Jump to content
Thursday 21 November 2019
Sign in to follow this  
Florina

Fortsättning på Sista roliga helgen 0,2

Recommended Posts

Enligt en initierad källa är 0,2-lagen bara första steget i strävan att göra vårt båtliv tryggt och säkert. En blandning av lagar och rekommendationer är på remiss och kan förväntas de kommande åren:

1. Fiskar som ertappas med rom kommer att straffas för smuggling.

2. Saft får stå i solen max 3 timmar så den inte börjar jäsa.

3. Vi bör inte har för roligt i båtlivet då känslan av glädje kan vara berusande.

4. Bokstaven W ska på Svenska vatten heta Whiskas. Detta har dock stött på internationellt motstånd.

5. Öland ska döpas om till Äland så inte svagsinta seglares tankar förs till Öl.



Senast ändrad av Sahlback | 07 december 2011 | 23:18



Senast ändrad av Sahlback | 08 december 2011 | 00:42

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt rättt.

Harry haffa är polisen i Wheels tecknade serie.

 

 

Ibland önskar jag att jag levde förr..Det var nog bättre förr..

Det stod en hembränningsapparat, och puttrade på var och varannan ö. Det fanns inte flytvästar ens.

Man levde det enkla livet, mer naturnära. Inte hände det mycket olyckor heller.

Däremot var de, som befannsig i skärgården vana vid sjön.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoffas far arbetade som gruvarbetare i en kolgruva och avled i en lungåkomma 1920. Efter faderns död började Hoffas mor ta betalt för att tvätta andras smutstvätt och alla barnen fick hjälpa till efter skolan. Jimmy Hoffa ska senare ha beskrivit sin mor som en kvinna som var övertygad om att disciplin och plikt skulle stavas med stora bokstäver.

 Om man kalla Hoffa så är det en komplimang .

Share this post


Link to post
Share on other sites

De mindre belästa hade nog ingen aning om detta och bryr sig troligen inte heller om det. Syftet varför de blir OT är att argumenten tryter och då kommer tramset fram.

Om man tror att lite skit ska få oss som kämpar för det vi anser vara rätt krävs så tror ni helt fel.

En lag för ett ickeproblem. Införd på tyckanden och troligen av sådanna som inte har egen båt. Med inriktning på att kollisioner med snabbgående båtar skulle vara mycket vanligt utan att ens ta reda på fakta. Utan att ens veta om att många olyckor sker i mindre båtar i insjöar.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min farfar jobbade i gruva i hela sitt yrkesverksamma liv.

Han avled som pensionär av stendamms lunga. Allt var inte bättre förr. Dock som mäster sprängare var han den ende som överlevde till pension.

När man var liten så var det ingen som hade värre valborgs smällare. ..

Gubben visste hur man hanterade kraften! :)

 

Att man tog sig en djävel på morgonen höll alla sjukdommar borta tyckte han.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mmm, mindre beläst?

Vad grundar du det på? Ska vi ta ett snack om aerodynamik på djupet?

Liten rättlse.. Har inte sagt något om Hoffa. Utan Harry Haffa.. (en tecknad polis) Den som har läst lite historia. Vet dessutom att kallas Hoffa. Inte kan anses som komplimang. Det var inte den kille som hade speciellt mycket rent möl i påsen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svårt att hålla sig till ämnet på den här tråden, men kul ändå.

Crabfish lovade tidigare att slaviskt hålla sig till ämnet (Svejk passar bra här...), men sedan hänvisar han till en tabell från Transportstyrelsen som inte innehåller någon information om hur alkohol bidragit till att båtolyckor sker.

Sedan är det snack om gruvor och poliser, ja poliser kan ju ha med alkoholkontroller att göra men det verkar inte ha varit avsikten med inlägget.

Jag har svårt att tro att det inte förekommer några alkoholrelaterade olyckor till sjöss, men tabellen från Transprtstyrelsen tyder på att jag har fel. Någon som vet hur det ligger till?

Åter till tråden alltså...

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitt inlägg var inte OT utan för att återigen visa med aktuell statisitk att inget görs för att få in alkoholrelaterade orsaker som fakta.

 

Transportstryrelsen är de som övertagit ansvaret för statistik från tidigare ansvariga. (Sjöfartsverket var det väll?)

