Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
MarkusF

Vad gör vi för miljön?

Rekommendera Poster

När jag läser rubrikerna (och vissa trådar) så verkar miljöforumet mest handla om toaletter, botterfärg och ev. andra ämnen där vi båtmänniskor verkar känna oss mer eller mindre lurade av myndigheter etc. Kan vi inte ha en mer positiv tråd? Berätta vad ni gör för att förbättra miljön, alternativt minska den negativa påverkan som bålivet och båtmotorer kan åstadkomma? Det kan bli tips för oss andra!

 

Själv har jag inte mycket att komma med för tillfället eftersom jag har bytt från en segelbåt till en motorbåt med en gammal diesel. Den enda förmildrande omständigheten är att jag inte har kört så mycket i år (suck!). Har dessutom en träbåt med kopparbaserad bottenfärg för skeppsmaskens skull.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag avstår åka flyg till Thailand och andra avlägsna ställen som producerar mycket CO² att åka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder riktig giftfärg. På det viset drar min båt mindre bränsle och sparar miljön. Behöver bara måla vart annat år på sin höjd. Om färgen funnits i butikerna så hade miljön sparats genom att det behövts mindre transporter av färg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miljö handlar om så mycket mer än om de uttjatade frågorna om CO2 utsläpp och koppar i bottenfärg. Jag är s.k. klimatskeptiker, vilket betyder att jag inte ser någon annan anledning än den rent ekonomiska att begränsa mina utsläpp. Eftersom jag ännu inte sett något hållbart bevis för att koppar i bottenfärger skulle vara miljöskadligt minimerar jag bränslekostnaderna genom att hålla botten ren. Jag flyger också till Thailand varje år utan att känna ett uns av dåligt samvete.

Men jag värnar miljön på mitt sätt. Jag är extremt noga med att inte skräpa ner i vår vackra skärgårdsnatur. Jag tömmer min toatank på öppet vatten, långt från bebyggelse och badvikar. Jag går aldrig i land på fågelskyddsområden. Jag försöker köra vår motorbåt så att den stör människor och djur så lite som möjligt med buller och svall. Jag stör aldrig med (fylles-smiley)skrål eller annat oljud i naturhamnar. Tomgångsladdning är tabu. Jag köper inte heller rödlistad fisk eftersom jag anser utfiskningen av världshaven vara ett stort miljöproblem.

Mvh/Sea Maniac

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan haka upp mig när politeker snackar miljö(och så mycket annat) är att ingen verkar tänka på hur det egentligen blir i slutändad. Ta tex det här med att förbjuda tömning av septitank.

Om alla ska behöva åka till tömningsstationer så blir de VÄLDIGT mycket extra bränsle som körs upp. Detta ger givetvis i sin tur mer tankbilstransporter. Det blir massa extra transporter när alla stationer skall tömmas. Så kontentan av förbudet innebär en stor förlust miljömässigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klimatskeptiker - kul nyspråks ord för att inte anse sig behöva göra någonting.

Själv bytte jag sjövattentoan mot en kemburk som jag tar med mig hem och tömmer.

 

 



Senast ändrad av Marrexxx | 30 september 2011 | 21:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är kemburk bättre än naturlig förmultning?

Hur ska vi göra med planktonens och fiskarnas och sälarnas skit som alltid hamnat i skön?

Och alla landdjur som skiter i skogarna?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut ärkemburk  bättre eftersom jag tar med den hem och spolar ut skiten i det kommunala avloppssytemet. 

Men det är kanske så att in bajsa i vattnet handlar nog mer om miljö ur aspeter av nedsmutsning, hygien och smittrisk, än övergödning men å andra sidan om man inte tycker det är läbbigt med bajskorvar i badvattnet.( För det är ju ofta så att det är när man ligger för ankar som någon behöver bajsa. ) kan man ju klämma ut en korv hemma i badkaret så slipper vi andra den  ;-)

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej!

Klimatskeptiker antyder i stället att man är allvarligt oroad över verkliga miljöproblem, och jag ser med fasa på hur mångmiljardrullningen för att rädda klimatet (där har du verkligen ett exempel på nyspråksord,man kan inte rädda klimatet) tar fokus och resurser från de verkliga miljöproblemen, som exempelvis utfiskning, mängder med kemikalier som hamnar i naturen osv osv....

 

On topic....

 

Skiter gör jag på land, skräpar ner gör jag inte, flyger kors och tvärs över planeten för att rädda klimatet, gör jag inte heller. Kör bil gör jag inte i onödan. Kastar fungerande maskiner och elektronik gör jag inte. Tvärtom, jag försöker uppgradera exempelvis mina datorer, och går de sönder så lagar jag dem. Jag har sett till så att jag har kort resa till arbetet, och slipper därför bränna en massa bensin i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spolar du ut kemikalierna i det kommunala avloppet? Är det vad du säger?

Det låter ju vettigt? Inte!

