Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Mikbar

Jag får inte motorn att suga upp glykolblandningen!

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt min första segelbåt, en Albin 78 med MD5-motor och i helgen var planen att genomföra vinterkonservering(första gången jag gör det). Dock lyckades jag inte få motorn att suga in glykol!

Jag tog bort slangen från drevet till vattenpumpen och kopplade istället på en extra slang på vattenpumpen.Slangen stoppade jag  ner i hinken med glykolblandning.
Slangen fästes med slangklämma så jag tycker det borde blivit tätt. Därefter startades motorn
men inget glykol sögs upp, kände med handen och det fanns inget sug alls. Jag antar att det bör vara ett markant flöde, dvs det bör märkas tydligt i en hink om motorn suger kylvatten eller inte?

När jag kört motorn i sjön så har det inte varit några problem med kylningen,
har kört bla ca 2 timmar vid hemtransport i stiltje och då bubblade det ut kylvatten ur avgasröret. Inga jättemängder kanske, men ett tydligt bubblande.

Till saken hör att moton är sötvattenkyld. Den delen är det glykolblandning i så den
behöver jag inte göra något åt inför vintern. Men kanske är den ändå inblandad i problemet?
Jag har förstått det som att termostaten avgör när sötvattenslingan ska aktiveras men att
sjövattenkylningen går igång så fort motorn går. har jag fattat detta fel och därmed måste
ta bort termostaten för att få motorn att suga sjövatten? Alternativt köra motorn så varm att termostaten öppnar(känns ju inte helt ok att göra på land)

OM inte, vad kan annars vara problemet?

Nu har ju det kylvatten(sjövatten) som fanns i motorn vid upptagning säkert åkt ut(?)
Hur mycket vågar jag köra motorn på land givet att det ändå finns kylning i de delar som är
sötvattenkylda?

Hur allvarligt är det om jag inte lyckas få till detta? Det som bör vara sjövattenkylt är väl i praktiken avgaskröken och den kanske inte riskerar att frysa sönder, så mycket vatten kan det ju inte stå där? Eller är det mer som kyls med sjövatten?

Många frågor blir det. Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att sjöpumpen har tappat stinget. Den fungerar nog när det är vatten i pumphuset. När båten ligger i sjön ligger pumpen sannolikt under havsnivån. En fräsch pump ska klara att suga en liten luftpelare och din har inte klarat det testat och bör bytas. Den kan få svårt med igenväxning i inloppet på hösten vilket hänt mig. 

Du kan få sjöliknande förhållande för pumpen om du ställer hinken på däck och drar en längre slang ned till pumpen. Sen suger du i slangen nere vid pumpen, spottar, viker slangen och kränger på den på pumpen.

Nu får du tryck istället för sug och kan köra en stund med motorn.

Undvik att köra motorn utan sjövatten eller glykol då avgasslangen bränns upp inifrån. Den kyls ju av sjövattnet normalt. Kortare motorkörning utan vatten är inga problem. Impellern ska då tas bort då den inte klarar många varv torrt. Vaselin vid montering. 

Eller du kan göra som jag. Ta bort impellern för kontroll. Då rinner samtidigt vattnet ut ur värmeväxlaren och pumpen och inget fryser sönder. Ta loss slangen från avgaskröken och blås i den så känner du om det ligger vatten nånstans. Blås då till extra kraftigt så åker vattnet ut. Lite vatten med expansionsutrymme fryser inte sönder något. Glömde ett år att tömma pumpen och den klarade sig men där hade jag tur. Den var ändå helt fylld av is när jag kom på det mitt i vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men då har jag gjort en del bra saker utan att förstå det :)

Jag har bla bytt impeller (inkl vaselin vid montering) för att säkerställa att det inte var den som var problemet. Och för att kolla att slangen tätade mot pumpen så drog jag upp slangen på däck, stoppade i en tratt och fyllde på en skvätt. Den lilla volymen åkte så klart in men jag hade ingen aning om hur mycket jag måste skicka in för att byta ut hela volymen.

Sammanfattningsvis bör motorn därmed klara vintern. Jag kan väl lika gärna blåsa rent avgaskröken för säkerhets skull men det bör ju vara mest glykolblandning däri om det inte ligger uppåt en liter vatten där från början. Skulle tro att jag fyllde på ca 2 dl 50%:ig glykol

Sen är det bara att byta sjövattenpumpen men det kan lika gärna göras till våren om det är så att det inte blir av innan kylan kommer.

Tack för snabbt svar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska vanligt att man inte får pumpen att suga vatten, men om kopplar in vattenslangen vid impellerhuset och fyller slangen med glykolblandningen (använd en liten tratt). Starta motorn och stoppa ner slangen snabbt i hinken så brukar det fungera. 

När du ser att glykolblandningen kommer ur avgasröret kan du stanna motorn och behöver inte vara bekymrad att det fryser i det yttre kylsystemet.

 

/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Oroa Dig intre för detta det är helt normalt. Impellerpumpen kan vara lite svår att få igång ibland, särskilt när det finns luftbubblor med i omloppet. Jag har gjort samma procedur 5 i fem säsonger. Ibland när man har sjösatt kan det tag ett tag innan vattnet kommer. 

