Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
freed

Resonemang kring nya segel

Rekommendera Poster

Hej,

Det är dags att beställa nytt/nya segel till båten. Jag skulle gärna vilja höra era åsikter. Vad rekommenderar ni? Det drar ju lätt iväg i pengar så frågan är vad som ger mest bang for the buck.

Båten är en NF. Jag prioriterar fart, dock inte på bekostnad av säker familjesegling.

 

Nuvarande segelgarderob består av:

Storsegel,Rebell från 90-talet, dacron crosscut
fock 2001, Gransegel, dacron triradial
spinnaker 90-talet,
Genua

Skicket på seglen är ok, de är hela och rena, men formen på mer än 10 år gamla dacrondukar borde inte vara på topp och dessutom är det ju kul med lite nytt.

Vad hade ni satsat på av följande alternativ:

* Gennaker, i så fall vilken?

* Byta ut storen, kan man göra något kul med fathead, nån som testat? Ställer detta nya krav på övrig rigg? Eller ska man nöja sig med segel med stor akterrunda?

* Byta ut focken, ny laminatfock för självslående eller satsa på en förstorad fock typ Gransegels gliderfock

* Code1, code0? Något att satsa på för semesterseglaren?

* Köp inga segel alls, det ger väldigt liten fartökning i förhållande till merkostnaden

* Är lågprismärken som Kabat och Tecmar något att satsa på eller är det värt priset att gå till den lokala segelmakaren? Finns det något speciellt segel som kan vara värt att speciellt köpa hos den lokala segelmakaren?

* Är det värt att lägga pengar på en rulle till focken?

* Eller ska man satsa pengarna på ett peke med rulle till gennakern. Eller är det strumpa som gäller.

 

Många frågor blev det. Det ska bli mycket intressant att höra hur ni resonerat när ni köpt segel till er båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första frågan du skall ställa dig är om du tänker kappsegla.
NF har klassregler så då kan inte ha vilka segel du vill utan att skaffa mätbrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen segelexpert så se min åsikt som högst personlig, men faktum är att sen Tape-Driveseglen gjorde intåg så finns det inget som håller så länge både mekaniskt och formmässigt.

Jag skulle satsa på ekonomiskt mest fördelaktiga Tape Drive-segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, igen!

Jag gillar dina frågor. Det är frågor som får mig att tänka till lite och som jag tror att jag kan bidra med lite vettiga åsikter till.

Först och främst är jag inne på Peters linje gällande klassregler.
För min del hade valet varit enkelt; seglen ska mäta in i klassregeln.
Men du verkar ju vara ute efter att hotta riggen så då är det lite annat som gäller.

Försöker ta det i ordning...

Gennaker: Vad menar du med vilken? En lagom för allround-bruk. Det behöver ju inte vara det största monstret, men ska man bara ha en skulle jag nog vilja ha en som är mer för läns än slör, den gör mer nytta då.

Storen: Riktig fathead är bökigt. Då ska du modda riggen å köra utan eller med dubbla akterstag. Ingen liten operation... Behöver NF:en så mycket mer segel?

Fock: Självslående är nog jäkligt skönt om du har skena. Komplettera med en genua om behov finns senare?

Code: Behövs inte, det är ju ett segel som är designat för att lura regler. Det är alltså ett sätt att få regeln att tro att en genua är en gennaker.

Klart du ska köpa segel om seglen är slitna. Fräsha segel gör mer för seglingsglädjen än de flesta förstår!

Personligen skulle jag aldrig köpa segel utan att kunna hälsa på segelmakaren eller få med honom/henne till båten! Således är det det lokala loftet som gäller, oavsett var seglen sys.
Å andra sidan har jag en kompis som hade Kabat-segel på förra båten och de blev rätt ok på andra försöket. Problemet är att det är så mkt bökigare att justera när man inte bara kan åka till segelmakaren med seglet.

Rulle till focken: JA! Det är värt det, hur klarade man sig utan?! ;-)

Peke och rulle till gennackern: Peke är bra, en gennaker är inte ett särskilt effektivt segel om man inte får fram det, rulle behövs dock inte, möjligtvis strumpa, men knappt det.

Allmänt: Prata med lite olika loft. Erfarenhet av båttypen skulle jag värdera högt. Då kan du få vettig input vad gäller att hotta båten om du väljer det.
Om du väljer klass-segel så kan en segelmakare med erfarenhet av båten dels ge dig trimtips/trimgiude och dels så har seglen nog optimerats genom åren

Glöm inte: Frångår du klassregeln måste du skaffa mätbrev om du ska delta i kappsegling som seglas enligt KSR. Alltså troligtvis även för klubbens kvällsseglingar. Det är inte så värst bökigt men bör göras i tid.



Senast ändrad av JonasP | 18 oktober 2011 | 21:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej i höststormen, tack för intressant input!

Jag var lite slarvig vid tangenterna, jag har inte tänkt att kappsegla så här handlar det främst om att maximera fart och prestanda men samtidigt bibehålla båten som lättseglad och säker.

