Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kahuna

behöver tips: köpa gummijolle

Rekommendera Poster

Hej,

 

tänkte köpa en gummijolle att släpa efter segelbåten (Fenix), men jag är väldigt okunnig när det gäller gummibåtar. Skulle behöva lite råd och tips. Båten är tänkt att primärt användas av barnen att leka med och att åka lite korta turer med runt kobbarna i skärgården, dvs en leksak. Den behöver inte vara snabb, men det ska kunna gå att ha en motor på den. Jag inbillar mig också att den inte ska vara för stor, max 2,4 meter.

Det jag undrar är egentligen vad man ska satsa på för durk, det finns ju både lattdurk, uppblåsbar och aluminiumdurk?

Är det värt att betala dubbelt så mycket för en märkesjolle jämfört med en no name?

Jag har hört att man inte ska tömma en gummijolle  på luft då man en gång fyllt den, på grund av att det kan bli sprickor och börja läcka i fogarna, är det sant eller bara ett elakt rykte?

 

hälsningar

 

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har en Bombard AX2 till min Shipman 28 sedan -97. 2.40x1.15, ca 20 kg. Botten stagad av  av tvärgående lattor. Ganska lätt att ro. Kan ta motor. Lågt släpmotstånd om man avpassar längden på draglinan. Lätt att packa upp och ihop tack vare utformningen av botten. Har den numera för det mesta ihoppackad längst in i stickkojen. När vi hade barn ombord hade vi den på släp utom vid havssegling. Kort sagt den har funkat utmärkt. Rekommenderas till det du tänkt dig.

Det sista i ditt inlägg tror jag är elakt rykte. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rykten kring att aldrig tömma gäller nog snarare durk som inte är uppblåsbar eller lattor. Vi har durk och fyller på våren och tömmer på hösten. Yanmar 265 iofs men mitt tips är att du kollar på en som är enkel att ta ned och upp snabbt - nåt som kanske inte finns? Beroende på vad man menar med lätt?

Därför kan man inte utesluta att du kommer att släpa en del och då suger lattorna fast och du tappar säker en knop...

Återstår det jag skulle vilja ha, inte har testat men tror på - uppblåsbar - någon annan men bättre erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min uppfattning är att du nog ska satsa på en med uppblåsbarköl och hel botten. dvs durkar (trä eller alu.) (eller uppblåsbar) och inte lattor. Det blir bekvämare att sitta i än med lattor och lite lättare att hålla kursen med, både när man ror och har den på släp..

Däremot är det inte så kvistigt med leverantör. Biltema, Hjertmans Kina marin m.fl. har olika varianter på temat för ngra tusenlappar.

Själv köpte jag en 2,5 m lång No-name på postorder för några år sedan och har en Parsun 5 hk på akterspegeln,(Som också fungerar som reserv till storbåten). Den fungerar utmärkt för just den användning du beskriver.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera på en elmotor också. Tänker du använda den som leksak för barnen blir det mycket roligare för dom om de inte blir tillsagda av främmande människor när de far runt i vikarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om elmotor kan jag bara säga - absolut !  Men tänk på att det inte innebär att du behöver ett stort bilbatteri på 25 kg. Vi har en MinnKota Endura 30 på vår gummibåt och ett 12V/18Ah helkapslat från Biltema i en liten trälåda med handtag. Räcker ett par timmar på 1/4-1/2-fart, och väger inte mer än motorn, c:a 6kg. Laddas via en liten husvagnsladdare från övriga 12V (en sådan som höjer 10-13V från bilens elsystem till 14V för husvagnsbatteriet). Enkelt för barnen att hantera och gör måttliga 3-4 knop. Samt är nästan ljudlös, till (som nämnts) övriga hamninvånares förtjusning.

