Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Peraero

Vågar man ha fotogenlampa tänd på natten?

Rekommendera Poster

Hej. Ska ut och segla i helgen och är ju inte så varmt längre.

 

Har en ny fotogenlampa jag aldrig har använt. Vågar man ha den på hela natten? Och ger det ng? Tänkte ha takluckan på glänt.

Tänker på syre, brandrisk osv

MVH Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha du en glipa vid ruffluckan och knyt fast lampan i något så den inte kan välta så går det bra. Däremot brukar avgaserna från fotogenlampan inte vara så mysiga att sova i tycker jag. Vi sätter hellre ett gäng värmeljus på spisen där det är säkert mot brand.

Min erfarenhet av att sova i en liten båt i kyla är att om man har en bra sovsäck/täcke behövs inte så mycket värme på natten. När man vaknar sträcker man sig ut ur täcket och startar fotogenlampan och snosar ett tag till medan det blir varmare i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite paranoisk vad gäller brinnande saker i båten. Att dessutom ha dem igång medan man sover och inte har koll känns definitivt inte som en bra ide.

Möjligen fast installerade kaminer som är gjorde för att vara igång på nätter. Fotogenlampor tror jag ger lite taskig luft att sova i.

Rekommenderar nog också rejäl sovsäck att hålla värmen själv i. Eller ihop med någon annan, :-P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför?

Personligen skulle jag nog sova illa med en brinnande grej i båten.

Varför?

Ta med en extra pläd istället och värm på när du är vaken och har kontroll

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med de som tycker det är onödigt att ha brinnande saker i båte när man sover om de inte från början är avsedda att användas utan uppsikt. Kanske kan det vara idé att investera i en fotogen- eller dieselvärmare...

http://www.jula.se/fotogenvarmare-6-5-l-418016

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165712311

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte att rekommendera sådana här värmare då de tar förbränningsluften där den står. Inte kul om man inte vaknar på morgonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget att oroa sig för som jag ser det. Se för säkerhets skull till att det finns en liten extra springa runt ruffluckan. Så här skrev jag i en annan tråd tidigare.

Syrebrist i båten är inget att oroa sig för, då skulle det ju dö massor av människor i sina båtar hela sommaren varje sommar,

En människa som sover förbrukar 15 - 20 liter ren syrgas per timme, dvs 75 -100 liter luft per timme. Om en hel familj sover i en mindre båt (kanske 25 fot) skulle familjen dö. När hände det senast? Man vaknar när koldioxidhalten stiger (syre kol --> koldioxid) eftersom man blir andfådd.

När man talar om att någon dött av syrebrist är det nästan alltid så att dödsorsaken är kolmonoxidförgiftning. Detta kan inträffa om man har en dålig/trasig värmare i båten eller annan värmekälla som ger kolmonoxid i ruffen. Några värmeljus eller andra värmekällor med öppen låga ger mycket sällan någon vidare mängd kolmonoxid, men man ska inte sitta i ruffen och grilla med glödande kol, då kan man dö, men inte av syrebrist utan av kolmonoxidförgiftning.

Skaffa en värmare som är ok i små utrymmen.

 Lycka till men skyll inte på mig om du dör!
Det är viktigt att värmaren fungerar som den ska och är avsedd för ändamålet.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ändå beslutar dig för något med förbränning, fotogen eller annat så rekommenderar jag att skaffa en koloxidvarnare typ som bilden.

Utgår från att du redan har brandvarnare.

 

::Harry::

post-10001667-1394236821,1348_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser ingen anledning att chansa bara för att slippa ett extra täcke eller kanske att stanna hemma. Det dör faktiskt några varje år med oventilerade värmekällor i små utrymmen. 

Hur ska man kalkylera risken med en brännare o.dyl. Hur stor luftväxling behöver man. Hur är den vid vindstilla. Hur mycket koldioxid andas man ut osv.

