Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ahidman

Ta bort bottenfärg - bra eller dåligt!

Rekommendera Poster

Det här tipset hittade jag anslaget på min båtklubbs anslags tavla.

Ett bra sätt att ta bort en massa bottenfärg utan att behöva blästra

Så här gör man:

Blanda 10 liter vatten med 2-3 matskedar tapetklisterpulver  och 1 kg kaustiksoda. Rör om. Blandningen blir trögflytande. Tapetklistret gör att sodan sitter kvar på botten nät man smetat på den. Man målar botten med med en stor pensel och låter den få verka 30-45 minuter.

Har man en Vindö 50 kan man behöva två penslar. Luten äter upp penselborsten och penseln kan ta slut innan man är klar. När blandningen fått verka, spolar man bort den den och gammal färg med en högtrycksspruta. Man kanske får hjälpa till med en hård borst också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte riktiga skyddskläder bara, kaustiksoda är inte att leka med.

Trist om färgen försvinner men man samtidigt förlorar synen :(



Senast ändrad av Sueco | 20 september 2011 | 22:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas verkligen att inte många kör med detta. All gammal färg i kombination med annat känns, utan att vara kemikalieexpert, som nåt vidare för miljön.....

 

Låt färgen sitta och skrapa bort det som är löst. Smör sedan hela underetet med vasilin så slipper du både kaustiksoda och dyra färger.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat detta.

Det kanske beror på vad man har för bottenfärg, men när jag har försökt med kaustiksoda så har färgen inte påverkats överhuvudtaget. Jag har hittils inte hittat något bra sätt att få bort bottenfärgen; slippapper sätts igen och skrapar man så har man ett treveckors jobb framför sig.

Om jag ska ta bort färgen så får det nog bli bläster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm...menar du att du använder vaselin istället för bottenfärg?

Isåfall, hur blir resultatet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att vaselin går bra i dricksvatten. Eller ingen bottenfärg alls. 

Under förutsättning att färgen löser sig av kaustiksoda kan nog färgen lättare samlas upp. Förhoppningsvis bundet av tapetklistret.

Presenning på marken förstås som samlar upp härligheten. Lämnas i kemikaliedepositionen på soptippen. Brukar vara bland färgburkarna. 

Vaselin ska jag inte testa i saltvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå, man föreslog högtryckstvätt i slutänden. 

Måste förstås skrapas bort för att inte färgen ska hamna på marken.

Går knappast att samla upp en massa vattendränkt bottenfärg på presenningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och hur glad skulle man vara om grannen stänkt ner hela ens båt med en blandning av bottenfärg, kaustiksoda och tapetklister med hjälp av en högtryckstvätt, undrar jag..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligt att detta är bra. Själv skulle jag aldrig göra det med risk för miljöförgiftning. Förstår heller inte hur man skall frakta en presenning med detta på utan risk att spilla. Men det är klart, blir det stelt så går det ju.

Själv så var det bläster och slippapper som gällde för min del. Att hyra en riktig bläster kan också vara ett alternativ. Jag körde med en enkel från Jula och en 2,5 Hp kompressor. Visst tog det tid, men det var det värt och jag gör det bara en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är bra att man har miljötänk. Men här blir jag lite fundersam. Vill man använda kaustiksoda så gör det. Samma produkt används som propplösare. Kaustiksoda är Lut och det används ofta som ph doserare.

Är man bekymrad för att färgen som sitter på båten åker ut i vattnet så känns det mer tveksamt. Ja det är bäst om man kan ta hand om det men då får man nog hållas på en miljöplatta oavsett om man skrapar, blästrar eller tar bort färgen med lut. Alla är lika illa eller lika bra vill jag hävda. Bäst är såklart att inte bottenmåla alls om man verkligen vill värna om miljön. Jag tror faktiskt att man genom blästring och maskinslipning får störst miljöpåverkan av metoderna.

Jag har hittils inte sett någon stå och skrapa sin botten för att sedan ta hand om färgresterna. Det brukar åka rätt ner i gruset.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maskinslipning med en dammsugare kopplad till maskinen ger nära noll neddammning, sedan är det naturligtvis ett villkor att man också lämnar in dammet på en återvinningsstation för att det ska vara miljövänligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är iofs sant att det ofta används som propplösare mm.. Och helt riktigt tänk.
Däremot så finns det olika halter av inblandning och styrkor på de olika medlena som används, samt mängden som spolas genom avloppet (halva locket typ). Men många bäckar små. Vad gäller mängden 1 KG vill inte jag ha ner i min mark. Står hemma.
Sen skall jag kanske inte uttala mig, vet inte hur det fungerar eller hur konsistensen blir när man skrapar av från båten. Jag reflekterar egentligen bara på materialvalet. Men rätt hanterat så går det säkert.

