Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Haddock_

Drevet av, olja i bälgen?

Rekommendera Poster

Hej

tog av drevet idag för lite kärlek över vintern och minska risk för stöld, och noterade lite motorolja i bälgen som drivningen går igenom. Har kikat en del på youtube video på bälg-byten och de flesta verkar ha lite motorolja där - är det ett tecken på att något måste göras eller normalt?

Hur vet man om det är dags att byta bälgar? Alla tre ser hela ut när jag kikar (avgas, drivning och växelbälg).

Frågorna avser Mercruiser Alpha One årsm 2005.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motoroljan kan inte ta sej in i bälgen utan det är drevolja du ser där i så fall. Orsaken är läckage i packboxen vid drevets ingående axel. Mycket vanligt. Beroende på hur mycket olja det är borde du kunna se det på att nivån i drevoljebehållaren i motorrummet minskat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med ovan.

MEN!

Är du säker på att det inte är fett du ser från drivknutarna eller fett från stödlagret på skölden? Fett från knutarna eller lagret stänker ju runt när du kör båten. Du har ju dessutom ett relativt nytt drev vilket väcker frågan om du någon gång smort knutarna eller lagret tidigare? Har du inte smort dem har du ju en ganska liten mängd fett i bälgen vilket skulle kunna misstas för olja. Smörjer du regelbundet efter varje säsong har du en ganska stor mängd fett i bälgen vilket inte skulle kunna misstas för olja.

Ärd et olja i bäljen är det packboxen som tagit slut. Den är svår att byta utan specialverktyg och borde lämnas bort för byte av ett proffs. Kolla oljenivån. Sjunker den läcker ju drevet olja.

Bälgarna besiktigar du varje upptag och när du börjar se sprickor i vecken ska bälgarna bytas. Alt. var 4-5 säsong. Tanken är ju att du ska byta dem INNAN de går sönder.



Senast ändrad av Stormbrother | 09 oktober 2011 | 19:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer oxå med ovan. Fett från i detta fallet stödlagret kan lägga sej i vecken nere i bälgen och felaktigt antas vara olja. Men från knutkorsen kommer inget fett. Denna årsmodell har inte smörjbara knutkors och de är helt täta,s.k permanentsmorda. Har du original Quicksilver drevolja i drevet så försök få ut lite från bälgen och se om den är grön till färgen. Då vet du att det är drevolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det faktiskt så att vissa personer häller lite olja i bälgen för att hålla knutarna oljefuktiga så de inte får rostangrepp. Inte alls säkert att det är en läcka från packboxen.

Så var det för mig. Kolla mängden olja i drevet, är det rätt mängd så har du ingen läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ige

 

tack för alla inläggen.

Har inte noterat någon förlust av varken motorolja eller drevolja. Det kommer grön vätska (samma som i behållaren frampå motorn) när jag kopplade loss och även när jag trycker in lilla kulan i backventilerna.

Det var inte fett-känsla över det, man kan se på gimbal-lagret eller vad det nu heter att det fanns fett på den. Det som var i bälgen var motoroljekvalitet på. Det låg liksom bara lite precis så det täcker ett eller två lägsta vecken.

Jag tolkar det som inte ovanligt :)

Båten är ny för mig, vet inte servicehistoriken, därav att jag kollar bälgarna noggrannt. Det är troligtvis inte alltför övermäktig uppgift för mig att byta dem för att vara säker, men en del meck för att få isär det. Har kikat på lite bälgbyte video igårkväll och det ser inte alltför meckigt ut, det värsta är väl att koppla loss växelvajern och införskaffa specialverktyget. Var handlar man delar förresten, i Stockholmsområdet?

Jag tog ut drevet dels för att se bälgarna, stöldrisken och allt det där, men också för att se om jag skulle fetta drivknutarna, vilket ju var onödigt. Owners manual verkar inte stämma...

Micke



Senast ändrad av Haddock_ | 09 oktober 2011 | 21:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är ny för dig skulle jag byta bälgarna och impellern i drevet (om din modell har någon i drevet).

Om du inte märker av någon nivåförlust av drevoljan skulle jag inte bry mig om att byta packboxen. Inte själv iaf. Den är ganska jobbig att få veck. Det blev den ända delen jag inte klarade av att byta på egen hand när jag hade isär mitt cobradrev (1989). Kanske är lättare på ditt drev.

Packboxen går ju inte sönder helt tvärt heller. Den blir ju mer och mer sliten så du kommer märke en oljeförlust som går fortare och fortare från säsong till säsong. Någon större förändring under en säsong skulle jag inte vänta mig.

Bälgbytet kräver inga specialverktyg vad jag vet.

Annars hittar du dem på www.drev.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...