När det inträffar på land efter upptagningen så brukar jag skarva pumpintaget med en längre slang upp genom ruffluckan. Där tejpar jag fast en tratt. ( Tack högre makter för silvertejp). 1 - 2 meters självfall ner till vattenpumpen brukar räcka för att den skall börja göra det den är designad för. därefter är det bara att fylla på med glykol tills systemet är fullt.

2 dl låter väldigt lite. 

Hör av Dig om Du har mer funderingar. 



Senast ändrad av saltpeter | 17 oktober 2011 | 14:43



Senast ändrad av saltpeter | 17 oktober 2011 | 14:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då gör jag helt enkelt om proceduren men fyller på mera i tratten o sen stoppar ner den i hinken

Stort tack för alla svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att slangen är lufttät, dvs att du inte har för stor slang. Rätta smörjmedlet för impellern är glycerin och inte vaselin.
Jag tycker att det är viktigt att du lyckas köra igenom glykolblandningen. Normalt blandar man 1 1 glykol vatten. I det här fallet när blandningen inte skall kyla kan du också köra med ren glykol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, smörjmedlet vid montering av impellrar sköljs väl ganska raskt bort av vattnet eftersom ingen ingen påfyllning sker efterhand? (Kugghjulspumpar däremot har ofta en underhållande vridbar smörjkopp som vrides typ X grader vid varje bränsletanknings-tillfälle enligt schema, men det är ju en helt annan sak.)

1. Så smörjmedlets kvalitet (glycerin eller vaselin) är nog underordnat eftersom det det snart nog försvinner?

2. Bästa glykolblandning är alltid runt 50/50 köldtålighets-mässigt!
För oavsett användnings-ställe så tål denna blandning kyla bäst. (För liten glykolhalt såväl som för hög glykolhalt försämrar alltså ALLTID.)

Så bara ifall man misstänker att ens ihällda blandning kommer att späs ut av sjövatten kan man börja fundera på kompenserande glykol-överdosering, och då kanske främst ifall man råkar bo i norrland eftersom 50/50 normalt har väldigt bra köldskyddsfaktor!?

Tillräckligt svårbegripligt ämne i denna tråd, alltså redan utan sådana faktafel/missförstånd, kan jag tycka. :-)
/Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 17 oktober 2011 | 19:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv haft en Albin 78 Cirrus och skulle nog inte våga utgå från att det går att komma undan så lätt att man bara låter lite vatten rinna ut (men jag är en fegis!!). Jag tar loss slangen och förlänger den, sedan har jag en tratt för att fylla så mycket jag kan. Lyfter slangen här o där för att få upp luftbubblor. Sedan skall det nog gå att få sug i den. Kör några minuter med färskvatten först, så saltet sköljs bort. Sedan har jag en annan hink bredvid med 10 liter färdigblandad glykol. Flyttar slangen medan motorn går till andra hinken och låter den suga i sig hela glykolblandningen. Det skall ju helst vara en hel del så inte koncentrationen av glykol blir för utspädd någonstans i slutet.

Lycka till!!

Sedan en annan sak, glykol är giftigt och det är inte så kul när den sprutar ut i havet på våren. Någon som har något enklare tips än en hink utanför avgasröret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miljöglykol och provstart av motorn på land på våren för att tömma glykolen där den är enklare att samla upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt inte så att en 50/50 glykolvattenblandning tål kyla bäst. 100 % tål självfallet bättre även om 50/50 tål tillräckligt bra. Anledningen till att glykolen skall spädas ut är att 100 % glykol inte kyler tillräckligt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här är det:

Glykol fryser vid -13 grader celsius[1] medan vatten fryser vid 0 grader celsius. 

En blandning av 50 procent vatten och 50 procent glykol ger en fryspunkt på ca -40 grader celsius samtidigt som den höjer kokpunkten till ungefär 108 grader celsius.

[Citat från Wikipedia]. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du helt 100 på det?

Jag tvivlar men ska göra egna expriment.

Återkommer

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mikbar !

 

Bara en detalj !

Jag tycker det är enklare att hälla glykolblandningen direkt i tratten. Då riskerar Du inte att tappa suget när du byter till hink. Men man får förstås hälla försiktigt, sikta noga och ha en lagom stor tratt. 

Sedan brukar jag sätta en vaksam kompis ( Leffe eller Andi ) att kolla på kylarvätskeutloppet. När blåfärgad vätska kommer ut så vet man att det är fullt i hela systemet. 

Stort grattis till Din fina segelbåt och lycka till med vinterkonserveringen. ( Glöm inte tömma toa och vattentank oxå :-) ) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft två 78-or (grattis till en trevlig och rolig seglare), båda med MD5-or med slutna kylsystem och nu en 2020 och jag har aldrig haft problem med att pumpen inte sugit upp vatten ur hinken vid konserveringen. Har aldrig behövt mickla med trattar och hävertar utan den har sugit direkt. Jag kanske har haft ovanligt mycket tur.  Det låter skumt, tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick inte igång motorn efter upptagningen (får felsöka under vintern). Båda värmeväxlarna sitter lägre än pumpen så det går inte att tömma ut vattnet på enkelt sätt. I stället kopplade jag loss slangen efter pumpen och satte den på pipen till en vattenkanna med glykolblandning. Lossade också slangen från avgaskröken och satte en hink under. Sedan var det bara att luta på vattenkannan och hälla tills det kom blåfärgat vatten i hinken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det med ljuddämparen/vattenlåset om den får stå utan glykolblandning? Det kanske inte finns någon på din båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...