Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Heldefolksingers

Bredda, förlänga katamaran ?

Rekommendera Poster

Har skaffat mig ett renoveringsobjekt. en Belo 30 katamaran, som består av glasfiberskrov med plywood överbyggnad. Har ny fathead rigg med stor yta och funderar på att bredda båten från 4m till drygt 5 m för att minska kantrings risken. Detta är svårt att göra utan att båten blir tyngre och då funderar jag om man samtidigt borde göra den längre? för att konpensera tyngden ?

Har i nuläget ett ca 70cm brett och 1,8m djupt sticksvärd som är väldigt tungt. Tänkte ersätta det med ett längre fast smalare, fällbart svärd. Smalare för att kunna fälla upp det under båten och längre för att kompensera den minskade bredden.

Måste man föresten ha centerbordet under masten eller kan man ha det längre fram och måste man ha det mitt emellen pontonerna eller kan man ha det brevid ena pontonen?

Båten har i nuläget två tunga roderkonstruktioner. Ett på varje skrov. Kan man inte ha ett större roder i mitten ca 1 m in mellan skroven. Där råder jämnare turbulens och det blir lättare att föra rorkulten.

Ruffsalongen har i nuläget en höjd på 1,10. Det vill jag göra högre. Dels kan man sänka durken mellan pontonerna men då blir avståndet till vattnet mindre. Hur påverkar det båtens egenskaper.

Dels kan man höja rufftaket men vad händer med seglingsegenskaperna om man höjer överbyggnaden med 70 cm.

Frågorna är många, tacksam för reflektioner.

 

 

post-10020126-1394236820,8608_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du pratar om kommer att kosta ungefär lika mycket tid och pengar som att bygga en ny båt. Det hade varit bättre om du kunde hitta en katamaran som är som du vill från början och bara renovera utan att bygga om. Men för att försöka svara på några av dina frågor:

1. Breddar du båten så blir förhållandet bredd/avstånd till vattenytan mindre och risken att vågor slår upp under bottnen blir större. Det är både obekvämt och stoppar båten. Om du nu är rädd för att kantra (risken är extremt liten) så är förslagen att 1: reva i tid 2: Lägg till lite inre ballast i varje skrov.

2. Gör du båten längre så ökar du deplacementet ännu mer. Det är dessutom ett jätteprojekt att förlänga skroven.

3. Centerbordet måste vara under masten. Man pratar om Center of effort, som man kan säga är punkten där vinden verkar i seglena. Den punkten ska, balanseras av Center of lateral resistance som är punkten under vattenytan där den motriktade kraften från vattnet verkar. Den första har du redan ändrat genom att sätta dit en fathead rigg och du bör således ha flyttat punkten något bakåt. Flyttar du dessutom centerbordet framåt så gör du skilnaden ännu större och får en båt som blir lovgirig. Det du kan göra är, som du skrev, att flytta ut centerbordet till skroven, men du måste ha ett på varje sida och du använder det på läsidan när du seglar. Gör du det så kan du samtidigt flytta dem lite bakåt för att kompensea för det nya seglet om det behövs. Det är inte jättesvårt att räkna ut punkterna som nämndes ovan.

4. Roderna måste vara vid skroven, inte i båtens centerlinje. Sätter du rodret i mitten av en katamaran så får du extremt dålig roderverkan. Du löper också större risk att skada rodret både om du seglar på någonting men också från krafterna från båtens fart genom vattnet eftersom fästpunkterna hamnar högre upp och hävstångseffekten blir större.

5. Nej, inte sänka durken. Se punkt 1.

6. Höja är den enda möjligheten om du måste ha ståhöjd men du ökar vindfång. Med sämre seglingsegenskaper som resultat.

Slutsats: Bredda inte, förläng inte. Flytta centerbordet ut till skroven (se Catana katamaranerna) om du vill. Bara det är ett tillräckligt stort jobb i sig. Sänk inte durken. Segla med båten ett par år och fundera ut vad du vill ha. Hitta sedan en båt som passar dig utan att du måste ändra konstruktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina reflektioner. De innehöll mycket matnyttigt.