Man får väl hoppas då att du inte får dina kemikalier i dig då, nästa gång du får en kallsup.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jämförelse

Kommer då tänka på

Det löser sig sa han som sket i badkaret 

(prova att söka på google så får du mer än 10000 träffar)

 

Nej människans avföring hör inte hemma i havet. Speciellt inte med mediciner som en del käkar.

 

Vad jag själv gör, återvinner/återanvänder glykolen från vinterkonserveringen.

Servar och ser till att motorn går bra för minskad förbrukning.

Minskar bränsleförbrukningen genom att använda kopparbaserd bottenfärg så botten är ren.

(enligt vissa är klimatpåverkan stor av koldioxid)

Tar givetvis alltid med mitt skräp från öar man besöker.

Flyger givetvis då vi varje år åker till Thailand. Samma resa med båten hade förbrukat enormt mycket mer bränsle.yes

 

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten har kemtoa kan du ta med tanken i land för tömning. Använder du nedbrytningsvätska bör den vara biologiskt nedbrytningsbar. Tanken kan då tömmas i det kommunala avloppet, exempelvis i en WC.

Så står det att läsa på Lidingökommuns hemsida, så  labbibia det bör vara ok.

Däremot ställer jag frågan till dig, om du nu tänker att de eventuella förändringar av klimatet som noteras inte är beroende på mänskliga koldioxid utsläpp (något som jag inte är den här trådens ämne) vad gör du då själv för att komma till rätta med de problem du ser  tex utfiskning, kemikalieutsläpp mm?

Ska kanske tillägga att jag valde att sätt in spritkök som är ett förnyelsebart bränsle i motsats till petrolium baserad gasol. (skulle jag ut på långsegling till havs skulle jag kanske gjort ett anant val)

http://www.lidingo.se/toppmeny/byggabomiljo/vardagsmiljonochkemikalier/batlivochbattvatt.4.280519311f6c25b56880008395.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon Marexx! :-)

Det var skönt att höra, att vätskan är biologiskt nedbrytningsbar. Då är det ju faktiskt ett bra alternativ.

Vad gäller problemen med utfiskning etc. Det är inte mycket man kan göra som privatperson. Jag undviker rödlistade arter, trots att den listningen inte är helt vetenskaplig. Men den ger i allafall en fingervisning. Gott så. Faktum är att jag äter väldigt lite fisk överhuvud taget. Om alla vore som jag skulle fiskindustrin få väldiga problem att avsätta sina produkter. ;-)

 

Vad kan man som privatperson göra för att farliga kemikalier inte ska hamna i naturen? Kanske undvika att använda kemikalier så långt det är möjligt? Som båtägare är ju det ett dilemma, för hur det än är så använder vi ju rätt mycket sådant i båtarna. Oljor, färger, rengöringsmedel osv.....

Man kan naturligtvis välja produkter som har bra miljöval eller liknande påklistrat. Tyvärr är det ju ofta så att ju bättre en produkt är för miljön, ju sämre fungerar den för det ändamål den är avsedd för.

 

PS. Vad gäller utfiskning....det är ju ett iinternationellt problem, och kan egentligen bara lösas på regeringsnivå/ EU-nivå. Och här kommer då tyvärr frågan om klimathotet in i bilden. Så ewgentligen gör jag ju betydligt mer än de flesta för att resurser ska frigöras på verkliga miljöproblem. Jag informerar med en dåres envishet om alla lögnaktiga påståenden om klimathotet för att på så vis hjälpa till att få en tillnyktring i denna masspsykos. Visste du exempelvis att Sverige åren 2013 och -14 kommer att satsa 280 miljoner per år på klimatrådgivarei kommunerna.  Klimatrådgivare!! Man tar sig för pannan!   Summa summarum 480 miljoner, nästan en halv miljard, på något som vi i Sverige inte kan göra ett skvatt åt! Helt sanslöst!

 

edit: lägger till ett PS



Senast ändrad av labbibia | 02 oktober 2011 | 10:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Väljer en generell tolkning...

 Segelbåt istället för motorbåt. 

 

Laddar med solcell istället för med motorns generator.

Etanolbil, om det nu är miljövänligt, istället för diesel- eller bensindriven bil.

Använder alla kläder till de är utslitna.

Använder alla möbler mm till de är utslitna.

Slänger aldrig något som fungerar.

Lämnar saker jag inte behöver till Läkarmisionen, myrorna mm istället för till återvinningscentralen.

Duntäcke och kläder istället för värme inomhus.

Alltid under 20 C inomhus, gärna ned mot 18 C.

Tvättar inte textilier oftare än det är nödvändigt.

Cykel- eller kanotsemester istället för charterresa.

Äger andelar i vindkraft för att täcka mer än all energi jag använder för uppvärmning av vårt lilla radhus.

Bor i ett litet radhus istället för i stor villa.