Personligen tycker jag det dokument jag nyligen hänvisade till saknar väldigt mycket av den struktur och relevant fakta man borde kunna förvänta sig av någon som Transportstyrelsen.

Om man utvidagar sig lite från ämnet och funderar på orsaker till olyckor och då man skulle behöva lagstifta för att öka säkerheten till sjöss så behövs betydligt bättre fakta än denna typ av statistik.

Antag att ett lagförslag kommer på, obligatorisk flytväst, årlig besiktning, obligatoriskt körkort osv. Hur katten skulle man kunna få fram något sådant utan tolkning och antaganden som inte går att bevisa ur denna form av fakta?



Senast ändrad av crabfish | 20 december 2011 | 05:51

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller med dig Crabfish, ville bara retas lagom lite...
...och så ville jag testa om min tes att du skulle svara på ett sätt som jag skulle  tycka var bra.
Tesen stämde, du svarade som jag trodde och jag tyckte ditt svar var bra.

Det är verkligen märkligt att rapporteringen är så bristfällig. Har du frågat Transportstyrelsen varför det är på det viset och om de har bättre information om olycksorsaker man kan få ta del av?

Möjligen utanför ämnet, men om vi snävar in frågan till Transportstyrelsen till att gälla just alkoholrelaterade olyckor så funkar det. Då kommer säkert andra olycksorsaker med på köpet.

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra förslag

 

Har skicakt mail till dem nu och så här skrev jag

Hej
Angående redovisad statstik för olyckor med fritidsbåtar som ni redovisar för 2011
http://www.dagensbatliv.se/upload/bnrimg/document/34345-Prel olycksstat 2011.pdf

Varför är den så bristfällig på bakomliggande orsaker?

Denna typ av statistik änvänds av våra beslutsfattare och då är risken stor att beslut fattas på felaktiga grunder.

 

Får se vad de svarar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra att du mailat dem, ser fram mot deras svar här...

Det som kanske skulle varit med i frågan till dem är

Varför är den så bristfällig på bakomliggande orsaker?I hur många av olyckorna har promillehalten alkohol varit mellan 0.2 - 0.5 ‰?

Denna typ av statistik änvänds av våra beslutsfattare och då är risken stor att beslut fattas på felaktiga grunder.

Men som ovan: Bra att du mailat dem, och hoppas du/vi får snabbt svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har fått svar.

En ny kille (Jonas) på en ny tjänst (nov 2011) för att jobba med förbättrad statistik.

Den mycket kortfattade statistik du sett är ett arbetsdokument som vi fyller på vart efter.
Ännu finns inte särskilt detaljerad information om alla olyckor. Men i början av det nya året ska vi få till en mer omfattande statistik.
Avsikten är att statistiken på sikt bli avsevärt bättre.


Sedan november 2011 är jag anställd för att syssla med att utreda och analysera fritidsbåtsolyckor.

 

Mycket positivt skrivet mail och hoppas han kan utveckla detta till något riktigt bra för att få bättre fakta för kommande beslut.

Skrev tillbaka och önskade lycka till med förhoppning om lyckat resultat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snart är det den sista roliga helgen 2011 av 52 roliga helger varje år. wink

Gott nytt år Harry och alla andra, även om ni inte kan ha så roligt alla helger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helgerna är en höjdpunkt på veckan och det hoppas jag att du med kan uppskatta.

Nu till ämnet: Bra Harry att du fick svar om den så kallade väl grundande statestiken som man har fattat denna ogrundande lag på.

Det verkar som man har tillsatt en tjänst som skall utvärdera en lag som man redan har beslutat eller?

Konstigt att man inte kan vara självkritisk och ta ett nytt beslut.  

 

Ett gott nytt båtår på er!

post-26407-1394236900,5455_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Troligen har man insett hur dålig fakta man har och redan gjort en groda med 0,2 lagen.

Nu vill man nog ha betydligt bättre underlag för kommande lagar så man slipper att göra bort sig en gång till.

Förhoppningsvis kan ny typ av statistik bli till hjälp att omforma lagen som man införde för ett ickeproblem

Nu snart nytt år och passar på att önska alla trogna läsare av allt med 0,2 lagen, både de som är för eller de som är emot lagen,

 ett riktig

heartheartheart GOTT NYTT ÅR  heartheartheart

Med förhoppning om en riktigt varm och underbar sommar 2012

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denna tråkiga statestik om drunknade år 2011 talar för sig.