Det finns säkert många bra sätt att ta hand om det, och då kan det ju fungera. Samma som med blästring och slipning där dammrester och flagor flyger all världens väg. Nu är jag väl kanske noga med detta och aldrig haft båt på klubbar, marinor mm. Utan båten har legat hemma därför detta miljötänk. Även om jag säkert hade tänkt likadant annars. Och jag hade blivit skogstokig om någon av mina grannar hade gjort det jag gör utan att skydda för spridning.
Jag plastar in runt hela båten och presenning under båten så att jag kan dammsuga upp och slänga resterna på tippen. Fungerar bra, och dessutom gratis att deponera där jag bor :)

post-10011027-1394236829,7649_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadå det finns flera föredömen bland båtägare. Min poäng var ändå att lut i sig är nedbrytbart och inte särskilt miljöfarligt. Bottenfärgen som följer med är högst troligt sämre. Att den faller av båten i vått eller torrt tillstånd spelar mindre roll så länge den sprids i naturen!

 

 



Senast ändrad av JimmyJ | 21 september 2011 | 16:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste vara djävligt trist att lägg in tipps på det här forumet.

Direkt kommer massa pekpinnar om att det är frätande, kan stänka på grannbåten, är miljöfarligt, måste lämnas in på miljöstationen. osv

Trådskaparen ville komma med ett tipps om att använda ett relativt billigt sätt och skiter väll i vad ni har för djävla giftfärger på era båtar eller om ni har stora brister i ert sätt att visa hänsyn och inte sprida skiten i naturen eller spraya på andras båtar.

Om ni föredrar att slipa, skrapa, blästra eller köpa dyrt färgborttagningsmedel så gör det då.

Jag tycker tippset var bra och fattar att man bör vara på avsedd plats för att spola bort färgen där ansvarig ser till att avfallet skickas till rätt ställe.

Nej vi behöver inte en ny lag mot detta.

::Harry::

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 På crabbis inlägg. Inte ett tack för tipset äns bara en massa tjat och töl från ett gäng besserwissar :(

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, vad är ämnet?
Jo just det...
Ta bort bottenfärg - bra eller dåligt!

Det är väl ganska hövligt att lämna olika svar och synpunkter om någon ställer en fråga, eller?

Sedan kan man ju formuleras sig olika och tolka olika. Det som skrivs ger alltid ett hårdare intryck än om man säger samma sak och dessutom tenderar läsaren att tolka in en massa eget i det skrivna som man normalt kan korrigera om man står öga mot öga och ser att mottagaren av budskapet verkar missförstå det man säger.

Nu till mitt svar på ahidman:s fråga.

Jag håller med om mycket av de synpunkter olika medlemmar lämnat, man ska vara mycket försiktig med sig själv, andra personer, miljön andras egendom och siin egen egendom om man använder kaustik soda. Se gärna säkerhetsdatablad http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/183/1/

Kaustik soda är inte direkt miljöfarlig, men närmiljön skadas naturligtvis av att den fräts bort.

Jag föreslår att du blandar till en lite sats och provar försiktigt för att se hur medlet fungerar just på din båt och på din färg. Om det funkar så kör på, men var som sagt försiktig på alla de vis.

Alternativet att blästra är inte så dumt, det kostar ca 5000:- kr att låta en kunnig yrkesman göra jobbet. Om du hinner planera för det så kan du ju be klubben om att få båten uppallad lite avsides så sprider du inte blästersand på dina grannar. (Det är nog bara  Du får botten helt ren och kan laga i skador mm. Till våren kan du epoxybehandla, men kolla först med någon kunnig yrkesmann, det är inte alltid bra att lägga på epoxy.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla bottenrenoverare!

I våras använde jag ovanstående metod för att ta bort bottenfärg. Hade först skrapat med Biltemaskrapa, men upptäckte att när det innersta lagret skulle bort försvann också epoxilagret, vilket jag ville skulle sitta kvar.

Jag tror dock att ovanstående recept blir lite för vekt: halvera vattenmängden och se till att du har en riktig trögflytande soppa, säkrare. Prova dig fram med koncentrationen.

