Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gravis

jaha då har det hänt...

Rekommendera Poster

Imorse när frugan tittade ut genom fönstret frågade hon, varför står båten nerkörd i slänten på gräsmattan... Efter en närmare titt så visar det sig att båten har varit utatt för stöldförsök under natten. Båten som är en ett år gamma Silver Moreno som står på trailer utanför min loge (bor på landet)  När The bad guys skulle köra iväg har dom lyckats glida ner för en slänt varpå trailern har fastnat i leran vilket gör att dom inte kunde komma vidare. Det är extremt knixigt att komma runt speciellt om man inte vet hur man ska ta svängen vilket troligtvis är ända anledningen till att jag fortfarande har en båt. Tyvärr så har dom skrapat skäddan och propellern samt punkterat båda bilarna troligtvis för att man inte ska kunna ta upp jakten om man vakanar

Nu är man riktigt orolig att de ska komma tillbaks då det känns som att det endast var båten dom ville ha. dom kunde ha stulet en hel del andra prylar av  väde om de hade haft lust

Båt och trailer var låst enligt konstens alla regler. Nu funderar jag på om någon känner till något rörelselarm som ringer upp mobilen om båten kommer i gungning. Att sitta nattvakt hemma i trädgården fungerar inte när man har ett jobb att sköta. Tacksam för tips och råd.

//Gravis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy f*n vad onödigt. Lider med dig. Jag, som råkar vara datornörd skulle sätta upp belysning och en kamera kopplad till en dator. Finns flera olika program som kan detektera rörelse och göra saker då. Till exempel spara bilder och film, skicka sms, tända en blixtlampa eller siren. Lite krångligt kanske om man inte har kontakter eller kunskap men det skulle vara kul med en skarp bild på dem ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan montera en gps sändare, det finns lite olika varianter b,l,a en som skickar ett sms om den förflyttar sig och skulle dom komma undan kan du spåra dem. Mitt försäkringsbolag lämnade rabatt om jag monterade en sådan här.

Tråkigt att man inte ska få ha sina grejor ifred.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt upp rörelsedetektor som tänder stora strålkastare kring båten. De lär avskräcka dem så länge du har grannar vill säga som ser om det lyser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom man inte får svära så skriver jag bara ......!

 

Du har redan fått så bra förslag så fler är kanske onödiga. Men jag kan ändå inte låta bli att fråga. Kan du inte sätta diskret elstängsel runt båten? mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen nu har jag lite att gå på. jag har kollat på lite olika lösningar med GPS sändare.

240v draget till trailern och jorden i marken känns riktigt lockande :)

//Gravis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla 220V till båten/trailern och någon form av plåt som dom måste gå på 

Då jäklar ska du se på grejjer :) 

Eller rigga med pepparspray/färgspray när dom börjar dra i prylarna. Då lär du se vilka det är även efteråt.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.

Jag är helt ny båtägare. Köpte båt för exakt en vecka sen så jag har inte så mycket egen erfarenhet. En sak jag hört ska fungera riktigt bra är att skaffa en larmadapter. En diod som blinkar rött. Det brukar ofta räcka för att buset eller skithögarna ser sig om efter andra alternativ.

Vet inte själv om det funkar men det är ett billigt tips. Helst skulle man vilja minera vägen fram till båten så the bad guys bara helt och hållet elimineras...

Hoppas du slipper dom i framtiden!

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att rigga grejer som skadar skurkarna kan väl kanske anses vara moraliskt riktigt men juridiskt kan man råka riktigt illa ut! Misshandel/dråpförsök osv är tyvärr inte tillåtet även om vi talar om skurkar. indecision

Jag tror på att försöka göra det så jobbigt som möjligt för bovarna så att de sinkas rejält i det de vill göra. Om man sen dränker dem i ljus när de ska stå där och smyga så blir de säkert väldigt nervösa. En lite elegant lösning vore ju att ha en rörelsedetektor som tänder ljusen och som efter kanske tre-fyra minuter startar en ljudinspelning med ett utryckningsfordon som närmar sig i fjärran! laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spikmatta! Ordentligt med upprättstående spikar väl dolda under lera o löv. Kombinera med larm som tjuter, tänder lampor och ev. fotograferar när man kör över givaren. En bild på en totalpunkad bil där registreringsskyltarna syns är ju inte helt fel att lämna över till polisen. Glöm för f.. bara inte att ta bort grejerna när du ska flytta båten.angry

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt bra när grannens katt, hund, ko, barn eller annat springer förbi!

Nej, lägg ned skadesnacket och försök vara lite konstruktiva inom lagens råmärken istället. Två fel blir inte ett rätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Gravis,

Du kan inte höra med någon lokal bonde om han kan ställa några jordbruksmaskiner i vägen för båtens eventuella flyktväg. Bönderna har massor maskiner som bara används under sommartid och som sedan bara förvaras under höst och vinter.

Jag vinterförvarade min veteranbil i ett garage på en privattomt ute på vischan. När alla bilar var på plats i garaget ställde en grannbonde sin harv framför garageporten och bilarna stod helt säkra hela vintern! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tråkigt   att höra att någon/några vart och fingrat på dina grejer. En enkel lösning är ju att palla upp trailern och montera av hjulen och ha dom i hus eller garage. räddar ju dock inte motorn. Ett annat tips är att köpa rn bygglampa av den gamla modellen med ett 1500 rör i eller större och en rörelse deckare, är ett jävla drag i dem. Dom brukar vara rätt billiga nu då vi inte får ha dom på byggena mer. Vet precis hur tråkigt det är när folk tror att ens saker är deras.

 

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla, återigen tack för både konkreta och inovativa förslag. Eftersom jag inte vill skaka galler tillsammans med the bad guys så ser planen ut så här.

Stora strålkastare med rörelsedetektor har monterats, Klart

Snöplogen står framför porten till logen, Klart

20mm plattjärn med 4st kraftiga expandrar bultat i plattan sabbat gängorna där jag har fäst klass tre lås, Klart

Kommer att köpa en ir kamera med rörelsedetektion med mms funktion.

Kommer att köpa Yachtsafe GPS-larm.

Det kommer nog att kosta mellan 5 och 10K men om man ställer det i rellation till att få prylarna förstörda samt ev kostnader för självrisker och dylikt så känns det billigt i samanhanget

Tar the bad guys båten trots detta så får jag nog acceptera att man inte kan ha eftertraktade prylar.

//Gravis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra inställning Gravis och bra åtgärder! Nu blir det antagligen för jobbigt för skurkarna att ta din båt så de åker vidare till nästa där risken inte överväger vinsten.

Jag är säker på att du får behålla din båt nu och strålkastarna håller nog andra skumraskfigurer borta också!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spikarna går att arrangera så att det behövs tyngden av en bil för att orsaka punka. De behöver inte heller vara så vassa att de ger någon skada om någon skulle trampa på dem. Avsikten var inte heller att skada slöddret utan att immobilisera deras bil. På så sätt skulle polisen eventuellt kunna fånga dem. Om den nu mot förmodan skulle rycka ut. Men nu verkarju problemet vara löst på annat och säkert lika bra sätt.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar själv skruva av draget och däcken, fjädringen mår dessutom bra av att avlastas. I bulthålen för draget passer precis ett par rejäla cykellås. Så dom måste ta med egna däck och drag.

Det finns en produkt som heter trackguard, en spårsändare med eget batteri som bygger på en pejlingssignal på VHF-bandet (tror jag) svårare att störa ut än gps (en gpsstörare kostar 500:- på dealextreme). De jagar även med flyg i norden och baltikum och samarbetar med polisen. De som tillverkar den påstår att de återfinner 90% av alla stulna objekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rigga? 

Det är ju lite olyckligt att en kabel fallit ner när man jobbat på lite elförbättringar till sitt garage.. Ingen riggning, bara en oskyldigt olycka - dom händer ju så lätt.. 

Angående Track Guard så hade jag det i min förra båt - det kostar ju skjortan och lite till. Ärligt talat så vet jag inte om jag skulle vilja ha tillbaka min båt efter att den varit i händerna på klåfingriga tjuvar.. Hade en bil som blev stulen, det var aldrig detsamma efter att jag fick tillbaka den.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får tillbaka knappt hälften eftersom trackguard ger 10% rabatt på försäkringen. Men jag håller med, det är svettigt. Fast jag vill nog ha tillbaka min båt, att få den inlöst enligt försäkringsbolagets prislista känns inte så lockande. Sedan hitta en ny båt med motsvarande utrustning, skick etc. tar en hel del tid.

Hade en bil som blev inlöst, det blev en riktigt dålig affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rigga? 

Det är ju lite olyckligt att en kabel fallit ner när man jobbat på lite elförbättringar till sitt garage.. Ingen riggning, bara en oskyldigt olycka - dom händer ju så lätt..

Visst, och det kan ju vara så att du rengör älgstudsaren precis när du råkar se skurkarna och ett vådaskott drar iväg med dödande verkan...ingen riggning, bara en oskyldig olycka - de händer ju så lätt..

Jävligt konsig inställning måste jag säga, men så kanske det är...folk kanske anser sig ha rätt att skada andra människor med vilje bara man kan få det att se ut som en olycka. no Känns väldigt civilicerat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte skaffa både larm och en livskamrat?

Skaffa dig en boerboel, sen kan ju bondläpparna försöka stjäla från dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att idén med starkast möjliga byggbelysning var 'lysande', kompletterat med annat sånt som fördröjer stölden.

Du borde överväga är att göra denna byggbelysning blinkande med lämpliga interval, så att tjuvarna inte kan använda lampan som hjälpbelysning vid stöld, samt att samtidigt förstöra deras mörkerseende. Tänk på att skydda sladden till lanpan samt själva lampan med ett kraftigt plexiglas elle pansarglas.

Bedrövligt att man inte får ha sina ägodelar i fred.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska hålla sina klåfingriga fingrar i styr.. 

Att jämföra ett skott med en älgstudsare med att en kabel ligger lite snett är ju en riktigt idiotisk jämförelse. Tycker att du är helt ute å cyklar.. 

Om ett objekt är strömförande får man sig en stöt och kan inte röra föremålet - Man kan ju skriva en skylt - Bäste tjuv båten är strömförande - rör ej. Så ger man tjuven en valmöjlighet... Tror du att tjuven väljer att inte röra? Det tror inte jag... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är uppenbart att du inte tycker att lagen är så viktig, RikardE, det är du tyvärr inte ensam om heller.

Som sagt: två fel gör inte ett rätt. Vi lever inte i en anarki där det är upp till var och en att bestämma hur saker och ting skall regleras och hur brottslighet skall bestraffas.

Jag hoppas verkligen att jag aldrig kommer förbi hemma hos dig, var du nu bor, med en massa strömförande elkablar liggandes runt tomten! laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Klart att lagen är viktig! Synd att den ibland skyddar förövarna mer än offren..  Jag lever inte med ont såt i ögat att skada andra. Tyvärr är det för många som inte kan skilja på ditt och mitt och tycker att det dom inte äger är allmän egendom. Dessutom är det ju tyvärr så att allt får många brott inte klaras upp. 

Sedan är det en sak att skriva och vara innovativ på ett forum och en helt annan sak i verkligheten.. Hoppas att snubben med sin älgstudsare oxå har koll på detta.... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej klart att du ska ha ett larm på din båt (det måste man ha i dessa tider) jag har själv ett larm som heter red nos och så får jag litte biligare försäkring

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt med dessa klåfingriga individer. Det är likadant med att folk inte kan låta bli att vara i båten när den ligger i sjön. När det gäller skalskydd till din loge, borde väl det vara lättare att se till att larma logen istället för båten över vintern. Hjälper förvisso inte när du har den i sjön, men det är ju hur enkelt som helst att göra.

Om du vill göra något riktigt enkelt, kan en dold trampmatta göra susen. Funkade kanon för att jag skulle få ha båten i fred. Finns mer eller mindre billiga sådana.  http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161968279

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strålkastare och videoövervakning ger jag inget för.

