Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Riro

Lösningen på 0,2 lagen

Rekommendera Poster

Du verkar vara en bilhandlare på landbacken  som ställer av bilen eller ställer av båten etc.

Vi på sjön ligger kvar vid bryggan eller ligger still.

Jag fick inget svar på min fråga, jag kanske ställer en enklare fråga nästa gång

post-26407-1394236827,721_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja! Lysande idé!

 

Efter en korts stunds febril tankeverksamhet inställer sig dock frågan: Vilka då?

 

KBV och Sjöpolisen, eller fritidsskeppare med 0,2?

(Obs, hela detta inlägg är ironiskt menat)

Men stort tack för länken, underbart med lite politiskt inkorrekt humor. Förmodligen är denna klassiska svenska sketch svartlistad på Sveriges Radio numera?

Den där Fatima Ekman hon är ju..........

Sånt går ju inte för sig nuförtiden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du problem ute i vanliga livet också, eller är det bara här du spelar dum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart vi vill hitta lösningar på ett uppkommet problem ... 

Klart att jag gillar att köra ut på havet, kanske fiska eller bara njuta av tillvaron och dessutom njuta en öl ... eller flera, utan att vara kriminell. Att jämställa min båtfärd med biltrafik är fullständigt löjligt!

En varvtalsbegränsare med lås (man får väl svälja nykeln) skulle kanske klara en rättslig prövning? laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du känner. Jag gillar att äta jordnötter och köra bil. Jordnötter är inte lika gott utan min gin å tonic, nu vill De jävla politikerna som bestämmer att jag inte gör det, men vad vet de? Jag känner mig begränsad och min livsstil är kriminaliserad för det är äckligt att dricka mjölk till jordnötter. Taskigt. Professor Jack Daniels har skrivit en artikel om detta som bevisar att det är ok, och jag funderar på att starta en hemsida. Några tips? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar gud för att jag inte vandrar i dina skor om dagarna. Du verkar kunna missförstå dom mest enkla saker och inte kunna ta till dig av förklarningar.

 

Sedan har du en väldigt aggressiv och översittar attityd som måste göra att du hela tiden hamnar i konflikter med folk.

 

Antagligen jobbar du på något statligt verk typ samhall för en normal arbetsgivare skulle nog inte anställa en sån inkompetent person som lyckas missuppfatta allt möjligt och inte ens kunna läsa och ta åt sig av en förklaring.

I mina kretsar kallar vi sådant folk för idioter :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi vara snälla vid våra politiker för det är synd om dem.

Speciellt sådanna som har det så fattigt att de måste få hyrsbidrag och då hjälp med HELA hyran.

Sådan herre sådan hund Var det inte sambon som hade bedrägerier i garderoben?

 

Ytterligare en det är synd om. Han som tycker ´ folk ska bli av med sitt medborgarskap om de ytför kriminella handlingar.

Nä det var inte en Sverige Demorkrat utan en med helt annan officiell inställning. De med solidaritet mm men man ser vad som döljer sig under ytan.

 

Måste vara tillräckligt bevis för att bekräfta att det är synd om våra politiker.

Ni mins den där slogan  Rör inte min kompis

Finns nu som Rör inte min stackars politiker

 

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha... men såna idioter  som mig känner pengar på det vi gör, stora pengar, så fortsätt att idiotförklara mig för jag har problemlösningar som yrke :)

Kika gärna lite längre upp i tråden så ser du hur jag hugade och bugade för att jag missförstod ironin och humorn... men kalla mig gärna idiot, det ger bara mig en bild av hur du är som person.

Vissa gör sig själv till åtlöje... andra ger utrymme för andra av avgöra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis när jag skrev i tråden .. gnäll om 0,2 lagen låstes den .. Tja, man kan undra varför? Men jag skrev i varje fall så här ..citatet är från den tråden och skrivit av Arne Anka

Min båt berörs. För protokollet.

Sedan säger du att det inte är de där extra glasen som spelar roll, det är det fruktansvärda sätt på vilket lagen tillkommit. Harry, stanna nu till och tänk efter lite. Är det verkligen orättvisor du är på jakt efter? Är det rättfärdighet och rättrådighet som är ledstjärnan för dina åsikter? Är det statens övergrepp på den enskilde individen som är den drivande kraften bakom ditt engagemang?