Det låter väl änglalikt alltihop, eller hur? 
Riktigt så är det inte. Jag flyger ibland (men betalar alltid CO2-kompensation), kör alltid bil till jobbet istället för att åka kollektivt, lämnar alltid allt möjligt i stand-by, köper sprit i Tyskland, använder gasol ombord, äter mycket kött och lite grönsaker, äter helst tomat om jag äter görönsaker, mm, mm.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan inte vara säkra på att det ens finns klimatförändringar. Dessutom går det absolut inte att svara på om dessa skulle föra något negativt med sig. Miljöpartiet som fanns för 12000 år sedan skulle förmodligen vilja skydda det där jättetjocka islagret som låg över Norden på den tiden....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden handlar inte om klimatpåverkan utan om vad vi gör för miljön.
Det finns massor med trådar på forumet som behandlar klimatpåverkan, låt oss slippa en till sådan tråd.

Tandpetare, vad gör du för miljön? Det behöver ju inte ha med klimatförändringar att göra!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Mackey, låt dem inte smutsa ned den här tråden också! yes

Det största jag gör för miljön är att jag kör biogasbil. Det är en fantastisk känsla att veta att jag kör på matavfall, lantbruksgödsel och det vi spolar ned i avloppet istället för fossilbränsle från Norge eller sheikarna i Mellanöstern!

Detta kan man rent teoretiskt faktiskt säga minskar utsläppen av växthusgaser. Det finns undersökningar som visar att en gasbil som körs på biogas har 150% lägre klimatpåverkan än en motsvarande bensinbil. Detta brukar vara väldigt svårt för folk att förstå, speciellt de som är klimatskeptiker som inte vill förstå. Det handlar om att metan (som är bränslet) är en mycket potent växthusgas, har för mig att den är 20 gånger potentare än koldioxid, och genom att ta tillvara på, och förbränna, den istället för att släppa ut den i atmosfären så minskar man de teoretiska utsläppsmängderna i framtiden. Därför kan man säga att varje kubikmeter biogas jag förbränner i min motor har dubbel effekt; dels släpper jag inte ut några fossila växthusgaser och dels ser jag till att den inte läcker ut i atmosfären oförbränd.

Sen gör jag lite andra grejer för miljön också som att källsortera m.m men det är inte i samma liga som bilvalet eftersom det har flera bottnar.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Okej...okej!

Går tillbaka till första inlägget, vad gör vi för miljön, utan att hamna på hur vi skall tömma båttoan.

(Fast det är väl naturligt att på en båtsajt prata om det som båten bidrar med i miljösammanhang?........Inte?)

Jo kan glädja Mannen som värnar om miljön med följande.

Jag har funderat på att fylla ut en pir, på olika sätt, för att slippa problem med att stolparna under min brygga sjunker lite då å då. Men så såg jag alla små fiskarna och grodlarven och trollsländorna och små abborarna jaga små löjor, ja hela härliga naturen i dess realism, äta eller ätas, så vackert.

Så...jag bestämde mig för att inte förstöra en av de få lekplatser som dessa vattenburna varelser behöver. Jag byggde inte om bryggan till en pir

Känner hur fint glorian lyser ovanför skallen.angel

Nu kan fiskarna yngla av sig, mina små barnbarn sitta på bryggan och se små fiskyngel....å...alla är sååå......lyckliga.

Men allvarligt nu, det är faktiskt sådan här saker som sabbar miljön. Här i staden i närheten har man tagit sista naturliga strandkanten och håller som bäst på att förvandla den till Hammarby Sjöstad Det är ju bra med stensatta kajkanter så blir man inte lerig om fötterna, ja så är det. Sedan skall det vara fina snygga flytbryggor, med staket, så att de fina båtarna kan ta en tur ut till naturen. Vart? Jo till viken och min brygga, för där finns det fortfarande fisk och fåglar och små djur och grönska å är så vackert så.

Ser ni mönstret.

Avslutar  och önskar God Jul med ett gammalt skämt. Storstadsbon kom ut på landet. Fina hagar och bäckar och kullar å en å annan gård. Hästarna betar och fåglarna flyger. Stadsbon utbrister: Å så fint å vackert det är här och ren luft och tyst och stilla, varför har ingen byggt en stad här?

wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många dubbelbottnar...

Min farmorsmor och min farmor och farfar rodde varje höst ut en bit i viken från sommarhuset med alla sommarens tomflaskor och tomburkar för att dumpade dem. Inget konstigt var det med det.

Sedan kom en period när det beteendet var förskräckligt och det är det väl fortfarande tror jag.

För en tid sedan hörde jag att tomflaskor och tomburkar är bra lekplatser för fiskar. Yngel och småfiskar får bra skydd och överlever lättare.

Jag har också snackat med en kille som på 60-talet fick 10 öre (ca 1:- kr i dagens penningvärde) för varje glasskärva han plockade upp från sandstranden. Även här dumpades glasförpackningar friskt, men ingen såg något samband. Idag finns inga glasskärvor på den stranden.

Oj, lite utanför ämnet.
Ja slänger inte tomglas mm i havet. OT igen...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...