Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
T_M_C

Byta ut AD41 mot diesel eller V8?

Rekommendera Poster

Hej!

När trotjänaren behöver bytas ut (AD41B/290DP) är det ju självklart att man skall kika på en beg KAD44:a, D4-260/300 eller kanske en D6-310/370...

MEN; om man istället sätter i en sprillans ny Penta V8:a för i sammanhanget små pengar vad behöver man då i jämförelse för att få rätt nivå på motor. Effekt är ju en sak att läsa på pappret men hur är det med bottenvrid, acceleration, marchfart och toppfart när man jämför kompressor/turboladdad marindiesel kontra bensin V8:a?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Toppfart är det enklaste att svara på. Du behöver samma som du har nu, dvs 200 hk. Marschfart är lite annorlunda eftersom att dieseln kan jobba närmare sin maxeffekt samt att den i regel har en flackare momentkurva.

Som ett exempel kan jag berätta hur det är med min egen båt fjord 24 weekender. Med kad 42 (230 hk på vevaxeln) så gör den cirka 32 knop på topp och kan hålla marschfart upp till 27 knop. Med en AQ271C (270 hk på vevaxeln) så blir toppfarten också cirka 32 knop men marsch farten bör hållas under 24 om inte motorn ska få jobba hårt och dra mycket soppa. I min båt så har jag satt i en 5,7Gi-300 (300 hk på propelleraxeln vilket borde motsvara cirka 320 hk på vevaxeln) och då kan jag hålla upp till 28 knop (3650 rpm) i marschfart medan toppfarten stannar på 39 knop.

Nu vet jag inte vad du har för båt men jag gissar att du klarar dig med 5,0 gxi utan att tappa något i prestanda om du nu har en AD41B.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Min erfarenhet är att bensinaren bör ha ca 40-50% högre effekt än dieseln för att nå samma allround prestanda. Detta beror naturlligtvis på att de har olika momentkaraktäristik och kan säkert variera. För att nå samma toppfart behövs nog bara ungefär samma effekt precis som föregående talare skrev. Problemet är ju att man ska upp i planing först och ska man få samma egenskaper i det registret måste bensinaren vara större effektmässigt.

I mitt fall gick jag från en Mercruiser 454 på 330 hk bensin på TR-drev till en TAMD42WJ diesel, 230 hk, på DPE-drev. Jag minskade alltså med 100 hk. Jag körde aldrig båten med Mercruisern men vet ändå ungefär vilka prestanda det ekipaget hade, det var ju en vanlig kombination på den båten.
Båten planar upp minst lika lätt nu och jag tror faktiskt att även toppfarten ökat någon knop. 

/Sven

 



Senast ändrad av Zwen | 21 oktober 2011 | 14:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Sven, 40-50% är nog ganska nära sanningen:

(200-20)*1,5 = 270hk = vp 5.0 gxi :)

 Edit:

TRS monteras med bakslag och är allmänt kända som duktiga effekttjuvar



Senast ändrad av Niclas_O | 21 oktober 2011 | 15:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det behöver vara självklart att kika på ännu en begagnad diesel? Sen undrar jag lite över föregående kommentarer. Enligt din sjöbod har du en Fjord Dolphin 900. Vad väger den? Säkert runt 3,5-4 ton eller hur? Att sätta en 5 liters V8 som singelmontage i den båten är att be om problem även om motorn är helt ny. Om du är på gång att byta och vill ha en i sammanhanget billig motor så undersök Mercruisers 6.2 liters bensin V8. Denna motor har ett marschvarv på ca 4000 v/min och kommer slå din gamla diesel 41:a med god marginal. Du kommer få en starkare motor och jämnare/vibrationsfriare gång till ett bra pris. Får du till utväxling och propeller så kommer du förmodligen även öka både marschfart och toppfart wink 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag menar absolut inte att det är självklart att sätta i en diesel. Det är en fråga om tycke o smak. Det finns för- o nackdelar med båda. Bensinmotorn går tystare, ger mindre vibrationer och är billigare i inköp. Även om det på senare tid börjat komma en del dieslar som ligger långt under Volvo i pris. Dieselbränslet är ju också ett problem nuförtiden, fick själv rensa en 2 år gammal installation från bakterier nyligen efter driftstörningar.