Enligt Svenska Livräddningssällskapets, SLS, sammanställning har 95 personer omkommit i drunkningsolyckor i Sverige under 2011. Det är 16 fler än under 2010 då 79 personer omkom.


SLS har som ett delmål arbetat för att antalet omkomna genom drunkning ska vara under 100 personer. Ett mål som nu för tredje året uppfyllts.

Ett annat mål är att inga barn ska drunkna. Tyvärr klarade vi inte detta mål 2011. Av de 95 omkomna var 9 barn och ungdomar under 19 år. Under de två föregående åren har antalet drunkande barn varit åtta respektive 12 per år.

Drunkningsolyckor i samband med fritidsbåtar är den största olycksgruppen också under 2011. Det kan till del förklaras av fler fritidsbåtar och att många inte båtvana personer har skaffat en fritidsbåt. För att kunna minska dessa olyckor krävs mer utbildning och ökad användning av flytväst. Förhoppningsvis kommer vi inom en snar framtid att få en lag som innebär att det måste finnas flytväst för alla ombord på svenska fritidsbåtar.

SLS sammanställning över antalet drunknade visar på en långsiktig minskning. Under 1990-talet redovisades164 omkomna genom drunkning i snitt per år. Motsvarande tal för 2000-taltets första tio år är 115 drunknade per år.

Var det inte det här som skulle minska med den genomtänkta lagen om 0,2 ????????????

 

post-26407-1394236903,4541_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drunkningsolyckor i samband med fritidsbåtar är den största olycksgruppen också under 2011. Det kan till del förklaras av fler fritidsbåtar och att många inte båtvana personer har skaffat en fritidsbåt. För att kunna minska dessa olyckor krävs mer utbildning och ökad användning av flytväst. Förhoppningsvis kommer vi inom en snar framtid att få en lag som innebär att det måste finnas flytväst för alla ombord på svenska fritidsbåtar.

 Var det detta underlag som gjorde att man stiftade 0,2 lagen? alltså inte bättre sedan denna lag innfördes.

Idag så låter det inte så, nu låter det som det är utbildning och flytväst som gäller och det är något som jag har framfört för länge sedan.

Jag väntar järna på statestiken som Harry har efterlyst och kommer snart.

post-26407-1394236905,242_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med stor sannolikhet så är de allvarliga olyckorna till sjöss inte relaterade till att föraren tagit ett par öl eller glas vin utan andra orsaker. Visst finns fyllon på sjön och de är inblandade i allvarlig olyckor men för kategorin ringa alkoholintag finns väldigt lite dokumenterat.

Bristande användning av flytväst är en av orsakerna till att folk drunknar om olyckan är framme.

OBS diskussionerna om lag om flytväst så är inte flytväst lika med seglarvästar eller andra enklare uppblåsbara västar med lägre flytkraft utan en flytväst är något mer rejält.

Själv använder jag nästan alltid seglarväst men en ny lag kan komma att kräva uppgradering av de så kallade flytvästar de flesta har.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Självklart blir man en sämre båtförare med mer alkohol i blodet. 

Jag är för att lagstifta mot onykterhet till sjöss. 

Bra om sjöpolisen kollar upp det hela då och då med blåsa. Annars blir lagen lite tandlös. 

Allt som kan få folk att hålla sig nyktra när de framför sin båt är positivt. 

TJO

Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Självklart att en ung pigg 30 åring kör båt bättre än en 60 årig gubbe.

Är du också för att sätta åldersgräns på sjön?

 

Självklart att man ska vara simkunnig för att vistas på sjön.

Är du också för ett förbud av folk som inte kan simma ska vistas på sjön?

 

Självklart att vi ska göra livet säkrare på sjön men varför överdriva när det inte ens går att bevisa att ett par öl eller glas vin har orsakat någr olyckor på sjön?

Visst påverkar alkohol men det finnsa mycket annat som också påverkar och frågan är hur mycket som behövs före det ska bli osäkert. Enligt mig knappast ett par öl eller vin till maten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför skall man var simkunnig för att få vistas på sjön? Skall enbart flygkunniga få resa på charter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Stefan - det har jag också alltid undrat. Vi som har båtar behöver ju inte simma. Vi tar ju båten om vi skall nånstans på sjön. Hur skulle det va om man simmade när man skulle segla 24-timmars.

