Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jonaslatt

Hur ska motorn stå/luta?

Rekommendera Poster

Hörde av en kolega att motor ska egentligen va så högt upp som möjligt.
Så länge den går bra i kurvor m,m för att få den att gå så snabbt som möjligt.

Alltså att man typ ska flytta upp motorfästet då proprellern kommer så högt som möjligt.

 

Stämmer detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer. När man har en motor med powertrim så startar man med motorn nertrimmad helt och hållet i själva accelerationen. När man väl kommit upp i planing så trimmar man ut så att propellern är precis under vattenytan.

Har du inte powertrim utan bara en pinne att justera kan du ta ut denna och testa om båten går bättre genom att öka ett hack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att trådstartaren menade att man sätter motorn högre på akterspegel.

Och detta stämmer så vitt jag vet.

Senast jag gjorde en sådan inställning så höjde vi motorn i omgångar till propellern tappa greppet i tvära kurvor.Då sänkte vi motorn ca. 1cm. Sen blev det bra fart och gång när riggvinkeln justerats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så menar jag.
Finns det någon tumregel ungeför hur långt  ner proprellern  ska va.

Någon med bild när motorn är rätt?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antikavitationsplattan.. den platta som sitter ovanför propellern, ska vara i höjd med båtens skrovbotten eller strax ovanför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu har jag inte kollat eller mätt min. men kan tänka mig att min är ca 10cm neranför botten kanten.


Gör detta stor skillnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du har fel rigglängd på motorn i förhållande till båtens akterspegel. Vanligaste rigglängderna är kort - 38 cm, lång - 51 cm och extralång - 63 cm. På en deplacerande båt spelar det inte så stor roll men på en planande båt påverkas gångegenskaperna väldigt negativt av för lång rigg, såpass mycket att det t o m kan ge båten rent farliga sjöegenskaper..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du har en långriggad motor till en båt som ska ha kortriggad.

Precis som jarb var inne på, så får båten konstiga köregenskaper med för lång rigg. Hur farligt det blir, beror på hur stark motor man har.

En plasteka med en 4hk.. blir ju inte så farligt, medans en 90hk kan få ödesdigra konsekvenser när båten skär ner snett i sjön, då båten gärna vill vandra från sida till sida.
Å andra sidan finns det inte så många båtar för kort rigg, som kan ta en sådan motor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att båten går saktare också, med för lång rigg.. förutom konstiga köregenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en chrysler kortriggad.

jag ska kolla lite på detta så fort jag blir frisk.

Så ska vi se hur långt ner min går.

 

tack för all hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade idag på båten.

Antikavitationsplattan är lite under båtens botten kant

Kanske 3-5 cm

 

Tjänar jag något hastighets mässigt att höja motorn de cm?

Kanske e dumma frågor.

Första året jag har båt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du höja 1-2 pinnhål så du kommer rätt, så gör det. Det blir mindre vattenmotstånd och det drar mindre bränsle. Sen går det ju lite fortare också kanske... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han ska först och främst se till att motorn har rätt höjd på akterspegeln!

Sen justeras riggvinkeln vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis Jag kan höja den några cm så Antikavitationsplattan är jämt båtens botten.

(Detta probelemet löst)

Tack för snabba hjälpen.

 

 

Hur vet man sen hur motorn ska luta? Är det bara att prova sig fram? jag har ju som sagt såna hål och en pinne som man får flytta.

men Finns det någon tumregel på denna också? typ att motorn ska stå helt rakt neråt. eller lite imot båten eller något?

 



Senast ändrad av Jonaslatt | 15 september 2011 | 09:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med pinnhål menade jag de bulthål som finns på motorfästet.. så ja, du bör höja motorn tills du kommer rätt om du kan.

Sen så får du prova dig fram med den andra pinnen.. om man har trim/tilt så justerar man under gång, men det blir ju lite svårt att göra om man inte har det. Så då blir det bästa allroundläget som gäller..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...