Jag känner inte att jag behöver följa klassreglerna, målet är att maximera båten, MEN bara där det gör väsentlig skillnad. Är skillnaden liten kan det vara smartare att följa reglerna med tanke på andrahandsvärdet? (fast jag har iofs tänkt behålla båten ett tag så man kanske inte behöver tänka på andrahandsvärdet...).

Om man bara skulle köpa ett segel till en början, vad skulle man välja? Storen är nog äldst men det är kanske ändå inte den som ger mest bang.

Sammanfattar lite:

* Det verkar klokt att inte göra focken större än att den passar på den självslående. Man kan nog max få ut ca 17m2 om akterliket i toppen görs lite bredare. En standard fock är ca 15-15,5m2, blir skillnaden märkbar?

* Rulle till focken, ja det verkar ju bekvämt, men det tar segelyta och kostar 10k, är den verkligen värd pengarna? Visst, springa fram på fördäck är inte jättespännande.

* Profil eller hakar om man struntar i rullen? Tänker främst att man enklare och snabbare kan reva en fock i hakar från sittbrunnen om något strular eller om det börjar tuta i för mkt etc.

* Fathead på riktigt verkar rätt meckigt, jag vill inte modifiera riggen och inte borra och skruva i skrovet för nya fästen, backstag etc. Jag gillar dock formen på fathead, den känns modern, men man kanske inte ska vara fåfäng i detta läge. Lutar åt att satsa på en stor med stor akterrunda men ej fathead, eller kan man köra fathead på låtsas dvs ngt som är bra och ballt men inte kräver rigg modifieringar.

* Gennaker, det finns ju många olika former, djup och storlekar. För NF verkar storleken variera mellan 25-55m2. Ska man ändå satsa på en gennaker för läns när man har en spinnaker. Det jag främst vill åt med gennakern är förenklad hantering. Vore rätt häftigt med ett sånt där utskjutbart peke :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket segel som ska bytas först? Beror på skick, försegel slits dock snabbare än storen.

Fockstorlek: Jag tror det gör märkbar skillnad, går det så bygg ut akterrundan.

Rulle: Återigen, jag tycker det är värt det. Det främjar segling. Ett argument är; enklare att komma iväg om man bara ska ta ner/hissa upp kapell än om man ska vika/rulla segel varje gång man ska segla.

Profil eller hakar; inte helt enkelt val faktiskt... Smak, tycke och pengar får avgöra kanske?

Stor: Ja, bygg ut akterrundan så mkt det går. Det är ju fathead på låtsas som du uttrycker det även om det inte får samma automatiska de-power.

Gennakern: My point exactly; eftersom den ska förenkla hanteringen ska den inte komplettera utan ersätta spinnen. Alltså skulle jag bygga en ganska stor och djup gennaker. När det blåser så du vil ha en mindre, planare så är behovet ändå litet vid cruising!
Utskjutbart peke ger gennakern en annan dimension och breddar användningsområdet och effektiviteten otroligt mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inte sänka värdet på båten skulle jag hålla mig till klassreglerna när det gällerr riggen, inga otillåtna ombyggnader alltså.

Segel är ju förbrukningsvara, men även felaktiga segel sänker värdet om du ändrar dig vad gäller att behålla båten.

Komplettera gärna med segel som inte ingår i klassen för snabbare crusing.

Hälsn.
Mackey

PS

Jag tänkte försöka samköpa segel nu i höst för att få bättre service och lägre pris, kolla http://www.maringuiden.se/forum/;thread=415071

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hade börjat med att byta storen, och använt någon känd segelmakare(North, Gran, Albatross, Uk-Sy, OSV), lokalt, så man kan få service och tips, nästan lika viktigt som seglet själv. Prata med segelmakaren kolla vad han föreslår. Tycker det bästa är att uppdatera med i kanske 1-2 segel per år och inte allt på en gång, du hinner också uppfatta vilken skillnad de var med det nya seglet innan nästa kommer. Sedan hade jag nog kört med en ny genua, iom att focken är ditt nyaste segel. Jag fick mycket trimtips av segelmakaren som tillsammans med nya seglen gjorde stor skillnad. Jag började med det jag föreslog härovan innan det spårade ur :).

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, dags att uppdatera denna tråden! Behoven har ändrats lite. Nej, det har ännu inte blivit några nya segel, men visst är jag sugen. *Kappsegling, JA, det var kuligare än jag trott. Dock blir det endast lys. *bytte till hakar så rulle till focken behövs inte. *jag seglar skitkasst på undanvind så just nu är jag mest sugen på en sorts gennaker frågan är vilken? *alla segel måste enkelt gå att hantera själv, viktigt! *kanske en djup gennaker bli bäst? *vad tror ni om att komplettera med en mindre flygande code, typ som en genua fast som inte sitter på förstaget? Då skulle man enkelt kunna växla mellan självslående och genua. Blir det vettig skillnad mot nuv fock? *eller får man mest bang för en ny stor eller en ny fock på skena

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...