Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Moggan

Teak läggning tänk vinterprojekt

Rekommendera Poster

Jo - det finns mycket onödig kunskap. Det där med navigation tex.

Jag har läst skepparexamen två gånger med 20 års mellanrum. Första gången för att lära mig och andra gången för repetera det jag lärt mig och kanske glömt, samt en del nytt som kommit till - utprickning tex.

Seglar man till Norge är ju  kunskapen om utprickning i det närmaste onödig den med.wink

I dag är det kunskap om navigation helt  onödigt !? surprise Man köper en GPS  för 1500 kr eller en plotter för ca 5000 kr - sen är det bara till att köra - ELLER !? cool

Fast så var det ju det där med el. Efter ett yrkesliv i elbranchen som beredskapsmontör på elverk, arbetsledare för beredskapsmontörer och driftsledare, har jag av bitter erfarenhet kommit på att det elektriska kan krångla. Speciellt när det passar som minst. Nyårsaftom i full snöstorm tex. Nej jag behåller ng mina pappersjökort passare, transportör, blyertspenna och kompass - å ett suddgummi är inte fel det heller. smiley

Men Intarsia är alltid snyggt - när det utförs väl.



Senast ändrad av toaen | 25 oktober 2011 | 16:00

post-945-1394236857,2066_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller durken så är min fernissad, men övrigt teak i båten, och det är ganska mycket brukar jag stryka med ett tunt lager ungefär vartannat år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilder från gårdagens arbete!

Slipade fram 2 st småluckor........

mer bilder kommer snart

post-10019558-1394236857,6134_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med tjärlukten tycker ja är bland den goaste lukten som finns!

Har själv ett träankare på tomten som tjäras 2 gånger per år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej projektet har legat i dvala ett tag!

Beslutade mig till sist att olja all teak med OWATROL D1 och D2.

 

 

post-10019558-1394236996,3218_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under  skrivande stund så är jag uppe i 21 st strykningar med Owatrol D1

som skall strykat vått i vått tills trät är mättat.

 

post-10019558-1394236996,4064_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att stryka Owatrol D2 olja på nåten? Spricker det inte då? D2 oljan blir ju hård, nästan som fernissa eller lack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så nån gång på 1970-talet. Stod en hel dag och strök några bänklock med Ovatrol. Året därpå ångrade jag att jag inte strök det hela med ett par lager vanlig båtlack. indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Owatrol ska klara röleserna nu återstår att se om den nu gör det!

Det tog lång stund att bestämma sig det finns ju en del som har haft problem med den samtidigt som del tycker att den är kanon..bra eller dålig återstår och se efter första säsongen!

Att jag valde att olja med owatrol istället för att låta det vara obehandlat var för att jag fega ur med fiskblod, kaffe och eventuellt något glas vin som kan hamna på durken.

ha gärna innlägg om denna olja

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bland annat oljat grabbräckena samt några andra trädetaljer på rufftaket med Owatrol D1 o D2 olja. Mycket nöjd med resultatet. Vet inte om jag skulle lacka hela min italienska Riva från 1951 om jag hade haft nån, men på utsatta ställen på båten är det mycket bra. Det är otroligt lättunderhållet. Det flagnar inte som annan lack kan göra på teak. Jag har dock aldrig strukit det över gummi nåten som du använder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Projektet har varit klart ett tag men det har inte varit väder! Det visade sig att det tog ca en vecka för nåten att bli helt torr efter slutbehanhling, nu återstår att se hur det klarar sig över sesongen Bilderna tagna under en härlig tur tillsammans med dottern Ha en trevlig båtsommar Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger in en bild hur det såg ut innan arbetet sattes igång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...