Jag är skeptisk. Jag påstår att du far med osanning.

Om du hade varit en beskyddare av den lilla människan, om det varit för din inneboende godhets skull som du proklamerar ditt budskap, då kan jag inte låta bli att fråga följande:

Varför lägger du inte din tid på att åtgärda riktiga orättvisor? Var är du när barnen som drabbats av narkolepsi vill ha ersättning? Eller när våra makthavare skor sig själva på skattebetalarnas beskostnad såsom Annika Billström som genom att kringgå reglerna plockar ut lön plus aktieutdelning? Eller för lärarna eller sjuksköterskorna som nog gör mer nytta än dig och mig tillsammans, och säkert Peter_K och labbibia inkluderade, för avsevärt lägre lön än vi tjänar.

Nej, alla är vi individualister, och du är inget undantag. För jag anser att även om det rör ytterst få liv, ytterst få skadade, och ytterst få materiella skador, är det värt att ge upp rätten att få dricka och körabåt. För dig handlar om att få ta några supar till. Inte många. Men några.

Påstår jag nu med denna mening att du är alkoholist?

Absolut inte! För då, och endast då hade du en sjukdom att skylla på. Nu är det helt enkelt rent egenintresse.

citat slut

---------------------------------

 

 

Nu ska vi se ... Jag är mot lagen ... mest eftersom den berör ett icke-problem. Okay, jag är inte den som spottar i glaset (fy va otrevligt att göra så) men inte heller den som kör bil onykter ... Nåja, utomlands där det är tilltåtet att dricka en enkel till maten har jag inga problem med att köra vidare efter den.

Jag tycker naturligtvis att de drabbade av narkolepsi (både barn och vuxna) .. och då menar jag de som drabbades genom vaccinationen ska ha ersättning således att de, så långt det är möjligt kan leva ett drägligt liv ... Jag lider med dessa människors öden! 

Skollärare, sjuksköterskor, kungahus, skortensfejare och tidningsbärare har jag emellertid ingen större lust att stödja i kampen om mer kapital, det har jag lite svårt att förstå skulle ha med samma empatinivå att göra.

Ska en, av staten utarbetat åtgärd mot dödsfall på sjön vara legal i mitt förstånd, de har ju för tusan lön av mej .. ska den riktas mot problemet och inte enbart vara för att blidka några pingstpastorer i ett obetydligt och snart utraderat stödparti ... Ja, jag syftar på KDS! 

Att ni är några här som moralpredikar och vill göra ett problem av något som inte finns .. är tråkigt! Vi andra vill finna lösningar och hade kanske hoppats på ... även den demokratiska nykteristens stöd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fanken kan man känna pengar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet nog svaret... eller inte... eftersom du år lite för ung för det hela....men du kommer nog bli vetskapt du oxå, förhoppningsvis...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag vet inte svaret! Och jag är gammal nog för allt! Men jag kan inte känna pengar!

Nu när vi skriver dösnack kan man lika gärna rulla linan ut smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde ta ett par kurser i svenska skrivning och meningsuppbyggnad.

När man läser hur du skriver är det ju tveksammt om du ens platsar in i på samhall.

 

Problem lösare säger du har du kommit på att ni ska ha en blå låda för dom blå detaljerna på bandet och en gul för dom gula så ni inte blandar ihop dom olika färgerna vid sorteringen?

 

 



Senast ändrad av mojja | 09 oktober 2011 | 19:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ger dig rätten till att håna och göra dig rolig på människorna på Samhalls bekostnad?

Det är oerhört beklagligt och tråkigt att läsa såna där idiotiska kommentarer, hoppas du skäms och att du ändrar din syn på dina medmänniskor!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag varken hånar eller gör mig lustig över dom människor som fått sig ett arbete tilldelat av staten  då dessa inte inte kunnat visa sig tillräckligt attraktiva för den normala arbetsmarknaden.

 

Men dessa människor har sociala hinder eller andra handikapp som gör att dom inte fungerar ihop med normal människor.

