Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
kitaren

Moraliskt hummerfiske

Rekommendera Poster

Visst var det så jag skrev, det var inte helt igenomtänkt och jag trodde jag hade nyanserat det hela i senare inlägg.

Största felet är fiskeripolitiken. Men med vissa undantag. Fiske på utrotningshotade arter som t.ex. ål och pigghaj tycker jag inte är försvarbart. Likaså hänsynslöst överfiske. Speciellt illa om det då rör sig om arter med långsam reproduktionstakt. Med detta fiske kan jag inte hysa nån empati, även om det är tillåtet. Snarare känner jag då empati med moder jord självt och med framtida generationer som ska ta över eländet.

 

Vad tycker du själv? Står allt rätt till i havet? Är fiskbestånden som dom en gång var? Om inte vad tror du är orsaken till detta?

Du nämner att 25% av din inkomst är från hummerfiske, vad för fiske bedriver du i övrigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lät bättre. Jo visst kan jag hålla med om att det inte står riktigt rätt till med havet, men frågan är om vi kan göra något åt det. Som jag ser det går det åt ett håll, åt det sämre. Jag försöker utifrån mina förutsättningar vara så skonsam som möjlig men tror inte det spelar någon roll vad jag gör egentligen.

När det gäller mitt fiske, så blir det pelagiska fiskar och hårda djur.  I massmedia får yrkesfiskarna skulden för allt ont, men jag tycker inte att det fisket som sker idag motsvarar de bestånd vi har. Tror att det är dags att vända blickarna emot andra faktorer. Är inte så insatt i djuphavstrålning, vet inte ens om något Svenskt fartyg sysslar med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fiskare får skulden i massmedia beror väl t.ex. på såna som Tore Ahlström som tycker att fisken ska nötas ut som en klädnad.

Sök också t.ex. på urbanbryngeld på youtube så hittar man vad du konkurerar med. Hans Polar gg505 sopar in 300 ton makrill i ett drag.

Vidare bedömer internationella havsfiskerådet att EUs makrillkvoter ligger 45% över vad som anses vara hållbart. Men då tas ju såklart inte island och färöarnas okvoterade fiske med. Island drog 130000 ton förra året och färöarna 85000.

Men jag hållet med dig, som enskild småfiskare (som du ju säger att du är) finns det inte mycket att göra. De 10 största fartygen i sverige tar 30% av fångsten.

Om vi t.ex. tar sill som man ju kan köpa för under 10:- kilot hos exempelvis Astrids fiske så tycker jag man kan misstänka överfiske. Är detta ett vettigt marknadspris på en fin matfisk?

Klaga på detta istället för några futtiga fritidsfiskare.

(Ursäkta att diskussionen spårat iväg från hummern...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vi kom väl ifrån frågan i tråden lite och det blev lite pajkastning imellan yrkes- fritidsfiske. En sak verkar alla eniga om och det är att det fortfarande pågår ett överfiske på bestånden och det är sorgligt att se följderna av det. Det är svårt att som enskild privatperson ha någon påverkan på detta, har själv skrivit en och annan insändare, stödjer greenpeace ( särskilt för deras insatser i skandinaviska vatten ) vilka jag anser har en god insikt i problematiken, samt att jag försöker tänka mig för då jag köper fisk. Köper krok fångad torsk, försöker köpa kravodlad lax istället för vanligt odlad. Det är ett dilemma, då man försöker ha fisk ett par dagar i veckan på bordet, så försöker jag välja fisk som i största mån inte fiskats i ett hårt belastande fiske, men det är väldigt svårt. Hursomhelst verkar ju många possitiva till att öka Carapax måttet och begränsa antalet tinor, får väl hoppas att någon med möjlighet att påverka lagstiftningen hittar denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med konsumentmakt funkar tyvärr inte i detta fallet. Om inte du vill ha den säljs den utomlands. Dessutom har ju Eu ett garantipris om fisken inte skulle bli såld. Har dock för mig att svenska fiskare inte använder det så ofta. Det är nog vanligare i frankrike och spanien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en liten oskyldig fritidsfiskare som gör allt jag kan för att måna om alla sorts fiskebestånd och följer lagar o regler så noga att jag nästan drömmer om en lagbok inom fisket.. vill bara framföra att jag har läst igenom hela tråden och tycker att ni för en väldigt bra och intressant disskusion, och jag håller verkligen med er om att höja minimi måttet till 90 mm för hummer och antalet tinor skall minskas..

jag tror jag är relativt ung i denna tråden då jag bara är 20 år men nu tänker ja inte bara på mig själv men både jag o många andra även ni i denna tråden har ett x antal år framåt man vill spendera på havet o fiska osv, då vill man ju inte att beståndet är som det är nu, därför är ialla fall ja beredd på att göra allt ja kan för att få ett bättre fiskebestånd iallafall här i norden.. man önskar att de vore lättare att få sin röst hörd, då vi faktiskt vill förbättra som i detta fall fisket, varför ska de vara så svårt att få det bättre, kan inte alla bara inse det bästa !

hoppas på stor förändring snarast när de gäller fisket i övrigt, för så här kan vi inte ha det..

man kan tex jämföra med växthuseffekten då tänker ja på avgasutsläpp från bilar mm, ett sånt angachemang vill ja att världen har även på fisket, för det kommer drabba oss alla i det stora hela om fisket i övrigt går den väg de går nu !

tack alla i denna tråd som tycker samma som jag, känns skönt att fått bevisat att ja inte är ensam om vad jag tycker

mvh cj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långt i efterhand, men om en yrkesfiskare inte omsätter x antal hundratusen kr årligen så mister man sitt tillstånd att bedriva yrkesmässigt fiske. Det finns sätt att ta sig runt detta, men som tidigare påståenden om att yrkesfiskare får pengar för att få ihop det ekonomiskt. Jag känner till åtminstone en som fiskar kräftor i bur på heltid tar hummerfisket som en bonus för att få extra pengar då han inte fiskar under vintern pga isbildning på båten. Hans företag gick 2012 med ett par hundratusen i vinst, trots att han haft stora utgifter för reparationer på båten och nya burar. Så det går att leva i denna bransch utan bidrag, bara man har en idé som kan bli verklig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det finns de som lever på det. Men det jag menar är att ,har yrkesfiskare gått med på att skrota sina båtar så skall de inte ha kvar sin licens och kunna fiska upp nästa art. Dom fick för en normal båt med vanlig kvot ca 10-15 miljoner. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker förtydliga det jag skrev i förra inlägget:

För att en fiskare ska få vara yrkesfiskare måste han/hon (hen) omsätta ett par hundra tusen svenska riksdaler årligen. Om hen inte gör det så förlorar man sin lincens för att bedriva yrkesmässigt fiske.

Detta gör att även om man skrotar sina gamla fiskebår så måste man redovisa ett par hundra tusen kronor som kommer från fiske året därpå, vilket är lite svårt om man inte fortsätter fiska.

Med andra ord: omsätter man inte mycket pengar så får man ingen licens för nästkommade år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad du menar, och det är inte speciellt svårt att få in dessa på papper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...