Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
amplifly

Archimedes 250 - 252 etc. enkel vs dubbla förgasare

Rekommendera Poster

Hej, finns det någon som har erfarenhet av Archimedes 25hk med enkel och dubbel förgasare?Vilka årsmodeller hade vilken konfiguration? Varför hade man olika? Vilken är att föredra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en gång en 25 a Archimedes från 74 el 75. Den hade bara en förgasare och var väldigt lättstartad jämfört med en liknande Crescent 18 Hkr med 2 förgasare jag provat . 2 förgasarversionen blev lätt sur pga annat chokesystem.

Om archimedes 25 hette lite försiktigt att de var i storleksklassen 20-25 Hkr.  Ett fult trix att försöka lura kunderna tro att de var starkare än de var. I praktiken var de svaga 20 Hkrare i tester som gjordes.

Min gick hädan 89 då vevaxeln gick av. Möjligen frestad pga tidigare grundstötning. Men motorn hade så många andra fel så skönt att den gick hädan så jag kom till skott och köpte en 20Hkr Johnson istället. Den har jag kvar.

  

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nu efter att ha prövat båda modellerna på samma båtkonstatera att de skiljer sig beteendemässigt en hel del. Får känslan av att den äldre Ap 250-motorn har högre utväxling. Den nyare 1-förgasarmotorn känns klenare men går upp mer i varv. Det känns som att den nyare motorn orkar med att driva originalproppen 9x10 tum och varva ur men inte ger båten bågon vidare fart, men den äldre varvar inte ur lika mycket men driver på fortare med samma propeller. Har inte testat med nån knopmätare utan det är bara känslan som styr intrycken än så länge. Är det någon som vet o det fanns olika utväxlingar beroende på t.ex årsmodell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorerna Har samma utväxling !, men det är så att motorn med en förgasare  ( nyare mod. ) har insug med reedventiler i vevhuset och därmed är den inte så känslig vid start att bli sur, vidare har denna motor ett bättre vridmoment från botten, men är inte så varv-villig på maxvarv som den tidigare motorn med 2 förgasare som passar bra på lätta och snabba båtar !, det märkliga är att de med två förgasare har 25 mm. i insugen och varje förgasare har 110 i huvudmunstycke, medan den nya modellen med en förgasare på 26 mm. har 90 i huvudmunstycke !!!?.

Det kan vara förklaringen till att du upplever att 2 förgasare-motorn går snabbare !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt. Enförgasarmotorn är den hitills bästa svenska utombordaren jag har haft,jämn och fin tomgång och startar alltid på första rycket, men nu har impellern gjort sitt och eftesom att det finns ytterligare vattenläckor runt tändstiften och en hel del korrosion så mistsänker jag att det kommer ta mer än en halvtimme att få den i skick när jag väl börjar skruva. Min reservsnurra är då en dubbelförgasare och den är precis som Ap550 och Crescent 45 som jag och min far har haft omöjlig att få till att gå pålitligt på tomgång, nåt man får leva med helt enkelt. Det intressanta är att jag nu har en Archimedes 25s med en förgasare och statortändning, en Ap 250 med statortändning och dubbelförgasare samt en Ap250 med dubbelförgasare och brytarspetsar. Därutöver har jag en instruktionsbok troligen från 1973 som beskriver en Ap 252 med enkelförgasare och brytarspetsar. Är det någon som kan beskriva tidslinjen, när kom statortändningen och när försvann dubbelförgasaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att fixa läckaget rund tändstiften ganska lätt med kemisk metall på ytan runt stiften, har själv gjort det på två mot.  förra sommaren och det är kanon-tätt , kemisk metall från FELTEMA !

Impeller är inga problem , hör av dig om du behöver en !.

Skall kolla i mina papper om jag finner uppgifter om årtal när CDI kom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, har dock tänkt mig att lyfta locket och byta all form av packning för kylvattnet, såvida det inte visar sig vara såpass fastrostat så att jag oundvikligen drar sönder skruvarna. Impeller är helt klart intressant om du har någon färsk att sälja, skulle gärna komma över en till länspumpen också. Sjall dock ta isär motorn först så jag inte står där med avdragna bultar och nyköpta delar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar bra 2 taktare, men måste säga att spill inte för mycket krut på den gamle Archimedes 2 taktaren typ 252. Visserligen startade min lätt, så förgaseriet och även tändningen hade dom löst bra .

Men i övrigt så bara efter ett par år började impellern krångla . Och sen igen efter några år till krånglade den igen. Och klackarna till magnapullen var så klena att de gick av när man drog i snöret. Köpte nya som pajade .Gjorde sen egna massiva själv som höll.

Termostathuset blev igengeggat med oxid i kanaler runtom och fick rengöras.