Sen är ju den viktigaste regel på sjön - håll dig alltid kvar ombord - och det talar för för att det är onödigt att kunna simma.

http://www.youtube.com/watch?v=g6ZlQ5a9MiM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja har man båt så behöver man inte flytväst. 

Och ramlar man i och drunknar behöver man ingen båt mer heller.

Räddningsstege på båtar är onödig lyx och endast klantiga behöver en sådan. Är man redig grabb så behöver man ingen sådan lyx. Ramlar aldrig i.

Och tar man sig ett par pilsner slipper man oroa sig för att bli överkörd av något vansinnigt båtfyllo i en Princess 42:a 

Livet kan vara skönt ibland.yes

(nykter jag?, ja faktiskt)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du är kul du Harry.

Det där med flytväst.

Som jag skrev; Regel nr 1 - håll dig alltid kvar ombord. Då är det inte flytväst som hjälper. Det som gäller är livsele med livlina med tre krokar och nåt att koppla dem i. De sk jackstays, dvs en band, lina, vajer som går från sittbunnen till fören och som är så infäst att man aldrig kommer över mantåget när man tvingas gå fram på däcket, är nog kanske det bästa allternativet.

Själv har jag löst livseleproblematiken på det sättet att jag har flytväst med inbyggd sele i. Nån annan typ av flytvästar är inte tillåtna på mina båtar.

Skulle jag ramla överbord om jag tex seglar över till Norge, så var det nog lika bra att man drunknade med en gång. Båten seglar ju galtt vidare på autopiloten. Har man tur får man tag i linan till gummibåten som jag alltid har på släp. Möjligheten att nån skulle hitta en är nog ganska begränsad. Så därför - håll dig alltid kvar ombord.

Räddningstege.

Eller som det egentligen är - badstege - är ju nästan en absolut nödvändighet på åtminstone två av mina båtar, som ju har alldeles för högt fribord för att man skall kunna ta sig ombord utan stege, tom från gummijollen. Naturligtvis har man en fast monterad badstege klar att användas direkt. Sen att ta sig upp på båten via badstegen om man skulle ramlat överbord och mot all förmodan lyckas ta sig in till båten är inte specellt lätt. Inte ens med en badstege och som det troligtvis är vid ett sån tillfälle - dåligt väder.

Så det finns egentligen bara ett alternativ - håll dig kvar ombord.

Att ta sig ett par pilsner för att bli befriad för oron att bli överkörd av en vansinig båtfyllo i en stor och snabb båt hjälper nog föga. För de som känner sån oro behövs det nog betydligt starkare grejer. Vi har ju också fått en lag som skall beivra att människor som kör stora och/eller snabba båtar skall va nyktra när de framför båten i fråga. Det är ju bra. 

Vi har ju sett exempel på att förare av dylika båtar - i nyktert tillstånd - kört över stillaliggande eller i stort sett stillaliggande små båtar som fiskat på utsidan ordinarie farled. De tragiska är ju att i de två fall jag närmast tänker på har personer i småbåtarna som blivit skadade, fått skador för livet. Nåt ansvar för sitt handlande har ju inte heller de som kört på velat ta, utan skyllt på de som låg och fiskade.

Berusade har däremot de personer som körde upp på land här i Sotenäs varit. I ett av fallen blev det alvarliga personskader och i det andra fallet som jag tänker på blev båten så skadad att den sjönk. Den bärgades visserligen från 20 meters djup, efter ett tag, av två fiskebåtar. Hur det blev med båten sedan vet jag inte.

Nog borde det finnas ett kompetensbevis för att framföra stora och/eller snabba båtar. Det viktiga i sammanhanget hade varit att ett sånt kompetensbevis skulle gå att återkalla om vederbörande uppträder vårdslöst.

En sak håller jag fullständigt med dig om - Harry. Livet är skönt - inte bara ibland.

I ytterligare en sak är vi lika - åtminstone just nu.

Nykter - det har jag varit de senaste 63 åren. Hur det var innan dess - det får min mamma svara för. wink

En annan sak som är bra med mitt båtliv. Jag kan ta mig en pilsner till maten, vilket händer att jag gör, utan att jag berörs av 0,2 lagen som irriterar dig så mycket. Det gäller ju bara att välja rätt båt.

