Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
BellaFalcon

Familjebåt under 1 mkr- Forbina 9000, Nimbus el likn?

Rekommendera Poster

Vår Bella Falcon börjar upplevas trång .Utmärkt båt för övrigt med perfekt funktion i föhållande till sin storlek.

Grov kravspec för köp av nästa begagnade båt;

- 4 fullstora sovplatser - som alltid kan vara bäddade, dvs inte bädda dinett ell likn.

- Diesel med axeldrift och singelmontage (trött på onödiga kostnader/jobb för att vinterförvara/serva drev...)

- Marchfart ~20 knop  (Bellan marchar 30 och saktare än 20 kommer bli plågsamt)

- Kvalitetsbåt (Inga tokkonstruktioner a la Aquador el likn)

- Prisnivå max ca 1 Mkr - rimligen ca 800-900kkr och sedan 100kkr i reparationsbuffert

För att ett byte skall vara motiverat skall det vara ett rejält klliv uppåt avseende utrymme jmf med Bellan.

Har kikat på Nimbus 31 Coupé som tyvärr inte alls gav mersmak. Dålig längd på förpiken och trångt kring dinett och köksbänk. Mkt rapplig konstruktion av fällbar passagerarsoffa. Klart sämre akterdäck än Bellan vi har idag.

Kikade även på en Forbina 10000. Flybridge ger säkert lite frihets- och fartkänsla även i måttlig fart. Gott om plats och fin layout. Lite över vår budget dock och drevdrift.

Hur mycket skiljer i grundkonstruktionen mellan Forbina 9000 och 10000? Hittade en Forbina 9000 från 87 på blocket med 300hk Yanmar. Borde uppfylla grundspecen, men har en känsla av att en 87:a är en väldigt tidig Forbina. Är det bättre att leta en tidig 90-talare? Att originalmotorn är utbytt ser jag närmast som en förutsättning för köp. En 20 år gammal originaldiesel med 1000 timmar känns lite kymigt.... 

Tacksam för tips på andra båtar uppfyllande specen enl ovan.

 

Mvh Bytestankar

 

 

 

 

 

 

 



Senast ändrad av BellaFalcon | 19 oktober 2011 | 00:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Inte helt lätt med dagens utbud........  Jag förstår om du inte vill ha drev. Har det själv och det har många nackdelar, även om det finns ett par fördelar också.
Tidiga Forbina 9000 fanns med rakaxlar men i de flesta fall har ju dessa motorer några år på nacken. Dock har det ju kommit en del nya dieslar på sistone som ligger avsevärt under Volvo i pris. En sådan äldre Forbina med ett motorbyte bör i alla fall kunna hamna under miljonen.
Inter har båtar i din storlek med rakaxlar, finns en del olika norska fabrikat som Scand, Saga etc.
Det skulle nog vara lite lättare om du släppte på kravet 20 knop som marschfart. Tror många av de rakaxlade båtar du kan tänka dig hellre lullar på i halvplanande farter.

/Sven

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En storebro 340 Biscaya med dubbla motorer borde funka. Ska väl inte vara omöjligt att hitta en med frächa motorer innom den budgeten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på Inter 9000, finns med lite olika motoralternativ men den starkaste varianten har en 260hk Yanmar. Där har du som mest fem fasta bäddar bord att sitta vid. det en riktigt fin trä-inredning i bra kvalisort lockar i alla fall mig.

Det är ett halvplanande skrov med en toppfart på 25 med största motorn, men den ska tydligen gå bäst i 15-18. Det var någon båt-tidning som gjorde ett test alldeles nyligen så det går nog att finna på nätet någonstans.

Brukar finnas någon enstaka på blocket till försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forbina är kass i sjön. Väldigt plattbottnade. Får uppfattningen att ni gillar att åka marschfart :)

Storebro 340 skall tydligen inte vara någon höjdare i sjön heller av vad jag läst på forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger ju en hel del i att t.ex. Forbina o vissa Storebro är ganska platta undertill. Det gäller även Nimbus m.fl. Att säga att de är kassa är nog att ta i. De som äger dem lär i alla fall inte hålla med. Att de blir sönderslagna ibland stämmer dock tyvärr.
Om man vill åka hyfsat snabbt genom lite större böljor med rakaxelbåt får man nog titta på något amerikanskt, t.ex. Sea Ray på 30 fot. De har ju ofta dubbla raka axlar med ett djupt V kvar i mitten. Eller en gammal svensk Biscaya från 60-70 talet.smiley De fanns med rakaxel och rejält V.

