Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pelle75

Demontera VP DPH drev??

Rekommendera Poster

Har googlat en hel del och finkammat nätet efter någon form av instruktion på hur man går tillväga för att plocka loss ett DPH-drev - tyvärr utan resultat.

Styrningen ser ju annorlunda ut mot äldre/mindre drev så det skiljer en del i upphängning.

Finns det någon som sitter på relevant information?

Drevet väger tydligen dryga 90kg så det i sig är ju en utmaning ;) Har dock en motorlyft för bilmotorer som jag tror mig kunna nyttja om man drar spännband runt drevet - annars blir det väl till att bygga någon form av drevlyft av nån verkstadsdomkraft - kommer ju behöva demontera drevet fler gånger...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa slangklämmor till bälgar och vattenslang, bort med kåpan 6st torx på sidorna, lossa växelvajer, ta ur tapparna till styrkolvarna och trimkolvarna, sedan bort med låsskruvarna till de stora tapparna som sedan skall dras ut. sedan borde drevet vara löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack.. 

Det var ungefär så jag hade fått för mig att det skulle gå till.. Får ta mig till båten i veckan och se om det ser rätt ut..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var beredd på att tapparna kan sitta ganska hårt sen, om de inte har varit ur på länge eller dåligt infettade, det samma gäller splinesen på knuten. Så se till att du smörjar in ordenligt när du monterar ihop igen sen, så underlättar det i framtiden. Kom även ihåg att kontrollera/byta drivknutsbälgen (rek. byte vart 3:e år) Och som sagt de väger rätt mycke, så en drevlyft eller liknande är att rekomendera!
Lycka till! =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hrm... Båten sjösattes för första gången typ 8/6 i år så jag får väl hoppas att det går att få isär ;)

Det blir noga genomgånget givetvis.. Har haft segelbåt i tidigare så detta är första båten med aquamatic drev - lite osäkert hur man skruvar isär sakerna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tapparna som bär själva drevet - ska man slå dom inåt mot drivknuten eller ska dom demonteras utåt? Ska dom utåt lär man ju behöva nån glidhammar, avdragare eller annat specialverktyg.

Har plockat bort styrningen, återstår drevlyftarna och dom här som bär hela drevet.. Ska försöka ge mig på det i helgen.....

Finns en tillgänglig pall-lyftare samt diverse grövre pallningsmaterial i trä som ihop med spännband blir en fin drev-vagns-lyft.. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet bortmonterat - en del svordomar för tapparna som håller drevlyftarna satt utav ******* men skam den som ger sig..

Gjorde en liten guide/instruktion som jag har lagt ut på Zephyros tekniksidor, http://www.pmi.nu

 



Senast ändrad av pelle75 | 14 januari 2012 | 20:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tapparna skall som du säkert märkte dras utåt :)

Fetta in tapparna med ett vattenfast fett så går det lättare nästa gång.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har googlat en hel del och finkammat nätet efter någon form av instruktion på hur man går tillväga för att plocka loss ett DPH-drev - tyvärr utan resultat.

Visst är  det lite märkligt att det inte finns fler bra guider med tydliga bilder om hur man gör det vanligaste med dessa drev med tanke på hur många som kör omkring med dem! Själv har jag ett 290-drev för första gången och mina googlingar har inte heller givit så mycket resultat.

Jag hoppas att den nya plattformen här kommer ha en kategori i stil med Tips & trix där vi medlemmar kan lägga in fina guider som sedan klistras så att ett helt arkiv skapas! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demonteringen av alla VP drev går till på samma sätt som med DPH (med undantag SX, DPS),

De äldre DP dreven dock inte styrkolvarna på utsidan och lite olika varianter av kåpor.
Istället lossas tappen uppe mellan hjälm och drev.



Senast ändrad av Cpr3zZ | 17 januari 2012 | 19:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra guide du gjort pelle75 föresten, med bra bilder och förklaringar som många säkert kommer ha nytta av :)

Ett tipps bara om man vid ett bälgbyte inte vill lossa drevet helt och hållet, utan bara vinkla det bakåt, är ju då att dra ut de stora tapparna istället för att slå in dem.

Då finns det mer plats när man skall rikta in knuten på axeln och få dit den nya bälgen, samt mindre risk att man skadar den nya bälgen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack..

Jag har som vana att dokumentera så gott det går för att hjälpa andra - speciellt om jag retat mig extra mycket själv på att jag inte hittat liknande guide själv ;-)

Återstår en del jobb men en bra bit på väg iaf!

Drevet var  inte farligt tungt att lyfta in i bilen - vi var två.. Och sen vidare in i garaget hemma..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pelle, har samma resa som dig mina styrtappar satt som s..tan men fick loss efter lite värme och VD40 men de övre tapparna är kvar, såg att du tog dina inåt slog du dom bara eller massa värme också? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2012-01-14 vid 20:30 skrev pelle75:

Drevet bortmonterat - en del svordomar för tapparna som håller drevlyftarna satt utav ******* men skam den som ger sig..

Gjorde en liten guide/instruktion som jag har lagt ut på Zephyros tekniksidor, http://www.pmi.nu

 

 


Senast ändrad av pelle75 | 14 januari 2012 | 20:31

 

Hej Det var ett tag sedan men kan du berätta vad du hade för verktyg för att dra ut tapparna på ditt DPH drev? Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...