Jag målade flödigt, använde diskhandskar, gummistövlar, regnställ och framför allt ett visir så jag skyddade ansiktet och ögonen. Tror jag använde ca 3 liter till en 30-fots långkölad båt. Efter att soppan hade verkat i 30-45 minuter skrubbade jag med en rotborste och väntade ytterligare ett tag. Sedan använde jag en stålspackel och skyfflade av allt löst. Skrapade av spackeln på ett tråg. På detta sätt fick jag bort det mesta av soppan. Tog resten med högtryck. Efter lite slipning med 180-papper med exeterslip, tvättning med vatten och aceton målade jag med epoxiprimer. Sedan bottenfärg.

Tror att metoden är ganska vettig, när man skrapar med stålspackeln får man bort både bottenfärg och kaustiksoda, och detta kan överlämnas för destruktion. Det som blir kvar till högtrycket hamnar på en plastduk och kan samlas i hinkar. Tror inte detta är mer miljöovänligt än blästring , skrapning och slipning.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaså du fick såpass rent. Ska testa detta! Men jag kör på med färdig lut direkt istället!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller själv på att ta bort bottenfärgen och tjärepoxyn på en av mina båtar. Kör med slipmaskin kopplad till damsugare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan komma till mig ochvisa på hela min botten! ;)

Jag kan titta på och se hr du gör, tills nästa gång det behövs... wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi håller på med lite tester för att ta bort bottenfärg.Tanken är lösa upp färgen i en gelad produkt som hänger kvar och inte torkar.Tester visar att den kan ligga väldigt länge utan att torka och därmed ta många gamla lager.Vi vill sedan kunna skrapa av färgen och enkelt samla upp den i påsar för korrekt hantering till diverse miljöstationer som tar hand om detta.På detta sätt stör vi heller inte grannbåtar som står i närheten.Gelen kan penslas eller rollas på och ingen aerosoldimma uppstår överhuvudtaget.Om allt fungerar som vi tror kan vi släppa produkten till försäljning efter nyår.

 

Liknande tester pågår även för avlägsnande av havstulpaner.

www.sverigevaxet.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att stå och titta på när någon visar hur man skall göra ger inte någon egentligen kunskap. Det enda sättet att riktigt lära sig är att själv utföra de moment som krävs för att få ett fullgott arbete.

Eller som man brukar säga; övning ger färdighet.

Men jag är en ganska snäll person. Du får gärna komma och praktisera på min båt. wink Då behöver du ju dessutom inte förstöra din om du har dåligt handlag. Jag är duktig på att laga skador på plastbåtar.

Trotts att jag tittat och lyssnat på bifogade klipp ett otal gånger lyckades jag aldrig spela låten fast jag har tillgång till tabulaturen. 

Det krävdes att jag spelade igenom den några tusen gånger.

post-945-1394236836,4367_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid trevligt med lite egen reklam i trådarna.

Då MG själv har så lite reklam på sina sidor så känns det uppfriskande.

 

 

Men för att använda kemikalier så efterfrågar jag oftast säkerhetsdatablad. Dessa ser jag som ett grundkrav hos alla som säljer kemikalier speciellt efter lagen om REACH men inte minst för oss som ska använda sakerna och ännu mer för de som kommer med mirakelmedel och andra effektiva produkter. Ett säkerhetsdatablad anger vad som är verksamma kemikalier så man har möjlighet att själv avgöra om man vill utsätta sig för risker att använda medlet och för hur man bör skydda sig under användandet och om en olycka händer hur man ska gå till väga.

 

http://www.kemi.se/templates/Page____3064.aspx

 

Alltså inget konstigt samt att man tänkt på miljökonsekvenser så vi vet vad vi bör göra för att skydda vår miljö.

 

Var hittar jag säkerhetsdatablad på Er hemsida?

 

 

Läste inget om håravfall, men kan det vara förekommande?

 

Hoppas du når många nya kunder.yes

 

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 25 september 2011 | 09:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SDB blad är ett krav vid all försäljning för yrkesmässigt bruk.Vid försäljning till konsument dock inget krav.Vi kommer ändå att bistå med detta om så önskas.När produkten är klar i alla delar kommer ett sådant att tillverkas enligt 16 punkters regelverk.

Det är dock inget krav vid egna produkttester.

/Sverigevaxet.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se det som ett positivt tipps.

Alltså att kunden / Användaren får reda på vad som är lämpligt. Skyddshandskar, ev. andningsskydd. Vad göra om man får det i ögonen osv.

Säkerhetsdatablad kan vara krångliga så även egna rekomendationer är bra men alltid hänvisa till säkerhetsdatabladet.

Även om det inte är ett krav så ger det ett seriöst intryck och hjälp till användaren.

 

::Harry::

ps. Admin sover så det är ok att köra på med reklam här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...