Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Baylinermagnus

Bayliner båtar

Rekommendera Poster

Hej ! som nybliven Bayliner ägare (capri 1952-89) så har jag läst diverse negativa inlägg om just den modellen fast dom har varit skrivna runt 2004-2006 så jag undrar om modellerna från slutet av 80-talet är lika hatade fortfarande ja min flyter ju fortfarande och OMC motorn går väldigt bra om jag får säga det själv så vad säger ni ? har jag den sista i sverige som fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du är inte den enda nöjda ägaren!

Jag har själv en 1952a från 89 med 2,3l motorn.

Båten köptes i sommar och har funkat fint, både att åka med och sova i.

Enda strulet har varit en fladdrande tankmätare och några knappar till kapellet som släppt men det ska lagas i till nästa säsong.

 

Lycka till i fortsättningen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en Capri 1952, fast bowrider. 3,0.  och är nöjd. Jag tror mycket av det man hört är skrönor och babbel.

skitbra båtar som också har en riktigt snygg design och funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OMCn i sig fungerar nog. Det är drevena som är det stora sorgebarnet och det finns inte många kvar idag

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

cobradreven är nog inte världens roligaste,,men nu finns det ju bra adappter att köpa för 4000-5000kr och sen kan man hänga på ett mercruiser drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en 89:as 2159 Trophy. En helstängd kabinbåt med allt som behövs för en liten familj att vistas i skärgården. Vi gav drygt 100000:- för den.

Visst den har sina brister som t.ex. vattenläckage i rutramarna och från däckbeslagen.(åtgärdat nu)  Detta har dessutom gjort att beklädnaden på insidan av skrovet och i taket har blivit missfärgat.

MEN. Vad får man betala för en likvärdig båt av samma storlek som är 20 år gammal? Och vilka problem har inte andra båtar som är 20 år gamla? Jo likvädiga problem. Rutramar som läcker osv.

Med det sagt är Bayliners billiga, prisvärda båtar som känns modernare än motsvarande från samma år.

OMC-motorerna och dreven lider av ett oförtjänt dåligt rykte. Min motor är iaf. till 98% lik en Volvo B20. Likaså Cobradrevet. Inte sämre än något annat. Vad som bidragit till utbyte av många cobradrev är (vad jag kunnat läsa mig till) växlingen som ojusterad är besvärlig. Justeras växlingen på bästa sätt i kombination med fungerande microbrytare och fräscha växelwirar är Cobradrevet lika odödligt som något annat drev. Konsruktionen i dreven är mycket stabil.

Slutligen tycker jag: Båtarna går bra i sjön, ser bra ut och är  relativt billiga. Med på köpet får man lite småfix som även finns på lika gamla båtar av annan sort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...