Sen kan jag ju, oss emellan sagt, hålla med om att gränsen är en aning låg.

Synd bara att den som startade den första av dessa tramstrådar valde att kalla den Sista roliga helgen 0,2. Det var synnerligen ointiligent gjort.

Med en så urbota dum rubrik avskärmar man ju en del människor med samma inställning till alkohol som jag. Jag har haft all för många och nära relationer med alkholister för att  förstå vad som är roligt med sprit.

Eller som det brukar sägas; Där spriten går in - där går vettet ut

Och nu har det mojnat. Det blåser 2-3 m/s  från ONO och är ungefär lika varmt. Ingen is i sikte på överskådlig tid. Men i slutet på veckan och över helgen är det kulingvindar på gång igen.

Ev. kan det bli en tur till motorverkstaden på Smögen. En smärre justering av gjutgärnsgenuan och dess drivlina, så att båten kan kommer upp i sin teoretiska maxhastighet hade inte varit fel.

Det där med en smärre justering kan ju va ungefär som begreppet överskådlig tid. Av erfarenhet vet jag att överskådlig tid vid vissa tillfällen bara kan va ett par tre timmar - på sin höjd. Men det är en annan historia.

Beträffande en mindre justering:

En Stockholmare köpte en mindre fiskebåt i Kungshamn. Han hade ett några elektriska problem som måste åtgärdas innan han gick till Stockholm och jag blev involverad. Kille var trevlig och vi blev kompisar. Under de åren han hade kvar båten var jag åtskilliga gånger i Stockholm och hjälpte honom med elinstallationer. Några veckolånga turer i Stockholms skärgår blev det också för min del.

Det var lite problem runt pentryt och en annan kompis till Lasse (som Stockholmaren hette) skulle titta på problemet med pentryt. Den andre kompisen  var snickare. 

Ruttet - konstaterade snickaren.

Är det mycket jobb frågade Lasse var ekonomiska omständigheter inte var allt för stora (vanligt bland båtetusiaster)

Nej svara sickaren det är bara en mindre justering varpå han rev ut hela pentryt och byggde ett helt nytt.

Som sagt - jag skall nog snart gå ut till motorverkstaden för en mindre justering av motorn och drivlinan. wink



Senast ändrad av toaen | 07 januari 2012 | 19:59

Share this post


Link to post
Share on other sites

Crabfish skrev bl a:

Självklart att en ung pigg 30 åring kör båt bättre än en 60 årig gubbe.

Och källa till detta finns... Vart?

Nä, skoja bara med dig, Harrywink

Håller dock inte med dig om att en pigg 30-åring alltid kör bättre än en 60-årig gubbe/tanta...

Det skall bli väldigt spännande att se den kommande statistiken från tjommen du mailade - Hoppas den nu oxå kommer, och att det inte är tomma ord från honom. Det skall bli intressant att se om någon av sidorna har rätt... Men jag håller i viss mån med er om detta med att lagen är fel - Den skall gälla ALLA sorters flytetyg... Men det har jag redan tidigare skrivit så många gånger, så det gör jag inte en gång tillblush



Note: Nå´ n dag - i en snar framtid- skall jag oxå lära mig att skriva rätt, så att man slipper alla redigeringar...



Senast ändrad av Kenneth_S | 09 januari 2012 | 10:53

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle av en händelse den statistiken visa ett resultat som inte ligger crabfish i fatet, är jag inte säker på att han redovisar det här för då faller ju hela hans strategi om ett så kallat ickeproblem.

Bättre då att stoppa huvudet i sanden och invänta nästa tåg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dröm din dröm.

Skulle aldrig mörka om det kommer något som strider mot mina tidigare åsikter.

Kan ändra mig men inte på grund av att andra tycker annorlunda i denna frågan.

Angående 30 åring och 60 åring så är min uppfattning att med stor sannolikhet har de båda tillräcklig uppmärksamhet för att framföra en båt. (om de är friska)

Precis som jag anser att efter ett par öl eller glas vin så räcker det ändå till för att köra båt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är det du väntar att få se?

Är det fakta om att ringa alkoholförtäring ger olyckor?

Att se något som inte finns blir svårt.

Är det att få se mig erkänna att jag haft fel?

Händer att jag har fel men inte så ofta. smiley



Senast ändrad av crabfish | 09 januari 2012 | 17:26

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy