Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
simonsson1337

Lacka, polera eller måla plastbåt?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Är helt värdelös på allt som har med båtar att göra men av någon konstig anledning så har jag ändå två stycken. Hur som helst så har jag iaf en plastbåt som heter Picton Delta. Som den ser ut nu så skulle jag tippa på att originalfärgen är brun. Dock så har den blivit så sliten så att den börjat bli ungefär vit på vissa ställen. Sen kan man även se typ små sprickor i den. Den ser helt enkelt förjävlig ut...

Som jag skrev tidigare så tror jag att originalfärgen är brun om man kollar på den. Men om man kollar under den här kanten som ska skydda båten om den går emot något (namn???) så ser man att det är rött. Vilket kanske är originalfärgen? 

Hur som helst så vill jag iaf göra så båten ser snygg ut. Om det blir tidigare färg eller annan spelar ingen roll. Men hur ska jag göra. Har hört olika från olika ställen. Någon säger att man först ska polera och sedan lacka båten annan säger bara lacka. 

Vad säger ni?

 

Bilder på båten:

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=124147

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=124148

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=124149

 



Senast ändrad av simonsson1337 | 11 september 2011 | 20:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tänker dig att lacka båten utan att kolla om den går att polera upp så gäller generellt följande arbetsordning:

1. Tvätta
2. Tvätta
3. Tvätta
4. Rengör med aceton
5. Spackla alla stora och små skador
6. Slipa allt som spacklats
7. Mattslipa hela ytan som ska lackas
8. Tvätta
9. Rengör med aceton
10. Lacka med flera tunna lager, eventuellt med våtslipning emellan.

Allt beroende på vilket slutresultat du vill ha.

Jag är inte på något sätt ett lackproffs men ovanstående är vad jag har läst mig till och hur jag skulle jobba om jag gav mig på att lacka om båten...vilket kanske kommer ske om något år eller så.

Mvh
/Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppa över punkt 8,

Spackel suger åt sig vatten. så tvättar du så suger spacklet upp vattnet = inte bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nog hoppat över punkt 8,,

klibbduk ska du använda efter slipningen , för att få bort slipdammet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man hoppa över punkt 8 men det skadar inte att tvätta en extra gång. Dessutom väter man då också ned marken vilket minskar risken för att damm virvlar upp när man rör sig runt båten. Hoppar man över 8:an så bör man vattna marken.

Klibbduk är suverän...den borde jag skrivit in själv efter punkt 8!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej.

Tack för alla svaren. Jag har dock lite frågor som någon kanske kan svara på.

En punkt är att jag ska spackla de ytor som är skadade. Det som jag beskriver är alltså väldigt små saker som bara syns när man är nära där det lixom ser ut som att färgen har spruckit. Ska detta spacklas eller räcker det med att slipa. Dessa små finns nämligen över hela båten....

Jag läste i den andra tråden som en av er länkade till och han hade slipat med först 120 papper och sedan 240. Är det vad som rekommenderas här också?

Sen så undrar jag om någon kan rekommendera något bra att lacka med. Har inte så jätte mycket pengar och det är bra om det är något billigt som ändå ger ett hyfsat resultat. 

 

Hälsningar Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders,

Som jag skrev i svaret på ditt PM så är jag ingen expert men jag har läst mig till en hel del.

När det gäller din fråga om de små sprickorna kan man säga att generellt så är det viktigaste att den nya färgen får bra fäste så att den inte flagar av. Detta uppnår man genom att göra ordentlig rent samt att mattslipa ytan som den nya färgen ska fästa på. Man behöver inte spackla någonting! Det är bara du som kan avgöra hur bra slutresultat du vill ha. Man ska dock inte räkna med att ny färg täcker ojämnheter, då är risken att man blir besviken, utan då är det spackel som gäller. Tycker man att det inte gör så mycket att gamla skador syns genom det nya färglagret så är det bara att måla på! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår. Det är som med allt annat. Desto mer jobb desto bättre resultat....

Har iaf fått en bild på det jag menar med dessa sprickor. Jag inte helt galen i att den måste se helt perfekt ut men eftersom dessa små sprickor är över hela båten så kommer de ju knappt bli bättre överhuvudtaget om de syns igenom den nya färgen. 

Så här ser det ut över i stort sett hela båten:

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=124161

Men vill jag att detta inte ska synas igenom så kommer de förmodligen att krävas spackling över hela båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju lite svårt att se hur pass stora dessa sprickor är eftersom man inte har något att jämföra dem med...men jag skulle tro att de kommer synas genom ny färg.

Jag tror att du kommer bli mycket nöjdare med resultatet om du spacklar upp dem lite. Det är inte så mycket jobb att göra det, bredspackla och lägg på så tunt du kan så blir det inte så mycket slipning. Du kan ju nöja dig med att spackla en gång så kommer det bli mycket bättre än att inte spackla alls. Får du sen blodad tand så kör du några spacklingar till så kommer resultatet bli perfekt!

Edit:

Du kan ju alltid testa att måla en liten yta utan att spackla så kan du se ifall du kan leva dig med resultatet.



Senast ändrad av Flintstone | 13 september 2011 | 11:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst tråden och vet inte om jag har missat nått på pukten om de små sprickorna. Jag brukar kalla det för spinelväv. dessa små sprickor brukar inte vara så bra att bara lacka på även om man spacklat dem. Jag fick lära mig när jag målade lite i min gamla båt att dessa sprickor måste plastas från andra sidan innan urslipning och spackling. Annars kommer det tillbaka efter ett tag. Jag kan ha fel, har haft det nån gång innan :). kan vara värt att tänka på bara. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ser ut som spindelväv när du säger det. Så mycket tid orkar jag inte lägga ner på det så det får väl komma tillbaka efter ett tag isf. Men alltid bra att veta ifall man ska göra det 100 % i framtiden. 

Det jag undrar är hur det funkar med spacklingen. Spackel är väl inte i någon speciell färg eller? Hur blir allting i samma färg till slut? Ska lacken vara en viss färg? Vissa tycker väl att det är en korkad fråga men.....

Hur står biltemas spackel och lack sig? Går det att använda eller är det bara skit? Förstår att det självklart finns bättre saker men det är ju iaf billigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att praktiskt båtägande testade biltemas 2 k färg för något år sedan på nån mindre segelbåt...tror dom blev hyffsat nöjda när dom väl kom på bästa sätt att lägga på färgen....kolla på deras sida om artikeln inte ligger där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då ska jag alltså om jag skippar spacklingen:

 Tvätta 
 Rengöra med aceton
 Slipa allt en gång
 Mattslipa hela ytan igen
 Rengöra med aceton igen
 Lacka med flera tunna lager

Funkar det att slipa med sandpapper eller borde man ha elektriska saker? Och vilka sandpapper borde man använda? 

Måste jag lacka i originalfärg eller kan jag ta vilken färg jag vill, eller krävs annat grundarbete då?

 

Tackar för tidigare svar och tacksam för fler!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...