Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
pentaracer

USA kontakt släpvagn konvertera sverige

Rekommendera Poster

Har precis byggt om min USA trailer så att den passar vanlig svensk. Byggt med dioder vilket gör att allt fått plats i kabeln. Detta gör att broms lysen samt blinkers fungerar utan att dra en extra kabel eller byta lampinsats. Räkna med att du får köpa delar för 50 spänn.. Vassego folks!

 

 



Senast ändrad av pentaracer | 12 september 2011 | 12:11

post-8776-1394236819,9684_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inga problem att regga och besiktiga den i Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet inte var man kan köpa sådana dioder förutom på elfa?

Kjell&co?

 

Vad ska man söka efter? vad är det specifika med dessa dioder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En goggling gav detta:

 Backdioden bör vara av Schottkytyp, Elfa nr 70 103 09, typbeteckningen 1N5821. Det är en 30V/3A diod med framspänningsfallet 0,43V vid 1A 

Strömmen är det viktiga för en diod. Den kan gärna klara lite mer än 3A. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kjell har ju åxå, prova med art nr 90033

Det är ju strömmen om är viktigast. Jag har inte reggat vagnen, går inte eftersom den är fjädrad.

Bifogar bild på sladderiet

 

post-8776-1394236820,1736_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det inte gå att regga en fjädrad trailer????????

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 80-kärra måste ha bromsar.

en USA-kärra har oftast fjädrar och inga bromsar, dvs det blir en typ av eftervagn, max 30.
Går ej att registrera som 80-fordon utan kraftig ombyggnad.

En riktigt 30-kärra får inte ha fjädring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men jag har både bromsar, fjädring och lyse. Fast jag vill bara använda den som 30-kärra eftersom jag inte har körkort för större lass. Då måste man svetsa ihop fjädringen, en 30-kärra får inte vara fjädrad ju enligt en massa inlägg här och trafikverkets hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en US trailer med boggie. Den är bromsad och försedd med ljus dvs som vilken annan trailer som helst. Amerika som är värdsledande inom trafiksäkerhet duger inte för Svensk Bilprovning. Det skall vara intyg från fan och hans moster innan dom ens kan titta på släpet. Att sedan trailern väger nästan ett ton och är helt otymplig sam t med båten på så väger hela ekipaget ca 4 ton och då får man väl köpa sig en traktor. Har en Jeep Grand Cherokee och min 50 kula får max dra 3500 kg.

Är osäker på att den ens tillåts som LGF (långsamt gående fordon)

Någon som har andr upplysningar. Vägrar prata med Svensk Bilprovning en gång till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju förresten tipsa om att om man har en magictilt vagn så är den synnerligen enkel att bygga om till 50-kula utan att byta draget. Man behöver endast svarva till en ny 42 axel med nytt mått för att låsa kulan. Kändes tryggt att kunna göra det istället för att svetsa dit nåt skandinaviskt-EU 1500 kg-shit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillåt mig skratta (förlåt) Men värdsledande? Räcker att titta i olycksstatistiken för döda per kapita så ser man. Många usa-vagnar har bara broms på en av två axlar (två av tre) Amerikanska lastbilar har klart undersimesionerade ramar, även dessa kan sakna broms på framaxeln, osynkade växellådor, inga stänkskärmar, belysning bara vid ramen och inte ute vid hörnen. Ingen hastighetsbegränsande anordning. Inga kör och vilotidsregler för att garantera pigga förare. Abs? Stora höga jeepar och suvar med usel väghållning med vältrisk. Rambyggda med dålig vridsyvhet men förödande vid krock med ex betong och andra personbilar. Teknik i fordonen som fanns i europa tio år sen börjar användas där nu. Ja listan kan göra väldigt lång. usa-båtvagnar kan verka bra innan man börjar särskåda dom. Det bästa är att steloperera fjädringen och ha dom som båtupptagningsvagnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena 

Jag har också en Magictilt vagn  med 3 st axlar  och 6 st skivbromsar på Jag har kvar min fjädring även fast jag har en 30 skylt bak blir behaligare att köra . Jag satte på en drag krok som tål 3 500kg  draghållfasthet Hittade den hos en som reparerar släpkärror och husvagnskoplingar .

Torgny

post-10014008-1394236820,4245_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillåter mig att le en smula också. USA tillverkade fordon har ur krocksäkerhetsaspekt samma höga krav som resten av världen, hört talas om NCAP? Nu var det ju båttrailer vi diskuterade och jag har svårt att tro att i USA där avsaknaden av båtklubbar som vi är vana vid, att båtägarna till dyra båtar skulle nöja sig med undermåliga och farliga trailers. Dom har regler på detta område också precis som vi. Beträffande SUV, så tror jag inte att du någonsin har kört en. Jag har haft en sådan undermånga år nu. Jeep Grand Cherokee. Utan tvekan en av de bästa bilar som tillverkats och beträffande utrustningslistan så kan jag inte klaga heller. Suverän dragbil. Välta? Tja det kan du säkert med en Volvo XC90 eller MB om du provocerar dom. Avslutningsvis så har man i USA mångt mycket fler federala acts som styr i stort sett allt som har med arbetstider och safety regler än vad vi har. Tycker dina kommentarer vittnar om typisk svensk inskrängdhet där Volvo är bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare

JAg ska prova för första gången i år .Förut har jag lyft båten med kran

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sjösatt och tagit upp vår båt ett flertal gånger nu på US trailer, och det är MYCKET lättare än med svenska kvalitets vagnar med alla hjul som ska passa båten en tung vinsh. Backa bara ner trailern tillräckligt så du kan flyta ända fram till vinshtornet så slipper du veva.