 

Precis som du som lider av svår läsförståelse och problem med att utrycka dig i skrift. Som inte tolererar att andra inte tycker som du Som kallar personer för kräk som har en egen vilja och ett ett tänkande som inte passar dig.

 

Det finns personer som bott i våra skärgårdar i 100 tals år som alltid kunnat sköta sig och kunnat grilla och tagit sig ett par pilsner i en naturhamn och sedan kunnat mannövrerat sin båt utan en endaste incident.

Att sedan sitta med en översittar attityd på ett forum och tvinga andra forums medlemmar att sympatisera med sitt eget tyckande för annars är dom kräk kommer man inte långt med.

 

Och till sist vad ger dig rätten att kritisera andra människors tänkande och tyckande utan att komma med något konstruktivt och bättre själv? Eller är du så indoktinerad av statens propaganda att du inte klarar av att tänka själv och ta egna beslut?

Åter igen lilla gubbe så tror jag att intelligens nivån hos dig gör sig passande på en skyddad verkstad.

Du klarar ju inte av att tänka själv komma med någon konsturktiv kritik eller ens bygga upp en mening så att den blir läsbar för gemene man. Du kämpar i motvind medans 80% av våra kaptener där ute tycker det är förbannat trist att staten blandat sig i våra fritids vanor återigen.

Var kommer detta att sluta? Med 0.2 promille i skidbackarna och efter det 0,2 promille på krogen,

Är detta ett samhälle vi vill leva i och verka i? Vill vi bli kontrollerade som engelsmännen med en kamera i varje hörn. Vill vi få böter hemskickade automatiskt för att vi pissar bakom ett träd där vi inte stör eller gör någon annan människa upprörd över att vi utför våra mest naturliga behov?

Ska vi ha en lag som reglerar våran latirn tömmingn då dom stora miljöbovarna gör vad dom vill på internationellt vatten o.s.v

 

Jag ser inget problem i den gamla lagen gällande sjöfylleri som fanns. den tog hand om dom som inte kunde sköta sig och framförde sin båt på ett riskfyllt sätt. Jag har inte sett några bevis eller statestik på att drunknings olyckorna eller olyckor överhuvudtaget har minskat efter att denna idiotiska lag införts på 0,2 promille.

Det som finns dokumenterat gällande dödsfall till sjöss är att det omkommer flest människor i båtar som når en topphastighet under 15 knop och är under 10 meter långa. Men dessa båtar är undantagna dom nya reglerna.

Därav har jag alltid numera en jolle kopplad till min båt så att jag kan köra in in hamnarna när moderskeppet ligger tryggt förtöjt i naturhamnen och njuta av en middag med ett par glas vin och någon öl utan risk för att klassas som kriminell i framtiden. Trots att moderskeppet är 10 ggr mer sjödugligt och tryggare att färdas i så måste jag använda jollen på 4m och har en snurra på 20 hk för att lagligt kunna transportera min fru och mig till hamnen och tillbaka till moderskeppet då staten helt plötsligt kommit på att jag inte klara av att utföra denna uppgift med min båt trots att jag gjort detta helt problemfritt dom sista 20 årena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar folk med sunt förnuft, du har helt rätt !

Din liknelse med 0,2 i skidbacken skulle troligen spara mer pengar i vården än sjöfyllerilagen om man ser det så yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla ni som diskuterar nya alkohollagen 0,2.

Jag har precis köpt en båt igen och den är 10,24 m vilket gör att jag hamnar inom lagen.

Nu är det så att jag gillar att ta en öl eller tre under en hel dag på sjön och jag har aldrig sett detta som ett problem, men hur gör jag nu? Lägger av? Nej.

Min son som jobbar med att bevaka lagarna sa så här. När Kustbevakarna kommer och ber dig att få dreja bi, säg då nej. Säg ni får inte lägga till eller beträda min båt utan husransakningspapper. Så står det i lagen. Om dom ändå gör det så är det hemfridsbrott. Detta skall gälla om jag äger båten och det går att sova i den.

Kan vara en lösning på problemet, vem vet. Jag har inte provat det ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan lösning kan ju vara att inte dricka starköl medans man kör båten...?
Kanske för mycket begärt.
Men det funkar för mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...