Jag studerade catan roder lösningen men tycker det verkar omständigt att byta sticksvärd om man slår tätt., och varför fungerar den lägre sidan så mycket bättre än den högre? Båten lutar ju bara 5 grader.

Jag har hunnit tänka ut två andra varianter som tar hänsyn till balanspunkten under vattnet kontra seglens balanspunkt.

1. Man har dubbla sänkbara  roder som på så vis ger extra riktning mot avdriften och längre framför masten ett mindre sticksvärd som man sticker till det djup då båten känns balanserad.

2. Man har centrerat roder bak med ställbart djup och ett likadant centerat fram som svänger motsat akterrodret och får på så vis dubbel effekt och dessa två roder gör ochså sticksvärds jobbet. (Rodren kan vändas 180 grader om man vill backa.)

För båda varianterna gäller att de kan fixeras efter de har trimmats in till två lägen, kryss kontra undanvind.

Kritisera gärna !

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu båten bara lutar 5 grader som du skriver varför funderar du på dessa ombyggnader med roder/centerbord, breddning/förlängning?

Då behöver du ju inte bygga om.

Det ända som känns rätt är att höja ruffen.

sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Djupet på svärd/centerbord har inget med balansen att göra eftersom det är den longitudinella punkten man påverkar genom att flytta fram/bak medans det är den vertikala punkten genom att höja/sänka.

Att man använder svärdet på läsidan har att göra med vattnet anfallsvinkel mot svärdet, balans och turbulens runt skroven.

2. Ska inte kommentera mer ingående, men man bygger inte båtar med den roderlösningen och det finns det goda anledningar till.

Jag håller fast vid vad jag skrev tidigare. Behåll båten ett par år och hitta sedan en som passar dig utan att du fundamentalt måste ändra konstruktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thor Heyerdahl upptäckte på en av sina farkoster att man kunde styra genom att sticka ned centerbord i fören eller aktern olika mycket. Det var på undanvind och farten var ett par knop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en katamaranperiod i slutet av 1960-talet. Var mycket intreserad att bygga just en sån katamaran som du har. Men ideen blåste bojstavligen bort med höststormen 1969 och det blev en båt med en 1,6 tons järnköl i stället.

Det kanske var synd. Finns ju många fördelar med en katamaran - men naturligtvisd även nackdelar.

Att bredda och förlänga den befintliga båten är jag mycket skeptisk till även om det är en tanke som är lite i min stil.

Att höja ruffen permanent är väl heller inte något som tilltalar mig. Däremot kanske man skulle kunna modifiera ruffen, så att det gick att höja och sänka rufftaket - åtminstone på vissa ställe. Har själv haft sådana tokiga ideer på några av mina båtar, som dock inte kommit till skott. Är själv ganska lång och ståhljd är aldrig nåt som existerat i nån av de båtar jag ägt.

Sen finns det ju på några båtar

http://www.sailguide.com/Neptun_22.htm

Fanns nån bild på en annan båt med höjbart rufftak i ett inlägg aldeles nyss. Från Öppet Varv? Hittar tyvärr inte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker amiralen sagt det mesta. Att bredda innebär högre påkänningar och du måste veta att din ändring håller i hårt väder... om du inte kan nå konstruktören av Belo så bör du konsultera någon fristående konstruktör. Tycker jag.

En grej till. Påkänningarna på en rigg är större på en katamaran än på en monohull...
Självklart eftersom en katamaran inte ger efter genom att luta sig i vattnet mer än några grader.

Ska du sedan öka segelytan så kan det alltså vara en bra idé att kolla vajerdimensionerna.

Sammantaget är det ett stort projekt och alternativet är väl att segla båten som den är i några år för att skaffa erfarenheter för att sedan köpa en större katamaran, redan konstruerad och klar så att säga.. Men kör du igång så berätta gärna här vilka insikter du får under resans gång. Lycka till!



Senast ändrad av Funkis | 17 september 2011 | 18:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej!

Grattis, jag menar, välkommen till katamaran fansen.

Belos 30 seglar väldigt bra som den är. Mitt förslag är--ändra ingenting. Segla!

Men inredningen, indelningen under däck kan duskuteras. Själv gillar jag inte det längsgående mittskottet som delar båten. Därför köpte jag inte just en Belos 30 för ett antal år sedan. Ville inte bygga om för mycket.

