Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
marcus_24

aluminium eller plastbåt

Rekommendera Poster

hej! Jag har planer på att köpa en båt, som jag ska ha i Vänern.Ska använda den först och främst till att spinnfiska och sedan till trolling. Vill ha en båt som man man behöver göra så lite underrhåll som möjligt.Bor i en hyreslägenhet,så att reparera båten kommer jag inte att kunna göra själv.

Jag har läst ganska mycket om aluminumbåtar och plastbåtar,men vet ej vilken som passar mig.Vet ej hur stora vågor och krabbsjö det är långt ute på vänern,  har bara spinnfiskat från land.Det känns som att jag måste ha en båt på minst 5 meter för att klara av större vågor? Hur ofta går en plastbåt sönder,om man kör fort  och kölen stampar mot vattenytan? Är det vanligt att man måste hålla på med epoxy och sånt varje år?

Hur är det med aluminiumbåtar, måste man ha en skrovtjocklek på 5mm i aluminiumbåt,för att inte gå sönder så lätt? eller räcker det med godstjockleken och aluminiumlegeringen som finns på silver och buster båtarna? Det bästa med aluminiumbåtarna är att dem verkar kräva mindre underhåll än plastbåtar. 

Hur dyrt är det att låta en firma laga hål och liknande i en aluminiumbåt jämfört med en plastbåt.

Vore tacksam om någon som har tid att besvara dessa frågor

mvh/Marcus



Senast ändrad av marcus_24 | 20 september 2011 | 17:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Marcus!

Var just inne på min mail och såg din förfrågan. twistern 550 är en utmärkt trollingbåt för att inte vara så stor, otroligt stabil i grov sjö ( Östersjön) och självlänsande dubbelbotten.

Tidningen Fiskefeber har provkört min i sjön Immeln och gjorde ett reportage om den, utfallet blev imponerande egenskaper för en båt i denna storleken.

Vill du veta mer så ring gärna, vet själv hur jobbigt det var att bestämma viklken alu-båt det skulle bli:-)

Hälsningar

Paul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper en båt av välkänt märke och inte övermotoriserar den så borde den hålla länge, oavsett om det är glasfiber eller aluminium. Om du inte kör på grund eller klantar dig vid förtöjning/upptagning/sjösättning/trailering så finns det ingen anledning att behöva laga hål.

En plastbåt kräver ordentlig tvätt, polering och vaxning en gång per säsong. Alubåten slipper du polera och vaxa, f ö är jobbet detsamma.

Köp INTE någon nitad aluminiumbåt, en sån har jag lyckats köra sönder på 2 säsonger med mindre motor än största tillåtna. Dock ett okänt märke som ej finns kvar.

Skall du trolla oavsett väder så bör du ha en så stor båt som du har råd med, båten känns mindre och mindre ju större vågorna blir. Inbitna laxtrollare i Stockholm har oftast båtar på över 7 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, det här är bara för bra!

Gillar viljan att kasta sig ut i det okända trots funderingar kringa att det blir ett par hål om året i båten man måste laga. Går det hål i båten pga av att du kör för hårt i hög sjö lär du inte behöva bekymra dig om hur jobbigt det blir att laga den utan snarare att simma...

Gå till en firma och be dem ta dig på en testtur i vad dem anser för dig kan vara en passande båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga båtar går sönder för att man går i sjö. Innan det händer har du dragit av på gasen och anpassat dig till vågorna. Vättern ger som många sjöar och fjärdar kort sjö som kan vara nog så påfrestande och närhet till strand med frånlandsvind kan göra att man går ut i för hårt väder.

Gäller då att antingen gå över till andra sidan och ta bussen hem eller försöka smyga sig på lagom fart till hemmahamnen om möjligt. 

Några hål blir det inte.

Du bor i lägenhet och det ska inte hindra dig att laga båt. Det gör de flesta ändå i hamnen. Minsta problemet har man nog med en plastbåt (glasfiber). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog satsat på en båt med ganska vass skrov-vinkel och i alla fall bort emot sex meter om du ska ha den i vänern.

Båten blir VÄLDIGT liten ute på vänern,  i den krabba sjön som det kan vara där kan det vara behagligare med en båt som skär vågorna med vasst skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! tack för alla bra svar och tips! :) 

ska kika på vad det finns för billiga båtar som har snäv v-bottenvinkel och som är runt 6 meter

mvh/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.hape-metalworks.com/ och titta på Twistern 550 eller 590 väl avvägt v-botten,

Förövrigt har jag tittad på en del andra alu-båtar innan jag bestämde mig och det var just svetsningen som jag föl för att säljaren som själv är svetsare var mycket flexibel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med min Twister 550 med 200hk både Vännern och Vättern och den går jättefint även i daligt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...