Det blir nog lättare att hitta en axel-båt om man accepterar lägre fart ibland.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen. Betr marchfart så kan det nog vara OK för min del att dra ned lite när det går sjö.  När vattnet ligger platt och solen gassar kan det dock vara trevligt att dra på lite även med plattare skrov. Hade för länge sedan en Flipper 700 och där var det liknande upplägg.... 

 Inter 9000 verkar ha väldigt välutnyttjad yta och träinredning är trevligt. Undrar dock hur mycker vi skulle känna att vi byter upp oss då båten totalt sett är marginellt större än Bellan och väger mindre.

Saga m fl halvplanare går nog tyvärr bort då de vad jag förstår endast med maxansträngning kan pressas mot 20 knop och så vill man ju inte slita på materialet.

Måste nog se till att ta en ordentlig titt IRL på en Forbina 9000...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade precis en intressant båtmodell - Riviera 925. Verkar finnas både som halvplanare (axel) och helplanare (drev) samt med el utan flybridge. Utan fly ser den lite ut som en Bella Falcon på steroider, dvs betydligt större. Med en större Yanmar toppar halvplanaren tydligen ca 25 och marchar 20.....

En enda till salu på Blocket just nu och tyvärr på vätskusten... Blir nog hur som helst inte aktuellt förrän till nästa säsong så vi hinner fundera under de kalla månaderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma kravspecifikation, med tillägget styrplats inne och ute, marschfart på 20 knop var inte nödvändigt för en gammal seglare.

Hittade inga båtar som riktigt motsvarade kraven till det priset, men efter att har sålt den franska segelbåten med hyfsad vinst efter 10 års bruk sedan den var ny, så kom vi fram till att vi bara lever en enda gång och att livet är för kort för tillbringas i en båt som inte riktigt motsvarar de krav vi har.

Efter att ha kollat på en mängd båtmodeller och en förfärlig massa vrakbesiktningar så föll valet till slut på en välvårdad och knappt använd Nimbus 340 Commander från 2006 med 150 motortimmar, visserligen dyrare, men en båt som överträffar alla krav vi hade.

Den marschar 20 knop om man vill, men vid 7 knop så spiller man inte ut kaffet och hinner njuta mer av skärgården, dock händer det att vi snabbspolar över en lång fjärd.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nästan exakt samma kriterier som du, men valde en något mindre båt istället just för att få en fräsch båt med nyare motor och istället kunna lägga en slant på nya dynor, mattor, kapell, elektronik m.m.
Skönt att slippa strul med dreven, extra servicekostnader för dem, stöldrisk, en motor är billigare än två både att serva och att laga (och i framtiden kanske byta?) = färre bekymmer och lägre förbrukning.

Därför blev det en Nimbus 2600 av senare modell med en ganska ny 150hk Tamd 31. Trots att båten var från sent 80-tal så kändes den väldigt fräsch, modernt byggd liksom. Om jag skulle byta till en större båt idag så är det en Nimbus 3000 eller 3400 Europa som står på agendan. Större än så börjar bli bökigt att få in i gätshamnarna.

3000 är ju i stort sett samma båt som jag har idag fast lite större (finns med lite olika inredningsvarianter, bl.a med den märkliga idén att dela upp köket på två moduler på varsin sida av sittbrunnen), och 3400 E är ytterligare lite större men finns nog bara med drev.

Akterruff är helt klart underskattat måste jag säga. Även i min lilla 2600 kan vi vara ute två par utan att det blir trångt. Gästerna sover i förpiken och vi har den stora sängen i akterruffen. I sittbrunnen lagar vi mat gemensamt och umgås kring matbordet eller solar på akterruffens tak. Alla får plats och har bra sikt vid färd. Blir det dåligt väder har du stängt takluckorna och fällt upp kapellet på 1-2 minuter. Supertrevlig båt. (OT: Enda gången man behöver inkräkta på någons revir blir när man ska använda toaletten, och då ser jag hellre att jag som kapten stövlar in hos gästerna än att de ska komma in och använda toan i min ruff. Därför väljer jag akterruffen före förpiken) Har man båt med midcabin (ex.vis USA-båt) och det saknas dörr dit så blir det dålig avskiljdhet, och oavsett dörr så är det ofta trångt nedanför trappan, där alla ska mötas eftersom pentry, toalett, midcabin och förpik ska samsas om någon enstaka kvadratmeter golvyta. Först vid 34-37 fot tycker jag personligen att utrymmet börjar räcka till för den disponeringen, men det beror ju på hur många man är ombord och vilka referensramar man har.

