Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mange249

Garmin 172c hittar inte längre satelliter

Rekommendera Poster

Har en 172c i båten som fungerat felfritt de ca 20ggr jag använt den sen jag köpte båten i sommras. Nu idag när jag startade upp den hittade den inte några satelliter? Prövade att starta om den ett antal ggr, men problemet kvarstår:(

Någon som har några tips? Känns som detta har hänt fler och borde gå att lösa. Är nöjd med GPSen annars:)

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem. Detta kommer att hända alla. Det är nya sateliter med nya positioner som GPSen inte hittar. Gå in i menyn och hitta spåra sateliter eller sök sateliter så är den igång igen.

Mekarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ny på Navigatorer, så nån får rätta mig om jag är ute och cyklar:)
Den söker satelliter när den sätts på och menar efter en stund att den inte hittar några. Jag kan då lägga in en ny position eller fortsätta söka ett tredje alternativ jag inte kommer ihåg. Jag valde då att fortsätta söka, men den hittar inget under den halvtimme jag höll på.

Har prövat att ta ur kartkortet för att se om det var skit, glapp eller dyl men allt verkar vara ok där. Jag tog bort strömmen en stund och har även startat om Navigatorn ca 10ggr.

Jag kör på den inbyggda antennen, men den har alltid hittat satelliter inom 30sek förut...

Brukar dessa prylar gå sönder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Why am I not able to acquire satellites with my GPSMAP 172/178 device?

02/24/2011

There could be a few causes of the device not acquiring satellites. If the device has moved a large distance since the last time it has acquired satellites or has been turned off for longer than a few weeks or months, the device may not be able to acquire the satellites correctly.

The first troubleshooting step is to perform an AutoLocate procedure. This procedure will clear the device's memory of previous satellite information, and try to download new information.

Note: This will not clear any user data like waypoints, routes, and tracks.

To perform the AutoLocate procedure, please follow these steps:

  1. Start with the device powered OFF
  2. Press and hold the Page button and Power ON the device
  3. Continue to hold both the Page and Power button until the I Agree button is highlighted in the lower right corner of the screen
  4. Press the Enter button

The device should now switch to the GPS satellite screen. Leave the device in clear view of the sky for at least 10-20 minutes to acquire satellites. If the device acquires the satellites before 20 minutes, the device can be used or powered off.

If the AutoLocate procedure does not correct the issue, the next step is to update the internal operating software of the device to the latest version. Please refer to the FAQ titled How do I update the internal operating software of my GPSMAP 172©/178©? for more information.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A705: Tror du är helt rätt ute:) Ska pröva detta nästa gång jag är i båten.

Tack för alla svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade exakt samma på min och jag följde instruktionen, sen fungerade den som vanligt.

 

//JP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute en sväng nu i det fina vädret och nu lirar den igen efter tipset ovan:)

Skönt att veta att alt fungerar innan den ska upp för vintern.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på Autolacate. Prova några gånger till slut så funkar det!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har haft detta problem nu i vår och sommar, har tyvärr inte sett denna tråd tidigare, men har testat de flesta saker som tipsas om här utan effekt.

 

Idag fick jag information från 2 oberoende källor att det finns ett klockbatteri som används för att beräkna satelliternas position i förhållande till datum och tid, och att detta batteri med tiden blir dåligt och framförallt när det används intensivt under sommaren och sedan ligger orört övrig tid år och och år in. Jag fick veta att det förmodligen till slut kommer fungera, men att det tar väldigt lång tid - och mycket riktigt, efter ca 45 minuters sökande hade den plötsligt hittat satelliterna. 

 

Såklart påstår de i butikerna att detta batteri inte går att byta... Någon som har en annan erfarenhet?

 

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta händer min Garmin mkII (inköpt 1997) varje vår. Det är bara att låta den leta så hittar den sina satelliter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att byta, men är lite plock. Lödkolv är ett måste då batteriet är lött på kretskortet. Finns en film på tuben hur man gör, visserligen en annan modell 400 någonting, men skulle tro att det ser lika ut i 172c. 

Har samma problem med min 172c, har varit så några år, men går att få igång med förfarandet som beskrivs här ovan. Tänkte ta tag i det i vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här grävar vi djupt i arkivet:) Min 172c fungerar bra fortfarande, men behöver "page + power on" för att hitta satteliter om den legat mer än ca en månad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...