Dessutom måste jag i vinter kosta på ljudisolering för 3-4000 för att slippa höra mutterkriget därnere. Min har nu bara V8-isolation, dvs i stort sett ingenting.

En bra diesel ligger bara på lite drygt hälften av förbrukningen jämfört med bensinaren vid samma båt-prestanda. Min 3500 ton Sea Ray kör jag på 1,1-1,15 l/M vid 6,5 / 23 knop (ca 50/50). Men nu har ju dieseln börjat bli dyrare än bensinen.............................

Anledningen till att jag satte i diesel var enbart kronisk brandfobi. Ekonomiskt tror jag aldrig man tjänar in det på svensssonkörning. Det skulle i så fall vara om drivmedlet når sådana nivåer att skillnaden i förbrukning blir ännu viktigare, och stora bensinmotorer blir mer eller mindre osäljbara, men det vet man ju aldrig hur det blir med sånt. Kanske dieseln blir ännu dyrare?

Trådskaparen fär väl sätta up en /- lista och välja efter det resultatet.wink

/Sven

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det stämmer att det gäller en 900 Dolphin. Vi vägde den i somras och med nu artande motorpaket väger den 4,3 ton. Spontant behövs runt KAD44/300 för vettig marschfart. En begagnad D4-260 (300 timmar) har jag fått offertpris på 426.000:- inkl arbete och ombyte av nuvarande motor inkluderat. Då blir man lite nyfiken på alternativ... Är en VP 8.1 Bigblock helt förkastligt som alternativ? Tar gärna en vidare diskussion för att lära mig om skillnaden mellan lämpliga diesel- och bensinalternativ!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nej det behöver inte vara VP men hittills har jag inte stött på en mekaniker på Västkusten som varit speciellt fokuserad på annat än VP under högsommaren. Men vad rekommenderar ni annars och i så fall av vilken anledning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du väljer bensin så hade jag defenitivt valt Mercruiser. VP är bara dyrare med delar mm.

En begagnad D4 med installation för det priset ovan är ju helt sjukt!

Ring och kolla med coastalrides.com  Kan varmt rekommendera köp av dom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8.1 bigblock skulle jag undvika att köpa! De har haft ganska mycket problem med kolvhaveri m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruisers 496.a är en bra motor som är förvånansvärt snål

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Om man vill ha marschfarten hos en V8:a som en diesel ger med 260-300 hk, vilken effekt / cylindervolym hos en bensin- V8:a behöver man sikta på för att få likvärdigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Som jag förstått det så är 8,1 (samma motor som merc 496 men bättre styrsytem) den bästa bigblocken på marknaden. Dessa motorer ska vara mycket driftsäkrare än 7,4:orna som dom ersatte.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nej, det är en 41:a som skall ersättas, frågan är till vad... surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om man ska ersätta en 41:a med en bensinare krävs det nog en bigblock V8 i någon form. Eller i alla fall en rejält pumpad 350:a.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det låter som om det inte är en båt lämplad för singelmontage V8:a bensin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, en bigblock lär nog klara av det. Men du får ju räkna med lite utlägg för anpassningen till en sådan motor också och en avsevärt högre förbrukning. Du kanske även kommer att vilja ha en större tank? Om den du har idag är lagom kommer den nog att kännas för liten med V8:an.
Om du är nöjd med den prestanda du har idag är nog en renovering av din befintliga motor det billigaste total sett, om man ska räkna pengar....wink

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behövs ingen storkubikare för att få samma prestanda som en 41B, det räcker med en 5.0 gxi för att uppnå det!  En vanlig 5,7 med mpi insprutning och styrsystem slår en 41B alla dagar i veckan, jämför med t.ex. nyare jänkebåtar kring 8,5-9 meter, sitter oftast 5,0 MPi i dessa...

Dock så kan jag tänka mig att en 41B är i klenaste laget för en 900 dolphin, effektmässigt så borde en kad 44 eller en 8,1Gi passa bra i den båten.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har 430 liter idag och eftersom båten gick att köpa ny med samma tank vid val av dubbla 5,0 liters V8:or på sin tid borde det väl räcka? Plats för större tank finns inte.

