Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
klubbo

Kapell från Greatlakesboattop.com?

Rekommendera Poster

Letar nytt kapell till min bowrider (Regal 2100 lsr) och har fått vad jag kan bedöma ett bra pris från www.greatlakesboattop.com. Runt 6 000:- inkl. frakt för en ram, convertible top samt aft curtain (dvs, ett körkapell vad jag förstår...?). Kapellet levereras med tryckknappar som man får sätta i själv. Så, till frågan, är det månne någon som har erfarenhet av detta företag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beställde nytt kapell från Great Lake boattop tidigt i våras. Vi har en Searay från 96. Det är det här företaget som Searay själva använder sig av för deras kapell.

All kontakt var extremt smidig, för att lista ut vilka delar vi behövde skickade jag bilder som dom översatte till deras produktnamn. Vi beställde inga bågar utan endast tyget. Såhär i efterhand hade det nog varit en bra idé att även skaffa nya bågar med tanke på priset.

Det enda som krånglade var uthämtningen på Arlanda. Då vi p.g.a. semester inte kunde hämta på utsatt tid flyttades paketen till en annan förvaring där vi fick betala hyra och vi fick åka fram och tillbaka för att skriva på papper osv.

Mycket bra passform på kapellet, bra kvalité överlag. Jag gruvade mig en del för att sätta dit knapparna själv men det visade sig vara hyfsat enkelt. Vi hyrde knappverktyg från Searay och märkte upp alting i lungt tempo. Man måste givetvis ha koll på att man har samma mängd tyg på varje sida osv.

För oss slutade kalaset på knappt halva priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det Offerdal!

Även till Regal av min årsmodell var det tydligen Great lakes som gjorde originalkapellen. Får man fråga varför du skulle hämta ut grejorna på Arlanda? Jag tog för givet att det skickas hem til dörren...?

I min offert ingår ramen/ställningen samt verktyget som behövs för att sätta dit knapparna (verktyget vill jag minnas bara kostar runt 15 dollar). Är det även i ditt fall Sunbrella?

Halva priset jämfört med vad i ert fall? Tull/moms i ditt fall? Jag har läst en del på amerikanska forum om Great lakes, och man är överlag lyriska över service och kvalitet på kapellen. Invändningarna brukar handla om att de är dyra jämfört med att låta sy upp hos någon kapellmakare, men jag antar att det omvända gäller i Sverige...?

Är det någon som har en hyfsat kvalificerad gissning om vad det skulle kosta att istället för att köpa nytt låta den befintliga bimini toppen utgöra ram/tak och låta sy kapell som fästs på det? Fördelen skulle ju vara att få ett camper kapell som man kan stå under - fult som stryk kanske, men praktiskt i ett Sverige där inte solen lyser varje dag och där jag antar att det är en tidsfråga innan man överaskas av regn medan man är ute på sjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Allting är en prisfråga. Jag valde att hämta på Arlanda jag tror att det då blev ca. 700:- billigare. I slutändan käkades det upp av strulet jag tidigare nämt.

Det är även i vårt fall Sunbrella material. Vad gäller priset på verktyget känns det väl billigt. I mitt fall lånade jag en special tång vilken säkert kostar dryga tusenlappen i Sverige och som fungerade klockrent. Det är ju å andra sidan inga större kostnader om det skulle visa sig att verktyget som du beställer är för klent. Då får du istället låna/hyra hos någon välsorterad båthandlare.

Innan jag beställde fick jag pris av Sea Ray själva samt någon annan leverantör som också handlade med original kapell. Det visade sig senare att bägge leverantörerna skulle ha beställt av Great Lake boat tops. Deras priser till mig var nästan dubbelt så dyra.

På Great Lake är dom vana att handla internationellt. Dom är därför ganska kreativa när dom skickar. Mer om detta kan jag berätta om du istället PM;ar mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan dela med mig av mina erfarenheter också. Har precis fått hem allt och höll också på att krångla vid arlanda mellan schenkers kontor, tullen och utlämningsställe. Eller egentligen var det ganska smidigt men man fick köra lite kors och tvärs.

Jag har en Sea Ray 200 Overnighter och hade fått offert på ca 12-13000 för att sy upp ett kapell här hemma. Så galet mycket dyrare än jag hade förväntat mig men tack vare det här forumet hittade jag Great Lakes som tog 3 500 kr!! (ca 680 dollar sen 20 % nedsatt pris för att det var rea)

Men när jag ändå beställde och skulle betala frakt så körde jag på stort och köpte även ett hamnkapell som jag hade fått offert på ca 9000 kr här hemma. Köpte även deras snap tool för 49 dollar vilket de säger är av väldigt hög kvalitet. Ser ut att kunna stämma.

När det gäller frakten så tror jag att jag kom precis över en gräns som gjorde det nästan dubbelt så dyrt. Kunde välja hem till dörren för 3700 kr men valde att få det till arlanda för 1700 kr. Inga andra kostnader skulle tillkomma. Men där blev jag förbannad på asen som tar en speditionsavgift på 1100 kr för att frakten jag redan betalat bara tar paketet så långt som till flygplanet. Sen ska det tas därifrån och hanteras vidare. Dessutom dygnshyra 100 kr där paketet låg så jag ångrar lite att jag inte betalade hela vägen hem. Men några hundralappar sparade jag ju.

Så slutreslultatet blev 7500 kr för alla tyger, verktyget och frakt. Tullen var 6,3 % och så moms 25 % vilket blev ca 2400 kr. Sen de störiga sista kostnaderna för att hämta på arlanda landade på 1200 kr plus bensin och tid.

Det blev visst 11000 kr ändå, men då fick jag varor som enligt offert här kosta ca 22000 kr. Ser som sagt ut att vara jäkligt bra kvalitet på det jag fått.

Om nån kan berätta om sina erfarenheter av montering så är jag tacksam för lite mer info om det.



Senast ändrad av dago | 01 mars 2012 | 19:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lade i höstas ner detta pga risig ekonomi, men det lär nog få bli en beställning även för min del när skatteåterbäringen anländer.

Tror av era erfarenheter att beställning hem till dörren låter som en synnerligen god idé!

 

:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter vettigt men det var ju egentligen ganska smidigt att hämta på arlanda (trots alla småturer) ifall du vill spara nästan en tusing. Sen verkar gratelakes alltid ha rea på våren ifall du inte ska få det klart för den här säsongen. När jag mailade med dem i vintras skrev de att de brukar ha rea i mars-april men att jag skulle hålla koll på deras hemsida. Höll koll och i februari hade 20 % off.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Great lakes är grymma. Dom har överskott från det mesta så det går att hitta originalsaker till alla jenkarbåtsfabrikat och även mycket annat spännande i båttillbehörsväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att i dag har tullen lite koll o vips får du betala moms o tull!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Marrexxx:

Tänk bara på att i dag har tullen lite koll o vips får du betala moms o tull!

 

Södertälje ligger inom EU så det behövs inte........😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...