Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
CraneIsland

Vinterförvara utombordare

Rekommendera Poster

Hej, efter 13 omilda vinterbehandlingar där mina båtar har frusit fast i isen tänkte jag bli lite snällare nu. I alla år har jag fått rekommendationen att en motor trivs bäst om den får frysa fast i isen (om båten ligger i sjön alltså), annars är risken stor att kylvatten spränger delar av motorn när det fryser. Problemet när man låter båten frysa fast är att isen ibland skjuter upp skrovet, men där motorn sitter fastfrusen och aktern då hamnar längre och längre ned och till slut vattenfylls.

Nu till min konkreta fråga: Om jag först tar upp båten på land (har tyvärr ingen möjlighet att behålla den där över vintern) och tömmer motorn på kylvatten (med moton i nedfällt läge) och därefter fäller upp motorn och placerar båten i sjön. Då borde väl inget kunna frysa sönder? Eller?

 

 



Senast ändrad av CraneIsland | 10 oktober 2011 | 23:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faran blir ju främst växelhuset. Lille Johnny på bilden har dränhål i växelhuset så vattnet rinner ut o därför är han alltid uppfälld även på vintern. Större växelhus är ju i regel inte dränerade så ev regnvatten kan ju samlas där o sen spränga det. Täcka växelhuset o frostskydda genom o slå lite glykol i avgastrumman kanske kan va en idé isf.. Ett annat förslag kan ju va o ta väck växelhuset, minskar ju stöldrisken oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Jag har en gammal 15 hastars suzuki, vid var stuga men eftersom jag bor utomlands anvands den bara tva veckor pa sommaren, jag kopte den billigast trailer pa Jula eftersom den gamla hade rostat sonder, jag gor absolut inget ting, faller upp motorn drar upp baten pa land, tommer inget alls. Och det har jag gjort i minst 20ar, varje sommar gar den igang fint igen pa 1 till 3 ryck, aldrig haft ett probelm med nagot over huvud taget.... jag kommer ihag min pappa nar jag var liten, han sotvattenskorde motorn och grejade i en halv dag innan han hangde in motorn pa dass. Men jag den Volvo Pendta motorn levde bara 10 ar typ, tror jag, nu har jag vanskott suzikin in 20 ar och den gar som en klocka....

Sa det funkar sakert...

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...