Sedan är mitt råd att inte köpa en för stor och framförallt inte för tung gummibåt. Vi har c:a 20kg/240 cm (fabr. BRIG), och den rymmer ett par vuxna och något barn. Våra bekantas gummibåtar brukar däremot inte ens komma med, för de är för stora och tunga att släpa med. Uppblåsbar köl är inte fel om det kan inrymmas i vikten, för en helt flatbottnad (som vår) sladdar ganska friskt. Men å andra sidan tycker barnen det är kul.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar denna tråden lite. Jag under lite hur ni gör som vill ha en jolle till en planande motorbåt. Jag har en 28 fotare. Drar man verkligen en jolle efter en båt som åker i 25-36 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett någon planande motorbåt med jolle bakom. Vår jolle rollar gärna om det blåser bra. För några veckor sedan var vi ute i 18-22 m/s och då blåste den uppochner två gånger. Kan tänka mig att en jolle kan bete sig likadant om det går fort också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gummibåt har slagit runt ett antal gånger när det blåst ordentligt. Vinden har vid de tillfällena kommit in akterifrån.Gummibåten blir ett effektivt drivankare. Farten går ner från maxfart - dvs 5 - 6 knop - till nästan ingenting med ett väldigt ryck.

Skulle det inträffa i 36 knop går nåt sönder. Troligtvis infästningarna i gummibåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harald Nyborg har haft en bra jolle som med uppblåsbar köl och max 4 hk motor för under 2000 kr i sommar. Kolla fall de har någon kvar smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det gör man normalt inte! Lägg den på fördäck eller häng den stående på badbryggan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bryggranne har en 4,5 m rib som han släpar efter båten utan problem i 22-25 knop. I aktern sitter en 30 hkr motor. Han lägger jollen med 12-15 m lina mitt i propellervattnet och har riggen på utbordaren lätt släpande i vattnet. Då spårar jollen perfekt. Om riggen är ovanför vattenytan börjar jollen vandra från sida till sida och bromsar. Vid hög sjö släpper han ut draglinan till 20 m. Han använder naturligtvis en flytande lina ex.vis polypropylen för att inte riskera att få in den i propellern när han drar ner på farten. Han påstår att farten inte minskar mer än 1,5 knop vid bogsering. Det beror nog på hur stark dragbåten är.

Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen :) Hade glömt denna tråden. Ska försöka köpa en båt nu i helgen på nån rea. Funderar bara på detta med uppblåsbar durk. Någon skrev att den ger mer stabilitet än t.ex lattor, men jag fattar inte hur en durk som enbart är luftfylld kan bli tillräckligt stabil för en vuxen att stå på, t.ex när man kliver ner i båten? 

 

hälsningar

 

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den uppblåsbara durkens uppbyggnad påminner om en honungskaka (honeycomb) med mellanväggar som styvar upp övre och undre skikt.



Senast ändrad av pseudonym | 09 december 2011 | 21:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

okej jag är med. Man pratar både om uppblåsbar durk och uppblåsbar köl, inser nu att det faktiskt är olika saker :)

Jag kollade på en båt igår som hade upplåsbar köl och alu-durk. Blev dock lite förvånad eftersom man bara blåste upp kölen i fören, resten spänns upp när man luftfyller kölen i fören. Ser det ut så på alla modeller att man bara blåser upp dem längst fram?

 

Är ju en djungel med olika gummibåtsmärken och modeller :\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Zodiac fastroller 285 med uppblåsbar köl och durk och där är det en ås hela vägen under båten men den är mer markerad i fören . Den håller spåret väldigt bra när vi släpar och känns stabil att både stå i och åka med. Det finns nu flera märken som har liknande konstruktioner och jag tycker att botten på alla jag sett är väldigt lika och ägarna verkar nöjda  (de vi känner alltså). Personligen föredrar jag helt uppblåsbart då jag inte skulle vilja ha metall i botten eftersom vi gärna är ute vår och höst och sitter på durken. Det borde bli väldigt kallt. När det gäller att stuva undan jollen är det ju lättare om allt är uppblåsbart och vikbart. I praktiken tror jag dock att de flesta blåser upp den på våren och packar ihop på hösten. V packar bara ihop den om vi ska över öppet hav och det är skräpväder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Längden har betydelse på stabiliteten. Köpte en snikvariant på ÖoB är nöjd med den. 2,95 x 1,50 stadig och bra, har som beskrivits i tidigare inlägg uppblåsbar V-botten som ligger underPlywooddurken. Kan inte påstå att den bromsar så att det är märkbart matchar både Maxi 84 och Maxi 87 utan jolle på släp

post-14058-1394236888,5373_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack så mycket! blir en jolle med uppblåsbar köl och uppblåsbar durk. Ska försöka köa den imorgon