Brukar vara en skön syn vid rampen när folk ska i eller upp med båten på en hjulförsedd trailer där däcken knappt tål saltstänk, båten står på tvären och driver i vinden. Min trailer doppar vi tills bakdäcken på pickupen blir blöta, sen är det bara att glida in/ut mellan stolparna, kroka i/ur vinshbandet och köra upp. Har flera gånger fått långa blickar från dem som krånglar med sina svenska trailar när jag berättar att båten väger 3,5 ton och att saltvatten går att spola avsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju inga stolpar på min vagn, syftet med dem är väl mest att man ska veta vart vagnen är när man närmar sig? Är det svårt utan dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du varför det är svårt att importera bilar från usa? Ang. usa-vagnar så kolla på ramverk, kopplingar, bromsutrustningar så är det rätt uppenbart. Även om det finns vagnar med broms på alla hjulen. Ideen med hydraulisk påskjutsbroms som vissa har är dock bra och att ha lastutjämnande bladfjädring itället för gummitorision som vi har här, ofta utan lastutjämning är ju i grunden bättre men det är ju just det i grunden. Man kan undra varför inte släpvagnarna utecklats överhuvudtaget noll.

Enkel mattematik ju högre ett fordon är i förhållande till höjden ju lättare välter den. Försvarar inte en europeisk suv heller även om Volvon är utrustad med ett elektriskt anitvältsystem som jobbar ihop med antisladdsystemet ty för nio av tio ägare av sådana fordon på sin höjd forserar trotoarkanter i centrala stan. Har du kollat under en Jeep? Svår att skilja från en bil byggd på 50-talet. stela axlar fram och bak, (tror dock att den senaste versionen har fått en mordernare hjulupphängning) förvisso slipper du bladfjädring så någon utveckling har skett. Välutrustad? ja säkerligen, bebväma stolar? Ja om man gillar mjuka stolar utan vidare stöd. följsam väghållning? Absolut inte, dess axlar har en fantastisk förmåga att hoppa jämnfota över brunnslock och tvära kanter. Väghållning? Nä. Precision i styrning? nä, räcker du höjer höger framhjul och ser hur mycket hjulet kan röras utan att det glappar. Då talar vi ändå inte om den föråldrade motorn och drivlinan. Har jag kört biltypen? Hur mycket som helst både lugnt och forcerat. Har jag kört andra suvar, personbilar, och fordon? ja, hur mycket som helst i alla typer av körningar, både på landsväg och under forcerade tester och även under tekniska tester. Är jag imponerad?.... Å andra sidan är MB en av dom sista bilarna jag skulle köpa pga dess tekniska kvalitet och rostskydd, även om dessa är svårslagna när det gäller komfort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej grabbar

 

Ni får jättegärna starta en tråd som handlar om kvalite på amerikanska bilar och vagnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Såg att din båt väger 5300kg, Vad har du för bil som orkar dra denna? Är det svårt att traila båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag drar med en traktor det är inga problem och känns säkrast .

Naä  3660 kg är torrvikten bränsle och annan bråte som är ibåten så väger den nog ca 4,5-4,8 ton nu i vattnet men med folk ombord så går man över 5 tons strecket

Torgny



Senast ändrad av Torgny-3055 | 19 september 2011 | 22:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att regga en USA trailer men det kräver en del jobb. Börja med att byta ut de fina och utmärkta lampglasen då det inte står SIS på dem. Biltema duger bra!!

Sedan måste du steloperera trailer då de oftast går att vika framtill för det är inte heller tillåtet. Sen kommer det svåra!! Bromsarna är bättre på USA trailer då det är skivbromsar samt att det hydraul system och ingen vire som kärvar.

Men då de inte är testade i sverige eller europa så finns det inga papper på vilka bromskrafter de ger och därför inte godkända på den här sidan av världen. Det man får göra är att köpa en helt ny axel typ bålsta för de har bygt om  usa trailers förut och en bekant till mig har gjort det för ett par år sedan.  

Helt sonika byta ut hela hjulaxeln som du köper löst på Bålsta eller någon annat märke. Eller så flyttar du bara över spindlarna från den nya hjulaxeln till den befintliga axeln från USA så att du kan flytta över och byta ut de bättre skivbromsarna till de sämre trumbromsarna.

Det viktiga i det här är att när du köper axeln så ska du få med papper på vilka bromskrafter den nya axeln ger för att kunna göra en ny typ besiktning. Du får en sämre trailer men den blir godkänd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en galvad krök med ett plaströr trätt över. Anpassad till båtens bredd några centimeter på var sida. Detta gör att man lätt får på båten även med lite vind från sidan.

Mvh Andréas

post-10002462-1394236829,5901_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar kunna låna en Cheva pickup med 6,2 diesel V8. Går som en smekning med 4x4, behöver knappt gasa, men så har vi en ganska ny och väldigt flack ramp med bra fäste i betongplattorna.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...