Växeln i gashandtaget pajade så den fick jag plocka bort och växla på den klene plastpinnen på sidan. Plasten föll av så det återstod bara en rostig pinne att växla med på slutet.

Och insuget var ett plaströr riktat framåt som störde. Fick sätta på dammsugarslang och rikta den bakåt för att få ner oljudet.

Jobbigt också när brytpinnen gick av mitt på böljan och motorn fick tas in i båten för byte. 89 gick vevaxeln av. Delvis mitt fel pga grundstötning. Men Johnson 20an jag köpte därefter var mycket rejälare motor och hade behagligare ljud. Archimedesen var på 333 ccm och Johnson på 531ccm och bättre drag i trots lägre Hkr angivning.

För att ingen skulle luras på min Archimedesmotor och få problem slog jag med slägga sönder vitala delar och la den i sopcontainern i bostadsområdet. Det var på den goda tiden då sophämtningen funkade som den borde och inte försökte lägga över allt jobb på oss.

Men visst är det synd att inte Archimedesmotorerna kunde utvecklas och leva kvar så vi haft kvar en inhemsk tillverkare.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar bra 2 taktare, men måste säga att spill inte för mycket krut på den gamle Archimedes 2 taktaren typ 252. Visserligen startade min lätt, så förgaseriet och även tändningen hade dom löst bra .

Men i övrigt så bara efter ett par år började impellern krångla . Och sen igen efter några år till krånglade den igen. Och klackarna till magnapullen var så klena att de gick av när man drog i snöret. Köpte nya som pajade .Gjorde sen egna massiva själv som höll.

Termostathuset blev igengeggat med oxid i kanaler runtom och fick rengöras.

Växeln i gashandtaget pajade så den fick jag plocka bort och växla på den klene plastpinnen på sidan. Plasten föll av så det återstod bara en rostig pinne att växla med på slutet.

Och insuget var ett plaströr riktat framåt som störde. Fick sätta på dammsugarslang och rikta den bakåt för att få ner oljudet.

Jobbigt också när brytpinnen gick av mitt på böljan och motorn fick tas in i båten för byte. 89 gick vevaxeln av. Delvis mitt fel pga grundstötning. Men Johnson 20an jag köpte därefter var mycket rejälare motor och hade behagligare ljud. Archimedesen var på 333 ccm och Johnson på 531ccm och bättre drag i trots lägre Hkr angivning.

För att ingen skulle luras på min Archimedesmotor och få problem slog jag med slägga sönder vitala delar och la den i sopcontainern i bostadsområdet. Det var på den goda tiden då sophämtningen funkade som den borde och inte försökte lägga över allt jobb på oss.

Men visst är det synd att inte Archimedesmotorerna kunde utvecklas och leva kvar så vi haft kvar en inhemsk tillverkare.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar bra 2 taktare, men måste säga att spill inte för mycket krut på den gamle Archimedes 2 taktaren typ 252. Visserligen startade min lätt, så förgaseriet och även tändningen hade dom löst bra .

Men i övrigt så bara efter ett par år började impellern krångla . Och sen igen efter några år till krånglade den igen. Och klackarna till magnapullen var så klena att de gick av när man drog i snöret. Köpte nya som pajade .Gjorde sen egna massiva själv som höll.

Termostathuset blev igengeggat med oxid i kanaler runtom och fick rengöras.

Växeln i gashandtaget pajade så den fick jag plocka bort och växla på den klene plastpinnen på sidan. Plasten föll av så det återstod bara en rostig pinne att växla med på slutet.

Och insuget var ett plaströr riktat framåt som störde. Fick sätta på dammsugarslang och rikta den bakåt för att få ner oljudet.

Jobbigt också när brytpinnen gick av mitt på böljan och motorn fick tas in i båten för byte. 89 gick vevaxeln av. Delvis mitt fel pga grundstötning. Men Johnson 20an jag köpte därefter var mycket rejälare motor och hade behagligare ljud. Archimedesen var på 333 ccm och Johnson på 531ccm och bättre drag i trots lägre Hkr angivning.

Mot slutet så fyllde man växelhuset med olja och tömde det på sjövatten året därpå vid service .

För att ingen skulle luras på min Archimedesmotor och få problem slog jag med slägga sönder vitala delar och la den i sopcontainern i bostadsområdet. Det var på den goda tiden då sophämtningen funkade som den borde och inte försökte lägga över allt jobb på oss.

Men visst är det synd att inte Archimedesmotorerna kunde utvecklas och leva kvar så vi haft kvar en inhemsk tillverkare.

 

 



Senast ändrad av 2taktochel | 11 juni 2012 | 08:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta tror jag definitivt på, och även jordbruksmaskinerna hade nog levt kvar som volvo bm och stått sig bra mot dagens jättar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...