Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
sea-ray_230

Glöm inte bränslestabilisering

Rekommendera Poster

Hej

Tänkte bara påminna alla om att inte glömma att tillsätta någon form av bränslestabilisering i tanken innan upptagning och köra så att den bensinen når motorns bränslesystem.

Såg mängder av trådar om motorer som gick illa i våras många pga kristaller som satt igen förgasare/spridare. På vår verkstad hade vi nästan en halvtidstjänst på dyra onödiga förgasar/spridarrengöringar. Etanolen ihop med lite kondensvatten bildar dessa kristaller.

Så köp något av medlen som finns så slipper ni förhoppningsvis problem i vår.

Lika viktigt som bakteriemedel i dieseltankarna.

Ett litet viktigt tips bara. Lyck till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många av er har tillsatt stabilisering? På förgasarmotorer idag är det nästan ett måste eftersom flottörhusen är rena kristallfabrikerna under vintern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt en oinsatt men vad är Bränsle stabilisering för något? Är det K-sprit eller är det något annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det är en speciell tillsats som jag tror numera finns på varje mack och de flesta motortillverkare har något eget märke på det. Förra året så fick alla båtar vi vinterförvarade det i tanken och motorn kördes så bensinen med tillsatsen gick runt i motorn. Inte en enda kristallbildning med stopp i förgasarna som följd blev det

Men som jag skrev så hade vi nästan en halvtidstjänst på förgasarrengjöringar där folk inte tillsatt någon stabilisering. Bensin är inte vad den en gång varit så därför är det viktigt.

Det är inte bara dieslarna som behöver tillsatser längre. Så glöm inte det om man vill ha en problemfri sjösättning i vår



Senast ändrad av sea-ray_230 | 08 oktober 2011 | 13:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppat dieseltanken och fyllt på bakteriemedel gjort idag, och tagit upp samt konserverat motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslestabilator nämns som nödvändigt i en manual jag har så det bör man använda. En månad utan detta medel med stillastående motor är ok men inte mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har letat på nätet och kan inte hitta något om bränslestabilisering s medel. Nån som vet var jag kan köpa detta, finns det på mackar eller på Meckonomen eller är det bara vissa båtfirmor som säljer detta. Då jag bor på landet så är det dåligt med båt firmor i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Båtmotorer,både Bensin o Diesel Gräsklippare  Snöslunga sågar trimmer Mc Mopeder mm mm aldrig några problem,inte ens Amazonen som stått still # år ;) Vad är Problemet? Aluminiumförgasare på alla nämda om jag inte har helt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min manual gällde en nyinköpt Husqvarna Rider AWD där de varnade för den moderna bensinen utan stabilator. Akrylatbensin påverkas inte men den har tidigare ställt till andra problem för mig så den undviker jag.

Se sid 32, vinterförvaring

http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO2010_SEsv/HUSO2010_SEsv__1151019-01.pdf 

 

Vid inköpstillfället diskuterade jag med personalen i butiken om en av våra röjsågar på landet som nöp förra året och då frågade han om jag hade hällt i gammal färdigblandad 2-taktsbensin i den vilket jag hade. Enl. honom äts 2-taktsoljan upp av den moderna bensinen så förmodligen hade jag inte 2 % i dunken.  Om det stämmer vet inte jag. 



Senast ändrad av 666D3 | 08 oktober 2011 | 20:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick samma tanke...min veteranbil startar alltid på våren utan några som helst bränsletillsatser (blyersättning dock) och min gamla Evinrude 6 hk som jag hade till Stortrissen hade heller aldrig några problem...känns lite skrämselpropaganda över den här tråden...frown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland känns det som vi är lite fjantiga i vår skötsel av båtmotorerna. Min sommarbil kör jag in i kallgaraget den sista september. Fyller full tank och pumpar däcken med 3 kg, stänger av motorn och kopplar bort batteriet. Serviceintervallerna har jag naturligtsvis skött enligt plan. Motorn är en modern insprutare och på detta sätt har jag gjort de senaste 10-12 åren och aldrig haft något problem med dålig bensin eller annat. Utanför garaget parkerar jag min WA båt med modern 4-taktare och på denna byter jag alla oljor och oljefilter, fyller full tank, smörjer fettnipplar och sprutar in konserveringsolja i tändstiften. På segelbåten med dieselinombordare gör jag samma sak förutom insprutning av konseveringsolja, men med tillägg av byte av två bränslefilter. Aldrig slagit in bränslestabilisering i tankarna och aldrig hittills haft några problem. Samtidigt kan jag förstå att motortillverkarna rekomenderar detta för de vill ju helgardera sig mot alla möjliga problem för sina produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med om att återförsäljarna många gånger skapar en eftermarknad med skrämsel som marknadsföring. Men jag tillhör nog den kategorin som faller för detta då jag resonerar som så, vågar jag chansa?!? I mitt fall vågar jag inte det för det är alldeles för mycket onödiga pengar samt strul för att man inte gjorde en sån enkel sak som att hälla i 2 4 bränsletillsats innan. Oavsett om det är ett fult spel eller inte så kan det ju iaf inte göra någon skada utan snarare tvärtom. Någon liten nytta måste det väl ändå göra. just my 2 cent