Vi marschar allt mellan 7-17 knop = båten är halvplanande och motorn låter oansträngd i hela registret. Gångläget är också bra oavsett fart. Toppfart ca 23 knop. Förbrukning har varit ca 1,0-1,1l/distans. Har inte varit ute i någon högre sjö, men tycker vi klarat svall från stora båtar bra utan att behöva dra ner på farten.

Nu ville du ju inte ha en båt i samma storlek som du redan hade, men fundera på Nimbus 3000 / 3003 / 31 Ultima / 3400.

Scand 29 / 32 är också fina, men har tyvärr dålig ståhöjd på toaletten i akterruffen.

Håller med ovanstående talare om att Storebro 340 Biscay kan vara ett alternativ, har också hört att de inte är några vidare sjöbåtar, men ska man inte till danmark eller finland i kuling så är det kanske ett mindre bekymmer? Har sett ett flertal till salu för under 900 tusen de sista månaderna, så det är mycket båt för pengarna. Dock med två motorer.

Vet inte om det blev något vettigt skrivet här, men några synpunkter iaf..
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

När jag letade båt så påminde mina önskemål om dina.

Valet föll på Nord West 330, som iofs kostar mer än en miljon, men jag ser att det finns en Nord West 900 (föregångaren till 330) på blocket för 895.

Vi marschar 17-18 med vår, alt. deplacementfart 7.5 knop, vilket är riktigt trevligt att åka när det är bra väder och man sitter på flybridge.

Vi kikade även på Sun 33'an som också har 3 kabiner och hytt vilket var två av våra krav, dock har den drev, vilket jag inte är intresserad av, men detn går nog snålare än vår, gissar jag.

Sen finns även en norsk båt? som heter Barracuda 1000 FB som också har tre kabiner tror jag men även den har drev.

Faktum är att när jag letade båt så var det specen för en NW330 som jag hade som underlag då vi är fem i familjen och vill ha minst fem fasta kojer och hytt.

Efter att ha haft båt med kapell över sittbrunnen kan jag verkligen säga att det blev ett rejält lyft när vi bytta till NW330'n och skaffade hytt istället, torrare och varmare och en längre båtsäsong. Vill man köra utomhus är det bara att kila upp på på fb. När det gäller kvalitetsbygge så kan jag rekommendera Nord West, det är bra grejer :-)

Mvh

Calle



Senast ändrad av schulzan | 29 oktober 2011 | 08:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni inte köpt någon än kan jag rekommendera denna Forbina 9000:

http://www.blocket.se/alvsborg/Forbina_9000__89_KAMD_300_39458204.htm?ca=15&w=3

En ägare sedan ny, 285hk dieselmotor från 2005, hydrauliskt backslag, nytt kapell, fräscha dynor, alla skrovgenomföringar bytta, ankarspel, autopilot m.m. m.m.

Det är en -89 som är förlängd med nya akterspegeln.

Jag var och tittade på den men tyckte att båten kändes för stor för våra behov. Tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forbina verkar vara mycket båt för pengarna.

Berätta gärna hur det har gått, om ni har hittat några andra bra alternativ till er Bella Falcon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två förslag men ingen passar direkt ni på din kravspec...

Nidelv 320 HT eller Formina 36 CC

 

Dessa ligger lite över miljonen och förpiken måste bäddas.

Nidelven har 3 bäddar i akterruffen, tot 5.

Forbinan har akterruff, tot 4.

 

Kanske även Nimbus 35 DC alt. Fly beroende på årsmodell så finns dessa (DC/Fly) under miljonen.

 

 

 



Senast ändrad av loffe | 11 juni 2012 | 18:03



Senast ändrad av loffe | 11 juni 2012 | 18:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Princess kanske kan vara ett alternativ till nämda. Verkar finnas lite äldre som upfyller din spec.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en engelsk båttidning, t ex Motor Boats Monthly, och kolla annonserna. Utbudet under 1 Mkr är stort av fina Princess, Fairline och Sealine. Även med frakt hit inkluderad är det lätt att göra en bra affär. Det är verkligen köparens marknad nu. Jag har hittat en Chris Craft Roamer 40 som jag ska flyga över och besiktiga i nästa vecka. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...