Jag rekommenderar inte förbränning utan skorsten eller mekanisk ventilation (fläkt). Vid vindstilla blir det ingen luftväxling om inte skorsten finns. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra att var försiktig. Om man känner sig osäker tycker jag man ska göra som någon föreslog tidigare.  Gå upp och tänd värmekällan när du vaknar och ligg sedan och gossa till det är tillräckligt varmt för att stiga upp.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och somna om. Ungefär som sängrökare på morgonen.  Zzzzzznark

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har alltid låtit min fotogenlampa brinna på svag låga under kyliga nätter, och jag har inte dött ännu :-)

/Petter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att få lite stöd och höra något ifrån en som lyckats överleva. smiley

En fotogenkamin på svag värme ger ungefär lika myket CO2 som en familj som andas så jag är inte förvånad att det finns sådana som överlevt. Annars skulle det ju - spm jag tidigare påpekat - fortlöpande rapporterats om döda och halvdöda peroner hela sommaren. Ofta ligger vi ju och andas i våra båtar.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart dör inte alla som har ett ljus tänt men....

Har du en segelbåt är det väldigt viktigt att fixka så det finns både in och ut ventialtion om du har eld ombord. Så sent som förra året avled ett par personer på grund av Kolmonoxidförgiftning.  Då de sov i en båt med eld ombord utan ventilation. 

Värmeljus ska man unvika förutom att de innebär en stor brandrisk, de kan boxtavligen explodera: Jag har sett dem göra det. Det var rätt obehaglirt och vill inte vara med om det på en båt. Dessutom  så avger det ganska mycket ohålsosamma ämnen. En båt är ju mycket mindra än ett rum och därmed blir koncentrationen hög.

Öppenlåga släcker man innan man somnar. När man sover gäller sovsäck sockor och underställ och en thermos med ngt varmt. Vill man ha värme på så skaffa en wallas elller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte hitta lite statistik kring detta på msb.se (före detta räddningsverkets hemsida). Gick bet. Har mailat en handläggare där, får se vad hon svarar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört med fotogen lampan tänd i alla år utan något dötsfall.

Gamla båtarna var ganska otäta eller hade ett kapell om sl'pper in luft.

i nuvarande båten lämnar vi takluckorna och ruffluckan på glänt.

 

Tror att spisen på fullt ös förbrukar mer syre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under flera år hade vi ett spritkök/brännare Heat Pal som vi använde som värmekälla. Körde den med liten låga under nätterna när det var kallt. Båtarna var en Golif och H-båt med normal ventilation.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså betydligt fler än de som omkommer på sjön.

Dags för en lag mot fotogenlampor mm.

 

::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, som tur var såg ja inte närmast ovanstående inlägg...smiley

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Flipper 666. Är det 100% ofarligt att sova med en Wallas 800-värmare med värmelock? Tar den massa syre, och räcker det såna fall med luften som läcker in genom kapellet när det är stängt?

 

Jag har bara provstartat den en gång lite kort, och tyckte det luktade en del om det. Inte så jag mådde dåligt, men det var ju nånting man andades in iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frugan och jag har sovit över många gånger med den aktuella kombinationen värmare/båt. Det sitter öppningar försedda med nät vid bakre kapellbågen där luft kommer in. Jag monterade ganska snart ett ventil i båten för att bli av med fukten på rutorna men det hjälpte inte fullt ut. Värmeplattan tar nog luft innefrån men avgaserna går ut genom bordläggningen. Vi använder Statoils fotogen till plattan och visst känner man lite fotogenlukt utifrån vid start om inte vinden ligger ifrån. Nackdelen med plattan är att luften inte når nedanför sitthöjd och att den väsnas ganska högt. Vi använde även våran värmare under gång då det är en safeflame. Numera används den som spisplatta eftersom jag har kompletterat båten med en annan Wallas värmare som ger torra rutor. Iaf ner till 0,5 grader vilket det var senaste helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar praktisera ett gammalt scouttrick och ta in en hink med heta stenar i båten.
Eftersom vi ofta har grillat några korvar på strandkanten så har vi redan en rejält uppvärmd eldstad.
Jag tar en plåthink med några rejäla stenar från eldstaden och ställer en mitt i båten på ett värmetåligt underlägg. Det håller värmen medan man somnar och med dubbelskrov så är det faktiskt uthärdligt framåt morgonkvisten när man vaknar till.
Jag har t o m en gammal alunminiumkastrull där jag har värmt stenar på spritköket. Sen släcker jag köket när vi kryper till kojs!