Senast ändrad av SeaMaster560wa | 09 oktober 2011 | 11:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som ultraljudstvättade mina förgasare ivåras kommer definitivt att använda stabiliseringsmedel... Nu köpte jag motorn begagnad och den hade stått ett tag utan stab. eller förgasar dränering. När jag jobbade med motorcyklar så var det ganska många jobb på våren som innefattade förgasarrengöring och stiftbyten. Något som aldrig var ett bekymmer på de hojar som vi förvarade då vi dränerade förgasarna innan förvaringen. Vet även att Yamaha/Mercury F115efi mfl är ganska känsliga för bensinens nerbrytning. Med bekymmer både i bränslesil för högtryckspump och i spridarna. Så valet för mig är enkelt. Antingen en förgasar dränering eller bränslestabilisering. Att detta skulle vara en skrämseltråd för att sälja mer tror jag knappast då trådstartaren varken sagt var han håller hus eller vilka varumärken man ska använda...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm det blir ingen styckesindelning när man skriver på padden märkte jag nu. Men det är positivt att det går!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MC-motorer är känsliga för dålig bensin genellt. Men då handlar det om att bensinen tappar en del av de lättantändliga gaserna.

Det räcker alltså att dränera förgasarna på våren om man glömt att göra det på hösten. Då handlar det väl inte om kristaller som sätter igen små kanaler i förgasare eller insprutare. 

Hur ser såna kristaller ut? Löser de sig inte i bensin?

När min hoj stått ett par månader startar den inte så snabbt om man inte först dränerar förgasarna. Efter 2 månader är batteriet lite nergånget men räcker till start om man först tömmer förgasarna. Finns en skruv på varje och en slang. Öppna några sekunder och skruva åt. Motorn startar då direkt. Gör jag inte detta räcker oftast inte batteriet till att gnaga fram fräsch bensin. Tar 20-30 sekunder och man får ladda batteriet innan nytt försök.

Har man en motor med startsnöre blir det nästan omöjligt att dra fram fräsch bensin och förgasardränering är ett måste.

Eller som med hojen ånyo. Man kan köra förgasaren torr genom att stänga bränslekranen. Då slipper man nog också kristallerna, Ingen bensin borde betyda: inget att bilda kristaller av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har rensat många mcförgasare och det som täpps till först är lågfartsmunstycket. Sen när hojen har stått ännu längre så börjar allt gro igen med antingen grön eller brun ävja. Precis som du skriver så brukar det räcka med att dränera förgasarna på våren. Men många gånger så måste man göra en ordentlig rengöring gärna med ultraljudstvätt för att det ska bli riktigt bra. För att slippa det så gör jag det enkelt för mig och kör stabilizer i den sista tanken för året och antingen dränerar eller kör till hon självstannar. Tips i all välmening och jag har inget att vinna på om ni köper stabilizer eller rengör förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt stabilisering i någon av mina motorer och har aldrig haft problem.

Men det är nog som sea_ray_230 skriver. Etanol och vatten kan ge problem. Grannens båt hade mängder av vatten i tanken, men efter dränering av förgasarna och vatten avskiljaren fick jag igång motorn som gick OK med spolmuff. Efter sjösättning visade det sig dock att motorn i princip obrukbar, den gick på 3-cyl (av 4) på tomgång, men dog direkt om man gav gas med växel i. Efter en del försök att få motorn att funka togs båten upp. Alla fyra förgasare var igensatta med något som såg ut som halvgenomskinliga mjuka kristaller. Jag kunde också konstatera att det fortfarande fanns rejält med vatten i tanken. Problemet löstes genom att hälla i E85 så att inblandningen av etanol ökade från 5 - 10 %. Det är en Merc med Powerhaed från Yamaha, så detta är OK. Att göra rent tanken visade sig vara så besvärligt att jag chansade på att detta skulle lösa poblemet, vilket det också gjorde.

En massa jobb blev det.

Allt detta hade kunnat undvikas om grannen haft koll på att O-ringen till tanklocket var trasig.

Numera är O-ringen bytt och ingen extra etanol är tillsatt. Men, jag såg till att hälla i stabilisator  och dränera flottörhusen i samband med konserveringen.

Förgasarna synkades med en Carbtune, så som bonus har grannen nu en motor som går bättre än någonsin.

Håller man ordning på sina grejor, köper bränslet på land och dränerar förgasarna på hösten tror jag att man man skippa stabilisering. På en sprutad motor skulle jag dock absolut använda det.

Kostar inte många kronor och kan spara massor av tid och pengar.

Kolla O-ringen till tanklocket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner att jag kanske ska be en smula om ursäkt. Det var inte på något sätt min mening att påskina att sea-ray_230 eller All_to_slow är ute efter att skrämma oss andra eller att ni har koppling till tillverkarna av dessa medel. Det var min magreaktion som slog in, samma reaktion jag får när det pratas om att man måste ha dyraste oljan från kändaste oljebolaget, annars kommer motorn ofelbart att rasa med jättekostnader som följd.