Det där med sticksvärd i lä skrov är diskutabelt. Finns olika åsikter och situationer. Har du lovarstsvärdet nere så hakar båten fast och visar mindre tendnes att vilja tippa över, vilket den i.o.f.s aldrig gör. På läsidan så har du inte samma mothåll. En Maran katamaran tippade över på Nämdöfjärden tror jag för några år sedan, de hade lä svärdet nere. Maran är ganska smal iförh till sin längd. Med katamaran så vänder man baken mot vinden och sticker iväg vid en körare. Sedan lovar man upp.

Du har fått svar på roder. Det måste vara en vid varje skrov.Mellan skroven är det som mest turbulent, inte som det ser ut och man skulle tro. Om du höjer rufftaket, tänk på vindfånget! Strömlinjeformat. Rådet att lasta ner skrovet, hur dumt som helst. Håll vikten nere och låt det vara rymligt

.Din Belos, den heter inte eller har kallats Tom & Jerry händelsvis?

Lycka till och hälsningar,

Kalman

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hatten av för alla reflektioner. Man ligger ju och vridersig om nätterna över dessa spörsmål.

Båten heter förövrigt Murre

En seriös fråga först. Plywood behöver bytas på denna båt och det finns diverse kvaliteerden billigaste är furuplywood men kan kådan i virket sabotera plastningen?

Kan man förlänga vant och förstag eller måste de bytas ut helt om man höjer masten 35 cm?

En mindre seriös fråga. Om man gör balkarna i båten utskutningsbara och fäster en förseglad kajak på varje sida och fäller ut dessa ca 1m vid färd får man en Kvartamaran som håller emot vid ca 5 graders lutning dessa kan sedan fällas in vid tex ankring och kajakerna kopplas ihop till en liten katamaran som tar besättning och diverse packning iland.

Är detta genialt eller galenskap?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det att förlänga vanten.

Hade satt beslaget på masten som jag tillverkat till min första båt lite för högt, så vanten blev för korta. För att lösa problemet tog jag några kättingstumpar och längde vanten med. Under den kommamde vintern flyttade jag ner infästningarna i masten till rätt ställe.

Dubbla vantskruvar och toggels, (som man alltid skall ha i riggen).  Rostfria plattjärn. Det finns många sätt att lösa ett problem.

Vissa hävdar att man skall byta vant vart 10;e år. Jag har bytt förtagen på min båt i samband med att jag bytte och moterade nya rullar. Akterstaget har jag kapat och monterat hanfot plus akterstagsträckare. Kommer att montera ett nytt akterstag nästa gång jag mastar av (om ett par år)

Däremot förstår jag inte alls din ide att du måste göra katamaranen bredare - den är bred nog som den är. Köp en gummibåt i stället för transporterna in till land.

Nu vet jag inte vilken plyfa som är dålig på din båt. Ett alternativ som jag hade tagit till är Divinycell (eller liknande) och glasfiberlaminat.



Senast ändrad av toaen | 11 oktober 2011 | 13:51

post-945-1394236850,4393_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej!

Kvartamaran?

Huga! Kul namn. Men varför??

Om det lutar mer än 10 grader på din Belos när du seglar så har du för mycket segel uppe. Du kan INTE få den att lyfta skrovet. Piper det i ännu mer så går någonting sönder istället.

Det är eftersom du inte seglar på ett skrov som jag skrev på ett ställe att det är lovarts sticksvärd som skall vara nere. Annars självklart i lä för hon går på det skrovet vid lyft. Men det gäller inte din Belos.

Om du absolut vill få den bredare så bör du leta efter annat. Det blir mycket billigare.

Ang plyfa. Min rekommendation är att du kan köra med billig byggplyfa...MEN..du måste försegla den , i synnerhet på kanterna, samt alla ytor och skarvar så den bli helt vattentät. Med Epoxi! Polyester duger inte alls. Det släpper. Å det är inte helt vattentät som epoxi.

Precis som toaen skrev kan du förlänga vant/stag. Kolla bara att det är helt och inga nötningsskador.

Katamaranens rigg utsätt för mycket större krafter så man skall vara extra noga.