Troligen skall det väl räcka med att bygga om motorbädd och göra om akterspegeln för den nya skölden. I övrigt skall väl inga ändringar behövas än byte till bensinutförande på bränslefiltret samt att komplettera med motorrumsfläkt?

När jag ändå byter är det ju kul att få någonting mer än vad man har idag för alla pengar så lite mer effekt (50-100 hk?) för några extra knop i marschfart är önskan även om båten går bra idag också!

Därför är frågan hur prisbildning skulle se ut mellan helt ny men rätt V8:a inkl drev kontra en begagnad D4 eller KAD44/300?



Senast ändrad av T_M_C | 24 oktober 2011 | 13:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja.. Jag skulle nog inte våga satsa på annat än en bigblock för den båten. Den är ganska jämförbar med min i storlek, knappt 9 m lång och drygt 3 m bred. Min väger ca 3500 kg och den såldes aldrig med singel smallblock. Det ansågs för klent. Om sagda 900 Dolphin väger drygt 4000 kg (vilket iofs låter mycket) tror jag det blir tufft att komma upp ur gropen. En 41:a får sitt vrid bra mycket tidigare.

Nyare jänkare tror jag man ska vara försiktig att jämföra med. De är oftast mycket smalare och lättare för samma längd jämfört med tidigare och andra båtar. En anpassning till trailingsregler i USA....

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du märker finns det en massa erfarenhet och kunskap hos gubbsen här inne på MG. En sak är dock säker...diesel är inte självklart i ditt läge. Dels med tanke på priserna och dels med tanke på vad en modern V8 kan leverera i kraft och ekonomi som i jämförelse med en diesel. Visst, en bensinmotor vill ha lite mer soppa men är istället billigare i inköp. Brandrisken eliminerar du genom att ha koll på sakerna du kör runt med.

Tog mig en snabbtitt på blocket och hittade dessa maskiner:

http://www.blocket.se/stockholm/Motorpaket_MerCruiser_6_2MPI_Bravo_III_36730936.htm?ca=22&w=3

 

http://www.blocket.se/varmland/Mercruiser_496_HO_425hk_36454784.htm?ca=22&w=3

 

Den första har 350 hk och den andra 425 hk. Jag är övertygad att båda fungerar bra i din båt. Däremot bör du nog förmodligen inte gå ner lägre i effekt och cyl volym än 6,2 liters motorn pga önskat vrid.

Jag har själv en gammal fjord och när jag bytte ut den gamla 6:an så blev det en 5,7 liters bensin V8 på 260 hk. Båten väger 3 ton och går helt underbart. Riktigt bra acceleration, vibrationsfri marschfart i 20-22 knop och topp nära 30 knop (GPS). Nästa motor (om det blir någon) blir en 6,2 liters Mercruiser.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Två rätt olika motorer du tipsar om. 6,2 är en strokad 5,7:a (small block) och ger 320 hk på propellern medans 496 HO är den sportigare varianten av 8,1och ger 425 på propellern. Den lämpligaste motorn för en tung familjebåt är troligtvis 8,1 GI (496 magnum på mercruiser språk). Lågt effektuttag ur stor volym=driftsäker...

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst tusan är det så, 377:an har ju bara 320 hk. Det är ju 383:an som ger 350 hk. My bad! Men bortsett från den lilla förväxlingen så visst är det två olika dimensioner av motorer och nej, han bör inte ha en för liten volym, det har jag försökt nå fram med sen det nämndes en 5 liters som alternativ. Det som spelar in här är ju egentligen inte om motorerna jag nämnt klarar a att driva båten utan mer vilken prestanda TS vvill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bumpar en gammal tråd av nyfikenhet.. T.M.C, vad vart det för motor? Är du nöjd?

 

Är själv mycket nyfiken på vad Volvos nyare 6,2 liters V8 (430) bensin skulle prestera i en Aqaudor 28 dc. 

 

Väger ca 240 kg mindre än en D6:a (370) men hur mycket påverkar det då det skiljer 330 i vrid (550 kontra 880). 

 

Penta har ju lyckas med en mer stabil momentkurva samt man slipper oljebyte på 24 liter varje höst med Dieseln plus massa annat som kan gå sönder. Självklart vice versa men inte i samma volymer med bensinarn. 

 

Nån som har Pentas nyare V8?

 

 

 

 

Redigerad av SkeppOhoy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...