Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Skifferberg

Borttagning av bordläggning

Rekommendera Poster

Nu har vi kämpat hela helgen trots det bistra vädret. Hela babords sida är klar dvs alla bord till nr 6 är kapade. En del korta och en del långa. Det var ett ganska tidskrävande arbete. Varje bord har nog tagit närmare en timme i anspråk. Först har vi märkt upp var den ska kapas sedan kapat försiktigt med sticksåg och stämjärn. När det var gjort så var det dags att kapa alla kopparnitar med vinkelkap, försiktigt, försiktigt. Någon har vid något tillfälle lagat utan kopparnitar, man har istället använt små bultar med mutter på insidan och det kan jag säga utan att överdriva att dom var det ingen lek att få bort. Jag har kapat nitar och purrat ur dom medan Sven legat under båten (kallt o blött på marken) och borrat bort spacklet ur alla nithål och borrat bort skruv och nit som inte velat lossna. Jag vet inte vilket som var roligast ;-) men jag vet att vi både har rätt ont i ryggen nu. Vi avslutade dagen med att kapa alla skallar på kopparniten på styrbords sida så är det bara :-| resten kvar nästa helg. Alltså med att kapa borden. Vi har för avsikt att kolla med en försäljare av virket om det finns möjlighet att få dom kapade om vi lämnar alla borttagna bord som mallar. Vi har noga märkt alla så inget ska bli fel. Nu längtar vi efter att få dit nya fina bord så vi kan börja olja o olja o olja o olja. Är det verkligen jul och slut på det här året snart :x-mas: vi som har så mycket kvar att göra. Hur ska vi hinna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kämpa på Skifferbergare! Ni imponerar med er vilja att lycka. Vi är många som hejar på er och tycker ni är fantastiskt duktiga! Vänlig hälsning, Andreas, Maria, Mackan och Anna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma! Imponerande att det finns folk som ni som inte bara sätter sig ned och gråter när man ser en båt som farit så illa, utan bestämmer sig för att hon går att rädda! Ska bli mycket intressant att följa ertr arbete. Lycka till!! /Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...