Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Peraero

Vågar man ha fotogenlampa tänd på natten?

Rekommendera Poster

Den slangen är till för att fylla på hydralolja i hydralstyrningen uppe vid rattnavet sitter det en liten svart skruv som man lossar och fyller på med olja när man luftar systemet

Mvh Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också varit med om en otäck övertändning av gas från värmeljus när det stod i en metallykta. Det är viktigt att man sätter dom en bra bit ifrån varandra och på ett ställe som är hyfsta brandsäkert. Som jag skrev ovan var spisen det bästa stället i vår båt. Vi brukade sätta ett värmeljus i varje hörn och ett i mitten under kalla nätter i förra båten och had aldrig några problem då. Där står dom dessutom säkert för svall om man låter spisen hänga fritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen: menar du mig? hehe jo jag överlevde ;) Jag köpte ett oljeelement som jag hade igång, men hade både takluckan och dörren öppna på glänt. Nu är det äntligen båtdags igen :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran platta lade av helt plötsligt och det var inte svårt att skruva loss den. Jag vet tyvärr inte vem som lagade den då jag lämnade den till återförsäljaren av båten men de pratade om ett företag på Lidingö. Hade tur att det var garanti kvar på båten. Vet inget om Biltemas fotogen men Wallas förespråkar Statoils fotogen och en dunk brukar räcka för oss hela säsongen så det är inga stora pengar för att få riktigt bra fotogen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det avgaser eller vattenånga som du kallar rök? Får du in så mycket avgaser så borde du nog känna lukten rätt väl. En koloxidvarnare från Jula eller Clasohlson kan du ju annars köpa så får du  direkt veta om det är avgaser eller inte. Den är nog bra att ha ändå...

Är det avgaser så finns ju inte så många ställen det kan läcka. När värmaren är kall kanske du kan kapsla in olika bitar i en plastpåse (?) och köra en kort stund för att se var det ev. läcker.

Är det vattenånga så får du leta efter var det kommit in vatten. Kanske försvinner den med tiden om du kör tillräckligt länge och allt vatten förångas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen har den ju stått oanvänd i 2-3 år, kanske kan det samlas vatten då. Men jag tycker nog att det luktar om det. Och eftersom den inte är luktfri borde det väl inte vara vattenångor. Men jag ska se om det med plaspåse kan fungera, om inte annat kanske jag kan testa det på land om jag moterar bort den. Är rätt svårt att se precis runt överallt när den sitter i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag läste att det gäller en Wallas 800. Haka av fläktvärmelocket, det görs utan verktyg. skruva loss de fyra skruvarna, en i varje hörn. Lyft försiktigt upp värmaren. Enda som kan läcka ut avgaser är avgasslangen så vida det inte hänt själva värmaren något. Se om avgasslangen är hel och sitter fast i båda ändar, kanske skruva loss den vid värmare för att se att där inte är vatten. ser der bra ut starta och se var det osar. Har du tur har slangen släppt. Vid start kan det lukta en del men inte inifrån båten, ligger vinden på tar sig dock lukten in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...