Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tindritus

Växelförarkabel till Mercruiser

Rekommendera Poster

Var ute med båten i går, när vi skulle angöra så gick det inte att få ur växeln.surprise

Det visade sig att växelförar-kabeln som går från limpan ned till drevet hade slitits av.

Nu har jag bläddrat i verkstads-handboken men får inget grepp om hur den sitter monterad nere vid drevet, sitter den rent av på utsidan båten med genomföring i skrovet eller går det att byta utan att ta upp båten? Finns det olika längder, måste man mäta min? Det senare kan bli ett problem eftersom den slitits av. 

Jag tänkte att jag frågar här innan jag går ner till båten o klurar hur jag ska byta, det är ju lite trångt i motorummet så det kan vara bra att få en hint innan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först av allt måste du lyfta upp båten för att sen  skruva av drevet från skölden (enkelt 6 muttrar) sen när du drar ur drevet ca 5 cm så ser du  wiren som du kan lyfta loss ur en käftliknande konstruktion som öppnar sig när du delar på drevet. När drevet är av finns en mutter runt wirehöljet som måste lossas innan man kan dra ut wiren inifrån motorrummet. Glöm bara inte att linda av kabelskyddetrunt höljet innan du drar ut wiren och höljet.

http://www.drev.se/shiftkabel-p-375-c-133.aspx     denna kabel skall du ha.

 

Lycka till

MVH Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tackar.

Då får man försöka trixa ut den från båtplatsen till båtupptagningstrailern på något sätt.

sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabeln/wiren beställer du på Drevman lämpligtvis. Uppge vilket drev du har och ev. också vilken motor som sitter i båten. Då får du rätt grejer. OBS. Du behöver också en ny drevpackning och lämpligtvis lite packningsklister till återmonteringen av drevet.

Glöm inte att justera wiren nere vid drevet. Feljusterad blir växlingen ett h-vete.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar allihop! 

 Vi hade ju lite tur att det hände så här i slutet av säsongen.

Hade inte vart kul o sjösatt till våren o sen upptäcka det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...