Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bladh

Köldknäpp

Rekommendera Poster

Hej, 

nu börjar det krypa ner lite under nollan på nätterna här i Sthlm och jag har inte planerat ta upp båten förrän nästa helg. Hur pass orolig ska man vara egentligen? 

Båten är en styrpulpetare med 4-taktare (motorn upphissad från vattnet). 

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag inte att du behöver vara speciellt orolig. Vattnet håller forfarande åtskilliga plusgrader och luften i dess omedelbara närhet kommer också ligga över nollan ännu ett tag. Kanske är det bättre att låta motorn vara i vattnet så leds vattentemperaturen via godset.

Ta dock inte detta som någon garanti från min sida...jag kommer inte stå för eventuella skador som kan uppstå! wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för tipset, ska nog ta och sänka ned motorn som du säger. Min båt är ju inte direkt ensam i kanalen så jag hoppas att dom andra vet bättre än mig.. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh, det ska man inte lita på! blushDet finns så många tokstollar där ute!

Kikar man på SMHIs sida så är det natten mellan fredag och lördag som det ska bli som kallast, men då ändå några decimaler över nollan så det är nog helt lungt. Sen ska det bli lite varmare nästa vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, nä, det har du väl iofs rätt i smiley

 

Tack för tipsen iaf, Peggy verkar ligga säker en vecka till smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sänk ner riggen/växelhuset i vattnet så är det lugnt, hur kallt det än blir.

Har själv legat i på det sättet, med flertalet minusgrader, innan jag fått upp båten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha motorn nedsänkt kommer ju göra att hela motorn i princip håller samma temperatur som vattnet, och så länge inte hela rasket fryser fast så borde det gå bra. 

Även om det skulle bli några minusgrader i luften på land brukar det fortfarande vara varmare över vattnet, som fortfarande håller några plusgrader. Så länge du inte har båten i nån väldigt liten pöl nånstans så borde det funka bra även om motorn är uppfälld (och kylvattnet brukar väl rinna ut ur utombordare av sig shälv), men det kanske är att chansa lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Också ny med båt!

Kylvattnet rinner väl ut ur utombordare? Ska väl inte finnas någon risk för frysning där? 

Men länspumpen blir nog inte tom. Några tips - hur man undviker problem med den skvätt vatten som står i kölen samt i och kring länspumpen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag haft båten kvar i vattnet hade jag helt klart haft motorn nerhissad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade på Jula en sån där oljebytarpump med handtag som man skapar ett undertryck i behållaren. Den visade sig otroligt bra för att få upp det där sista lilla slagvattnet i motorrummet. Perfekt även när man motortvättat och det ligger lite pölar här och där på motorn, speciellt på insuget. Man kommer åt överallt med slangen! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fiskare jag känner gör tvärt om när det är kallt, de lyfte upp motorn och kör den torr, för att inte impellern ska frysa fast. Men då snackar vi vintertemperaturer och minus dygnet runt.

Men när det bara är några grader kallt på natten kan du vara helt lugn, motorn fryser inte i hopa inte ens om det blir ett tunnt istäcke på sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att vattnet rinner ut, om man inte tiltar upp motorn. Detta gäller naturligtvis när båten tas upp ur vattnet. De flesta utombordare och drev har vatten och avgasutsläpp i propellercentrum och då töms inte allt vatten när motor/drev tiltas upp. I sjön = motorn/drev i vattnet och på land nedtiltat också, i alla fall till vattnet runnit ut. Men även annars också för att avlasta tiltmekanismen, om sådan finnes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack excel319.

Sådan info är värdefull för oss nybörjareyes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...