När du får en körare så kränger hon inte ner och du kan inte lova upp. Man vänder sig från vinden, faller av, och skjuter fart. Sedan lovar man upp sakta eftersom. När vindbyn avtar faller man för att hålla farten. det blir lite sicksackande och det finns de som retar sig på det.

Inte nog med det. I akterlig vind måste man kryssa, då får man avsevärt högre fart mot målet än att bara driva med  vinden. Kattan kommer snabbt upp i vindhastigheten och tappar då farten.

Mitt tips är att om du inte är van vid katamaranen och har en massa funderingar, tag kontakt med folk som seglar katamaran. Prova på SCTS, (Sveriges katamaran och trimaran seglare)

Vänta med ombyggnadsplaner tills du hunnit lära känna båten och trimmat in dig och vet hur hon rör sig. Då vet du bättre vad du skall ändra och varför.

Ha det skönt och segla!

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Hittade ditt inlägg idag.

Det finns ca 46 catamaraner bygda på Belo skrov.

De flesta är 30 fotare som Murre.

Alla bygda som hemmabyggen, dvs det finns knapt två som är lika.

Nga fina byggen finns Ventura, Filipin. Nga i Norge. Nga seglar bra

andra är mer motorseglare, semesterbåtar.

Vi har ett register som tyvärr inte uppdateras så ofta pga att det inte

kommer in så många uppgifter    men där finns liknande båtar,byggen.  

http://hem.just.nu/brink/belo.htm.       Klicka på rödmarkering

så hittar du bilder.  Vår Cattan är ombygd i flera omgångar och finns

beskrivning med bilder på  www.brink.just.nu    välj Cattan .

Byggandet tar mycket tid från sjölivet, så testa först o kolla på liknande

byggen.  Lycka till o välkommen i gänget.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det ni som tillverkade och sålde skroven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beloskroven tillverkades o såldes av Bertil Lorentzon i Gbg.

Jag vet ej om formar finns kvar, ej heller i så fall var.

Jag har bara lite skisser o Beloregistret    www.brink.just.nu

mvh Bo Brink   bobrink@laholmsbredbandsbolag.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu spelar det ingen roll, men 1967 byggde jag en Pop16 i plyfa efter en ritning av Per Brohäll. Det var det roligaste jag gjort. Läste om Belo-katamaranen i nån båttidning.  Jag var helt inne på att jag skulle bygga mig en katamaran. Gick till och med med i SCTS. 

Efter mycket funderande tog jag mod till mig och ringde det telefonnummret som stod angivit. Personen som svarade påstod sig inte förstå vad jag pratade om. Katamaraner visste han inte vad det va för något och aldrig hört talas om. När jag förklarade att det var en segelbåt, sa han att familjen hade haft en eka för väldigt länge sen. Där tog min katamaranperiod slut.

Sen kom höststormen och tog min Pop16 och det blev en Bianca 27 i stället. Sen har det blivit långkölade båtar med järn eller blyköl sen dess. surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag förklarade att det var en segelbåt, sa han att familjen hade haft en eka för väldigt länge sen. Där tog min katamaranperiod slut.

Asgarvar!!

Det här är nog bland det roligaste jag käst på forumet!! laugh

Lite tragikomiskt. Men helt fantastiskt vad små detaljer i livet påverkar ens framfart genom åren. Har haft flera sådan vändpunkter själv. Men ingen felringning, där svarande har haft en eka för många år sedan. Där dessutom den tänkta karriären tvärdör på kuppen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till saken hör att jag är ganska säker på att det inte var en felringning pga det namn killen sa när han svarade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till saken hör att jag är ganska säker på att det inte var en felringning pga det namn killen sa när han svarade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beloskroven tillverkades o såldes av Bertil Lorentzon i Gbg.

Jag vet ej om formar finns kvar, ej heller i så fall var.

Jag har bara lite skisser o Beloregistret    www.brink.just.nu

mvh Bo Brink   bobrink@laholmsbredbandsbolag.se

Hej Bo 

jag köpte en Bello 30 (2årsen) och jag jag såg att du har skisser o registret, kan jag be om en kopia?

Mvh Rami

post-106211-0-08553300-1415686117_thumb.jpg

post-106211-0-17048700-1415686145_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...