Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ThGr

Konsevering av MB10A?

Rekommendera Poster

Dum fråga kanske, men jag blir inte klok på hur jag ska konservera min eländes MB10A som har sjövattenkylning (vet inte om jag kan få igång motorn). Enligt instruktionsboken (1974) ska jag använda rostskyddsmedel och rostskyddsolja blandat med vatten. Vad är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

135 kronor litern!!!!!!!!!!!!!!!!!

Är inte ocker straffbart?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instruktionsboken är som Du skriver från 1974 då användes den typen av olja för att rostskydda  kylkanalerna, dock krävdes avtappning  för att inte få frostsprängning. Idag rekommenderar Penta och andra motortillverkare glykol som ger både rostskydd och frysskydd.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något att blanda själv för att slippa 134 kr/l?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du slipper 134 kr vet jag inte men du bandar 50/50. En liter glykol och en liter vatten i en dunk och kör igenom sjövattensdelen. Slangen från motorn stoppar du ner i samma dunk. Blandingen kan du använda ett par år eller mer

Samma blandning som det borde va i färskvattenskylningen. Hur ofta man byter blandningen i förskvattendelen vet jag inte. Vart tredje/ vart femte år ????

Innan du kör i glykolen har du bytt olja och filter och kört en stund. Jag brukar köra genom färskvatten under den perioden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad Du har fått 134 kr/l ifrån, jag köper glykolen på Biltema för ca 100 kr /3 l vilket ger 6 liter färdig lösning som går att använda flera år om man spetsar den lite varje år för att bibehålla fryspunkten. Det finns ju möjligheten att spara in alla kostnader men då fryser motorn troligen sönder och det tycker inte jag låter som billigt i längden. Men det är ditt val !

Lycka till

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju emulgerande olja/formolja som använd på byggen för att betongen ska släppa från formen.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...