Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
webace

Plasta en rejäl badbrygga

Rekommendera Poster

Håller på med ett litet vinterprojekt i form av en rejäl badbrygga till min Selcruiser 27. Har börjat göra formen men funderar lite på hur jag ska göra sidoväggarna för att det ska bli snyggt. En del gjuter allt i ett men jag har inte riktigt klurat ut hur så det får bli ett mellanting med badbryggan för sig och sidorna för sig. Är det någon som kan kommma med ett smart tips på hur man fäster sidorna i bryggan för att det ska bli så snyggt och starkt som möjligt? Bifogar en bild på hur jag tänkt mig det hela. OBS! Jag är ingen fena på att skissa!



Senast ändrad av webace | 14 oktober 2011 | 22:57



Senast ändrad av webace | 14 oktober 2011 | 22:58

post-22053-1394236852,7291_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slänger in en bild på formen till själva plattformen också. Formar till sidoväggar ska jag göra i nästa steg efter att provisoriskt ha testat formen mot akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat länken du postade nu och det va ett rejält projekt. Han förlänger ju hela skrovet vilket jag inte tänkt göra. Har dock fått en galen idé om att  bygga pontonerna ner under bryggan som en förlängning a skrovet för att få mer flytkraft samt stabilare gång i högre farter. Nackdelen är att jag måste flytta med trimplanen ut i så fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju öppna en parallell tråd på Fendern, så kanske CarMan hakar på. Han är en man med många ideer och projekt. Det han gör brukar bli bra. Nappar han inte får du skicka ett meddelande vi forumet till honom - skyll på mig.cool

Man skall stjäla så mycket ideer och tankar son möjligt - det är billigare att låta andra göra misstagen och det finns mycket kunskap i vårt avlånga land och på de olika forumen.

Själv har jag aldrig intreserat mig för motorbåtar och har inte så mycket kunskap runt den typen av skrov och det som hör till. Men man kan ju va tokig ändå wink Kan det möjligtvis bero på all styren jag andats in under åren sen höststormen 1969. indecision



Senast ändrad av toaen | 16 oktober 2011 | 20:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja styrenet har alldeles säkert en del skuld i att man blir tokigare och tokigarecool. Men egentligen tror jag det beror på lusten att göra saker bättre än vad dom redan är. Tyvärr är tiden en begränsande faktor eftersom dygnet bara har 24 timmar crying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför sidoväggar? Det är väl bra att kunna komma på o av även från sidan tex när du ska ligga långsides med en brygga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det blir både snyggare och det blir starkare med sidoväggar enligt skissen.

Var på G att köpa en stålbåt som hade förlängts med en badbrygga på det sättet - utan sidoväggar. Det var inte vackert. Skissade på att svetsa dit väggar ungefär som på skissen ovan. Det blev en helt annan båt. Jag köpte inte båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...