Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
anteolsson

Båtbockar - Press&Son eller Tyresöbocken?

Rekommendera Poster

Hej,

Ska köpa båtbockar till min Flipper 630 OC. Skulle in rekomendera Press&Son eller Tyresöbocken?

Någon som känner till en bra täckställning, A-ställning eller däckställning spelar mindre roll, som passar Flipper 630 OC?

/Anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har Press&Son men hade varit lika nöjd med Tyresöbocken eller Täbybocken. Kolla vilken du får för bäst pris :)

Gällande täckställning har jag haft både Noa och Press&Son. Båda är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom Tyresöbockar jag har sett på båtklubben har lösa ben som ändrar läge så fort man ska flytta eller justera in bocken i förhållande till båten vilket gör det struligt innan det blir bra.

Press&sonbockarna är mycket lättare att  få rätt under båten eftersom allt sitter ihop.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Press&Son och de funkar alldeles utmärkt. Men jag skulle tippa att Tyresöbocken är bra mycket billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att de som jobbar på varv, med att ställa upp båtar, jag har gjort det själv i många år, inte gillar Tyresöbockar eller stöttor. Det tar dubbelt så lång tid att ställa upp en båt dessa. Deras bockar för tyngre båtar, är så klena att de måste ha mittstötta, och de mindre bockarna går inte att flytta lite, utan att de nästan ramlar isär. Om jag hade ett eget varv, där jag fick bestämma själv, skulle ingenting som det strår Tyresö på, få komma innanför grindarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har  bockar från Press & Son som fungerar klockrent, båten är en Flipper 605WA, så den är jämförbar. P&S har dessutom ett stort arkiv med olika båttyper där man ser täckställningen monterad, du får din nya täckställning i paket med allt du behöver, lättare kan det inte bli. Jag bytte upp mig från Silver520 till Flipper och det var mycket lätt att komplettera den gamla så att det passade nya båten.

obs har inga kopplingarsmiley till P&S.

 

Lycka till med upptagningen

 

skarv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag använde Press & Sons täckställning till vår förra båt i tre år och tyvärr gulkromaterar dom alla beslag vilket inte är en godtagbar ytbehandling. Att alla beslag dessutom monteras med mutter bricka är väldigt otympligt när de skall justeras in. Till vår nya båt vi köpte i år var jag i kontakt med både NOA, Press & Son och Tyresö när ställning och bockar skulle beställas. I vårt fall behövde både Tyresö och Press & Son utrusta sina stora modell med mittstöd så på den punkten skiljer inget åt. Däremot tog jag upp min dåliga erfarenhet med Press & Son från deras ställnings ytbehandling och de höll dom med om men menade att man inte får använda riktig galv av miljöskäl vilket låter mycket märkligt i mina öron som jobbar med galvade produkter i annan bransch. Däremot menade man att man kan lägga alla beslagen i en hink på vårkanten och spreja 5-56 över alltsammans. Det lär bli kladdigt när de skall användas till hösten, svarade jag. Ställningen blev nu NOA vilken jag monterade igår där bara insexnyckel behövdes tillsammans med de rattar dom har på alla pulpitfästen/teleskopstöttor, mycket smidigt! Bockarna blev Tyresö och jag kan inte hålla med om att de var svåra att ställa in: ställ dem på plats, sänk båten tills v-botten träffar balken och höj sedan stöttorna mot skrovet och spänn åt. Lycka till - köp det du bildar dig bäst uppfattning om, inget fabrikat av ovan nämnda är direkt dåligt utan det handlar mest om vad man prioriterar av lägsta pris, utförande, handhavande och finish i detaljer! Senast ändrad av T_M_C | 24 oktober 2011 | 22:05

 

Senast ändrad av T_M_C | 24 oktober 2011 | 22:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjo hej Jag har alltid kört med Seaquip stöttor och kan inte tänka mig annat. Bytte båt vid ett tillfälle och fick med Tyresöbockar. Precis som tidigare skriver, vilket pyssel att få till. P.S. Va det någranpå klubben som valt och dom va bra mycket smidigare...till en början. Aluminium har ju en förmåga att börja bråka efter några år. Nä, efter jag varit båtsättre på Årstaviken så kan jag inte rekomendera annat en Seaquip, visst, Tyresöstöttan funkar me. Over and out

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Bockar är för mig stöttor som sitter ihop parvis medan stöttor sitter separat för sig vilket jag förstår att de som sköter många båtar vid upptagning föredrar, inte minst när det under sommarmånaderna gäller att förvara dem på ett utrymmeseffektivt sätt. För min del tror jag dock TS avsåg bockar och inte stöttor och jag föredrar just dessa eftersom jag vill ha saker som sitter ihop och som inte behöver surras eller säkras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv Tyresöbockar och NOAställning. Skulle inte vilja byta mot nåt annat. Ställningen är lätt att montera med rattar och medföljande nyckel och gick völdigt smidigt att bygga ut nu när jag köpte större båt.

Bockarna är även de lätta att montera om man gjort det någon gång förut. Visst måste man justera varje gång, men det tar inte många sekunder. De är dessutom överlägsna när det gäller smidighet vid förvaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...