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, väljer mellan dessa två, alltså två lågprisbåtar. Vilken skulle ni valt? Har bara sett tadpole- båten från wänlunds då hjertmans inte hade någon 7OC uppackad och inte var så sugna på att packa upp någon för mig att titta på (Ni kanske får kopiera länkarna till adressfältet för att de ska fungera)

tadpole: http://www.wanlunds.se/gummibat-p-106-c-260.aspx

7OC: http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=93&artname=Gummibåt - 7OC, Seven Oceans

vilken skulle ni valt? 7OC tcker jag igentligen är för stor, fördelen att durken är upplåsbar, men det känns riktigt chysst med alu durk i tadpolen :) Det jag är mest orolig för är att tadpole är värsta junket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle valt Hjermans av flera anledningar 

1. Uppblåsbar botten och köl

2. Större och bättre bärighet (min man lurade på mig en stor jolle, 285 cm, och det har glatt mg mycket i efterskott. Den såg gigantisk ut i affären men i sjön alldeles lagom för två vuxna, en katt och lie ICA-kassar)

3. Tycker att fritidsvaruhusets beskrivning av sin jollen som rolig känns väldigt tveksam. Mer som det var en leksak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ciaraud helt och hållet. Du får även ta med i beräkningarna hur du kommer att förvara jollen, kommer den ligga uppblåst hela sommaren? Har du möjlighet att låsa fast den säkert?

Om inte så får den packas ner och då har du otympliga aludurkar som ska få plats nånstans oxå.

Man drar sig för en massa besvär som tar tid för annat. Köp du 7OC jollen är mitt råd.

Själv köpte jag Biltemas lilla blåa utan hård akterspegel då jag ändå inte har en kraftfull snurra,  och den tar mycket mindre plats nerpackad, Dessutom är jag oftast ensam så då räcker den för mig. Priset var endast 2499:- vilket spelar roll då man kan köpa en till om den tar slut i förtid.



Senast ändrad av pseudonym | 12 december 2011 | 21:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tankar. Vill bara förtydliga att tadpolen också har uppblåsbar köl. Aludurken skjuts ihop och så rullar man ihop båten runt durken och lägger den i en väska. Men jag inser också att luftdurk är mer lättstuvat. Kommer ha båten uppblåst hela sommaren liggandes på däck fastlåst på båtklubb med nattvakt. Det är storleken på båten jag funderar mest på tror jag. Barnen kommer nog använda den mest att ro med, men vill så klart kunna köra den med en liten snurra till affären också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo detta är intressant, eftersom jag har en cumulus så är våra båtar ungefär lika stora. 

Tänkte du förvara jollen på rufftaket ? 

eller på fördäck ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag får se var den bäst får plats. Ett annat alternativ är stående på badbrygganfastlåst/bunden mot akterpulpit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

nu har jag köpt 7OC jollen, det blev tillgången på reservdelar och garanti som avgjorde.

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Du kommer bli supernöjd. Det är superkul att fara runt på upptäcksfärd där segelbåten inte kommer in. En bra säkerhetsdetalj också med möjlighet att ro ut ett extra ankare mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt att förlänga livstiden på en jolle tillverkad av pvc är att göra ett täckande kapell för översidan där UV-strålningen urlakar mjukgöraren i pvc-plasten. Till slut blir gummit kladdigt av just mjukgöraren som tränger ur materialet. När så sker finns det normalt sett ingen återvändo och jollen har gjort sitt efter det.

Köp en presenning av tillräckligt god kvalitet och klipp/skär till en passande bit som sedan hålls på plats med gummistroppar, gör man det noggrant får man ett regnskydd på köpet som förhindrar vattenfyllning som i sin tur förstör akterspegeln som vanligtsvis är gjord av målad plywood.

Ett tips i all välmening. ;-)

 

Ett annat tips är att man kan köpa handhållna ekolod som gör att man kan hitta omöjliga platser att komma in på med den större båten utan att ta några risker med denna.



Senast ändrad av pseudonym | 13 december 2011 | 18:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...