Punkterade bilar tyder på att stålkastare inte hade hjäpt och hur många gånger har man inte hört tre män 20 till 30 år av medellängd efterspanas sågs senast i trakten av.... iförda mörka kläder på efterlyst.

Då är nog förslaget att ställa något ivägen bättre.

Tjuvar brukar vara lata av sig så en plog ivägen är nog alla gånger bättre än både stålkastare och videoövervakning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Fy..fn vad tråkigt. sad

Har själv bitter erfarenhet av inbrott, samt kul åtgärd..

Någon bröt sig in i min verkstad för ett antal år sedan och stal min sons motorcross. Att sno från barn..grrr..Sedan då försäkringsbolag normalt vägrar försäkra crossar, så var naturligtvis hela värdet borta.  Polisen bryde sig inte det minsta. Men de tog iaf. imot anmälan. Jag var riktigt, riktigt tjurig...Dessutom fanns stor risk att de återkomer. För vet de var det finns..Crossar är tyvärr lätta att avyttra till Svensson, likaså båtar. Då det inte finns någon registerhållning som man kollar av vid köp.'

Nog, tänkte jag..Köpte ett golvfäste (finns på biltema/pryltema) som man bultar i golvet som inte går att skruva upp. Låser med klassad kätting och lås. Vidare sitter en enkel microswitch på garageporten (det var den de/han bände upp)och en i utrymmet för låscylinderns kolv. (det var den de/han bände upp). Om kolvens switch inte avaktiveras hoppar larmenheten in och aktiverar...En halogenlampa, en tidig digital videokamera..DESSTOM aktiveras ett elstängsel aggregat för nötkreatur(måste aktiveras med hälp av ett rejält relä). Det har jag dragit till porthandtaget....

Ny Cross inhandlades med stort förtret..Men kände mig lugn med tanke på mina förebyggande åtgärder..

Hör och häpna. Mindre än ett halvår senare när jag var på väg till jobbet så stog porten på glänt igen...F-N!! Crossen var kvar..Noterade att kosse stängslet fortfarende stog och tickade. In med kameran med andan i halsen..Vad såg jag? Jo, GRANNGUBBEN 5 hus bort!!! Kameran var för långsam att starta för att jag skulle se hela händelseförloppet. Men jag såg klart och tydligt vem det var, och hr han stog där och skakade, för att snart stappla iväg...

Blodet kokade våldsamt i mig..första instinkten var att springa över och...ja ni vet..Men, det är inte jag, och min fru lugnade ner mig lite..Frgan föreslog att vi satte oss ner och resonerade hur vi skulle hantera detta. Polisanmälan var först självklart. Men vi började inse vilka kretsar han rör sig i...Kan ge mer trubbel..hm..Så här gjorde vi.. Vi brände ut dvder till nästan hela villa området med filmen. Där vi bifogade ett litet brev om vad som hänt. Om någon ville göra polisanmälan mot oss för elaggregatet så var det fritt fram. Sedan begav vi oss ut och delade ut direktreklam Gubbdj.. fick en kopia han med. Med ett brev att ville han polisanmäla mig för elaggregatet så var det fritt fram..inga problem. För att han skulle kolla posten snarast, så gick vi hem och frugan fick ringa och berätta att han hade post..Jag var för förbannad..

Han flyttade på mindre än en timme senare. Huset såldes senare till ett trevlig yngre familj.

Grannarna kom och var förvånade och arga. Skulle vi polisanmäla händelsen? Polisanmäla vadå? En gubbe som står och skakar på en kort video snutt? Med min ev. olagliga larm riggning Nä, då skulle någon annan få anmäla...

Nu, 6 år senare finns ingen anmälan. Crossen har bytts mot ny, ett flertal ggr..på normalt vis..dvs sålt och köpt en ny.  Dock har elaggregatet monterats bort och normalt larm monterats in.

Men, jag skulle ta en anmälan med glädje, om någon skulle skada sig när de gör inbrott hos mig..Den som säger annat, har aldrig haft inbrott, där dom snor barnens käraste saker.

Bzzzzzzzt, over and out!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...