annan modell.  Som Jocke skriver är det vanligt att gummit på den nöts ut och börjar ge ett knackande ljud. Stödlagret, som är namnet på det du menar, mellan motor och drev är minst lika vanligt men brukar inte ge ett knackande ljud vanligtvis utan mer ett morrande/rumlande lågfrekvent ljud som  känns i hela båten när lagret blir riktigt dåligt. Men det är lätt kollat. Av med drevet och in med handen och snurra på lagret med två fingrar. Ska gå lätt och fint utan hack eller andra konstigheter. En annan källa till knackande ljud är knutkorsen och är lika vanligt som de andra felen, men hörs oftast mest på tomgång/lågfart och stora styrutslag. Kollas oxå lätt med drevet avmonterat. Ta tag i drivaxel och medbringare och kolla att korsen går lätt och är de glappa så är det oftast axiellt d.v.s själva korset kan röra sej något från skål till skål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra beskrivning.

Läser och lär. Tackyes

Har sådan typ av motor och bra för kommande analyser.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...