 



Senast ändrad av Janken | 14 maj 2012 | 08:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sen brukade kompisen ha fotogenlampan tänd i en Hurley 18 som vi var 2 i. Efter ett tag började lampan lysa sämre pga syrebrist. Då öppnade vi ruffluckan oich lampan lyste bättre.

Ventilationen var dålig i den båten och pga myggor ville man inte ha ruffluckan öppen.

Annars sägs det att kan man ventilera bort fukten så håller man värmen hyfsat med filt mm.

I varje fall ha inga fotogenlampor och andra syrestjälande lampor tända även om ni kan stå ut med doften.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en gång ett hotell i Borgholm. . . och ett antal värmeljus på en bricka. Bara 2 gäster dog.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10447686.ab


Jag har läst brandutredningen och en trolig orsak till branden var att man ställde ett antal värmeljus för nära varandra på en bricka. Det behövs inte så många värmeljus innan dom värmer varandra så mycket att det börjar koka i dom (och därmed fås en relativt omfattande och svårsläckt brand). Naturligtvis beror det även på vad det är för ämnen i ljusen. Men jag råder dig att inte ställa ihop några värmeljus på spisen.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det hela avköpte.

Överlevde han?

Han ställde frågan Onsdagen den 14 September 2011

Skulle ut och segla helgen 16 till 18 september samma år.

Var inkoggad Söndagen den 25 September 2011 och sen inte mer.

Överlevde han första helgen och gick ut helgen i månadskifftet September - Oktober och omkom pga att han hade fotogenlampan på hela natten?

Är det nån från Skåne som hört nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bekymret med billiga värmeljus är att de innehåller höga halter av parafin. När parafin smälter och uppnår en viss temperatur bildas det brännbara gaser och om de inte ventileras bort från lågan kan hela rasket övertända. Jag har någon ljuslykta här hemma som har varit för tät och när man ska bläsa ut ljuset så rör man om i gaserna och hela lyktan övertänds.
Nu står det sällan på ljusen hur hög halt parafin/stearin de innehåller men en tumregel är att ju vitare ljusen är desto högre halt stearin. Ju dyrare ljus -  desto mer stearin.  Stearin, sägs det, avger inte dessa gaser när det hettas upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan gå bra att ha en låga brinnande i båten. Så kan man väl skriva. Oftast går det bra. Men inte alltid.

När det gäller ljus så är de inte tänkta att sättas så tätt att de värmer varann. Det är ju gasen som brinner, inte stearinet och blir det för varmt smälter och småningom förgasas ljusmassan och beter sig som brännbar gas. Brinner häftigt och okontrollerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste vara något fel på min värmare har jag märkt nu när jag provat ett par ggr. Vet inte om detat är rätt tråd att fråga om hjälp i, men jag provar ändå.

Det kommer ut rök från värmaren inne i båten! Stänger man luckan så samlas det på, och när man sedan öppnar efter ett tag så bolmar det ut. Jag antar att de mesta försvinner ut ur båten via genomföringen i båten för det röret är väldigt varmt. Men jag tror inte denna rök är normal så allt försvinner nog inte den vägen. Vart kan det komma ifrån? Röken är så genomskinlig att det inte går att se vart det kommer från, man ser den bara när det kommer ut från skåpet. Jag känner inget speciellt drag vid slangklämmorna för avgasröret (och de är åtdragna).

Något tips om vart det kan komma ifrån, eller lite mer detaljerad manual hur denna fungerar? Kan man ha något istället för fotogen som gör att röken syns tydligare (har idag Biltema lysfotogen)? Eller ska man bli tvungen att monera loss hela värmaren och motera upp det på land för lättare felsökning? (Wallas 800 med 220-lock)

 

Edit: Glömde att fråga om slangen på bilden. Vad kan denna vara till för? Känns som att den kan användas med värmaren eller nåt? Detär en ny båt så jag har inte koll på grejorna (han jag köpte av, andra ägaren, hade aldrig använt värmaren)



Senast ändrad av Pontus_pf | 14 maj 2012 | 20:56



Senast ändrad av Pontus_pf | 14 maj 2012 | 20:57

post-9843-1394237058,4527_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...