Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
halibut

Startproblem!!

Rekommendera Poster

Hej! Finns det någon här som kan berätta för mej var startreläet på en Mercruiser 5,7 - 95 sitter??

Jag har letat på nätet (och på min motor) utan att hitta.. Skulle vara väldigt tacksam för hjälp!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att du har ett startrelä.

Ofta på stora motorer sitter där en solenoid direkt på startmotorn som är kopplad via en ganska tunn kabel till ditt tändningslås. Jag personligen brukar koppla denna via ett startrelä för att inte förstöra tändningslåset som inte brukar tåla några högre strömmar men det är inte alltid man gör det.

Följer du denna tunna kabel så skall du finna ditt startrelä om inte startsolenoiden är kopplad direkt in i ditt tändningslås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startreläet på Mercruiser, brukar sitta högst upp på motorn, ungefär vid fästet till gasvajern. Det sitter  en gummigrej som isolering för anslutningarna. Kablarna är gulröda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Jag hittade en blå box bakom förgasaren,men den är till mercathode systemet (tror jag) Det konstiga är att den klickar när jag vrider nyckeln till startläge!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för svaren! Jag hittade reläet och bytte det!! Motorn startade direkt!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...