Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Filip_Sanden

Kapellet på eller av över vintern?

Rekommendera Poster

Hej,

Ska i helgen ta upp min lilla weedo båt och ställa den utomhus för vinterförvaring. Min fråga är därför som rubriken lyder; ska jag ha kvar kapellet på båten och sedan lägga presenningen över eller är risken att detta binder fukt vilket resulterar i mögel?

Har tyvärr inte möjlighet att bygga några bockar eller liknande i år så kommer bara att dra en presenning över och spänna ner längs sidorna.


Mycket tacksam för svar!

 

Mvh

Filip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort det och gör det rent under vintern så håller den mycket längre. Förra snörika vintern var det flera som fick sina kapell och bågar förstörda av snömassorna.

Dyra grejor ska man ta hand om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som du skriver är risken stor att kapellet möglar om det sitter kvar. Dessutom håller kapellet längre om du tar in det. Frost och temperaturväxlingar sliter mer på tyget än varmt och torrt inomhusklimat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har sett många båtar där kapellbågarna bågnat ned fullständingt av snötyngden så det är inte att rekommendera. Sen har ju andra redan skrivit om mögel och annat som påverkar kapelltyget.

Ett par plankor borde du ju kunna få tag i som du kan ställa upp i ett upp och ned-vänt V över båten så att du får ut pressen lite över sittbrunnsdelen. Bäst är ju om du kan göra två V:n och sedan en lång planka emellan så du får en nock.

Du skriver lilla weedo...hur pass liten är den? Du kanske kan vända båten upp och ned så är problemet helt ur världen?! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten sak till som händer om du låter kapellet sitta kvar under presseningen är att presseningen kan slipa sönder kapellet när den rör sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så hjärtligt för alla snabba och hjälpsamma svar! Båten är nu upptagen och täckt med borttaget kapell. 

 

Som sagt, tack!

Mvh
Filip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är åter igen dags att lägga båten i vinterförvar  :( . Jag kommer att ha min båt och stå hemma på gården över vintern. Underlättar en hel del då man fixar på ett och annat under vintersäsongen.

 

Nu har jag beslutat mig att plocka bort kapellet från båten. Jag är dock bekymrad över en sak när jag gör detta. Jag har en sådan känsla/delvis erfarenhet att det uppstår kondens på presenningens inre sida. När detta händer så finns det ju risken att kondensvattnet rinner/droppar rakt ner i båten... Min båt är en Nimbus 3000 vilket betyder att ungefär hälften av båten är "öppen" under presenningen. Finns det något sätt att undvika kondensen, el. är jag helt onödigt oroad? Har hört talas att om man har dubbel presenning så kan man undvika vattnet, men är det verkligen så... :huh:

 

Jag har en ställning av modellen "NoTool" och sedan en presenning(200 g/m2) som är lite starkare än de lättaste. Alla madresser dylikt har jag plockat bort. Batterierna tänkte jag ladda fulla och låta dom stå kvar i båten eller sedan lyfta ur, men förvara i ett kallt förråd. Ingen vits med torrbollar då kapellet är bort plockad och tanken är att luften skall ha möjlighet att fritt bytas under presenningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Det är åter igen dags att lägga båten i vinterförvar  :( . Jag kommer att ha min båt och stå hemma på gården över vintern. Underlättar en hel del då man fixar på ett och annat under vintersäsongen.

 

Nu har jag beslutat mig att plocka bort kapellet från båten. Jag är dock bekymrad över en sak när jag gör detta. Jag har en sådan känsla/delvis erfarenhet att det uppstår kondens på presenningens inre sida. När detta händer så finns det ju risken att kondensvattnet rinner/droppar rakt ner i båten... Min båt är en Nimbus 3000 vilket betyder att ungefär hälften av båten är "öppen" under presenningen. Finns det något sätt att undvika kondensen, el. är jag helt onödigt oroad? Har hört talas att om man har dubbel presenning så kan man undvika vattnet, men är det verkligen så... :huh:

 

Jag har en ställning av modellen "NoTool" och sedan en presenning(200 g/m2) som är lite starkare än de lättaste. Alla madresser dylikt har jag plockat bort. Batterierna tänkte jag ladda fulla och låta dom stå kvar i båten eller sedan lyfta ur, men förvara i ett kallt förråd. Ingen vits med torrbollar då kapellet är bort plockad och tanken är att luften skall ha möjlighet att fritt bytas under presenningen.

 

Så hade det vi när vi hade vår gamla Storö III´a i båthus. Då hade vi en innerpresenning och hade inga som helst problem med kondens. Denna presenning låg ca 10 cm nedanför ytterväven. Dock måste man göra detta jobb noga så att man inte får vattengenomsläpp. Vårt båthus var 10 meter långt och 4 meter brett så du kan ju tänka dig jobbet...

 

Men är man rädd om sina saker så ska man göra vad man kan för att bevara och skydda.

post-102122-0-73855100-1446738700_thumb.png

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...