Bränslestabiliseringsmedel är säkert bra men knappast helt nödvändigt. Det kan kanske gå illa utan men det är inte på något sett garanterat att det gör det, precis som det inte är säkert att det går bra utan.

Nästa år kanske jag använder det själv! wink

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, kan man dränera förgasaren på en inombordare utan att strata den? Min motor är konserverad för vintern men jag stängde bara av den när jag foggat förgasaren lite med motorolja så bränslefilter och förgasare är fulla med den bensin som alltid finns där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge kan man förvara bränslestabiliseringsmedel? Har det något bäst-före-datum? I min normalsituation med en halv tank, ungefär 12 liter tvåtaktsbensin kvar vid upptagning så skulle en bränslestabiliseringsflaska räcka till tjugo års användning...

Jag löste dilemmat med att fräsa iväg ut på havet en stund innan jag tog upp båten, roligare att köra upp bensinen än att ligga sömnlös över om den står sig till våren eller inte :-) Resten får jag väl använda i motorsågen under vintern.

Om man inte kan köra motorn  tills förgasaren är tom så är det inte svårt att ta loss flottörhuset och tömma på det viset.



Senast ändrad av Faderullan | 09 oktober 2011 | 21:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu funkar Ipad :-). Trevligt ,!!! Även jag har råkat ut för dessa kristaller på båda mina V8or EFI , fram för allt så hittar man dessa i VST ( typ flytörhus ) och där med fastnar dessa partiklar i högtryckspumparna . Jag skulle bli glad om någon kunde rekomendera var och vilken sort man ska köpa när det gäller stabilisatorer ... :-) Vinnar man sen något på att överdosera tro ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag var och hämtade en båt för ett par veckor sedan. En Yamarin 64DC och motorn är en Yamaha F200.

Har haft en bra dialog med Jarb här på forumet, som är en hjälpsam person.

Jag kommer inte att peta i den i sjön utan drenera ångseparatorn. Motsvarande flottörhuset på en förgasarmotor. Står tom. i boken att man ska göra det såg jag. 

Men frågan är om man ska göra något mer?

Då menar jag bensinfilter, både i båten samt på motorn.

Har aldrig tidigare andvänt FS, utan tömt fötgasarna på bensin över vintern. Inte en enda motor har krånglat tidigare på våren. Och då har jag haft några stycken Honda BF50 och nu senast Honda BF90. Lägg till snöslungor, motorsåg, trimmers, gräsklippare och ett gäng motocrosscyklar. Alla motorer har gått som klockor hela tiden.

Sen är det väl alltid så att man blir lite orolig och fundersam på när man läser om andras problem med kristaller och dyl. Samt att jag nu har en motor med insprutning.

Kristaller: Finns det inget som löser dom, i form av FS som är fotogen egentligen?

Skulle det vara absolut nödvändigt, så får jag rulla ur den ur garaget och köra den i balja en stund, men måste jag verkligen det? 

 

//M

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl köpa något medel som stabiliserar bränslestabiliseringsmedlet, finns säkert också. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boatbruce, om du inte haft problem tidigare när du bara dränerat knasarna så talar ju mycket för att du inte får problem nu heller om du förvarar båten på samma sätt. Att dränera ångseparatorn på en EFI-maskin motsvaras ju av att dränera flottörhusen.

Det är ju fortfranade någorlunda varmt o skönt ute så är det inte alltför mycket besvär att dra ut båten o du vill va helt på säkra sidan så hade jag gjort som såhär. Koppla motorn, före motrofiltret, till en liten tank med stabiliserad bensin. Innan du börjar köra så tömmer du ångseparator o motorfiltret o fyller sen från tanken med FS-bensin o ångseparatorn med pumpblåsa från samma tank. Kör sen upp ett par liter av blandningen och dränera ångseparatorn igen. Det som blir över kan du ju slå i båtens tank o försöka blanda gott så det går. Ska du köra som vanligt i stora tanken åker du nog på att sjösätta för att blanda o kunna köra upp tillräckligt med soppa för att va säker på att det kommit in i motorn.

Tror som sagt du klarar dej ändå med att bara dränera eftersom du gjort det förr men ibland sover man ju bättre med både hängslen o livrem.

Har inte hört talas om nåt medel som häver kristalliserad bensin men när nån får bränsleproblem så har jag sagt till dom att köra en flaska undermedel i tanken o se om det hjälper, hittills har det inte gjort det utan man har fått riva i det för att det ska bli bra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack SR 230 för att du påminde och detta! Köpte två flaskor idag och hälde i till mina 2hundra liter jag har kvar i tanken. Tänk på att om du spiller några droppar utanför / på båten så får man en härlig gul färgning i plasten ..använd tratt och säkra mot spill med trasor eller dyligt :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror nog på vad det är för medel. Jag använder RedLines och får inga fäckar. Hoppas du får bort det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...