Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ruffseglarn

Skena till taklucka Uttern

Rekommendera Poster

För några år sedan fanns det fortfarande reservdelar till Uttern... Har köpt mig en 5000 AC där skenorna till takluckan har gett upp. Två lister i en vinylplast med U-profil. Finns det någon som har något tips om var man får tag på något liknande eller något alternativ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2011-09-11 vid 00:34 skrev Ruffseglarn:

För några år sedan fanns det fortfarande reservdelar till Uttern... Har köpt mig en 5000 AC där skenorna till takluckan har gett upp. Två lister i en vinylplast med U-profil. Finns det någon som har något tips om var man får tag på något liknande eller något alternativ??

Hej! Vet att det är längesedan detta diskuterades, men problemet är aktuellt för mig idag. Hittade du några skenor till din taklucka? Isåfall vart?

 

Vänliga hälsningar,

Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-23 vid 18:28 skrev Nicke-s:

Hej! Vet att det är längesedan detta diskuterades, men problemet är aktuellt för mig idag. Hittade du några skenor till din taklucka? Isåfall vart?

 

Vänliga hälsningar,

Niclas

Hittade du några Niclas? 
jag behöver nämligen också nya nu... 

 

/Linus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Linus.

Jag hittade aldrig några skenor.

Byggde dock en egen lösning med hjälp av ett par gardinskenor från IKEA. Det är långt från perfekt, men dom hindrar luckan från att fladdra upp I bakkant när man kör lite fortare. Gummilisten skrapar i taket när man skjuter luckan. Ganska bökiga att montera men det gick efter lite klurande. Har suttit på båten i två säsonger nu och jag tycker det duger.

 

Vill man ha något som är perfekt så hade  jag vänt mig till en verkstadsfirma och låtit dom fräsa till något fint i aluminium eller rostfritt. Dom skulle säkert kunna kopiera dom gamla plastskenorna.

 

Vill du se bilder på min montering så kan du skriva till mig här: dr.niclas@gmail.com

 

Länk till skenorna:

https://www.ikea.com/se/sv/p/vidga-gardinskena-1-spar-vit-70299153/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Linusss:

Hittade du några Niclas? 
jag behöver nämligen också nya nu... 

 

/Linus

See svar här ovan. Glömde citera dig...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Nicke-s:

Hej Linus.

Jag hittade aldrig några skenor.

Byggde dock en egen lösning med hjälp av ett par gardinskenor från IKEA. Det är långt från perfekt, men dom hindrar luckan från att fladdra upp I bakkant när man kör lite fortare. Gummilisten skrapar i taket när man skjuter luckan. Ganska bökiga att montera men det gick efter lite klurande. Har suttit på båten i två säsonger nu och jag tycker det duger.

 

Vill man ha något som är perfekt så hade  jag vänt mig till en verkstadsfirma och låtit dom fräsa till något fint i aluminium eller rostfritt. Dom skulle säkert kunna kopiera dom gamla plastskenorna.

 

Vill du se bilder på min montering så kan du skriva till mig här: dr.niclas@gmail.com

 

Länk till skenorna:

https://www.ikea.com/se/sv/p/vidga-gardinskena-1-spar-vit-70299153/

Tja och tack för svaret!

 

Det var synd.. Får klura lite jag också då och se om jag kommer på något bra. annars får det bli tipset om gardinskenorna från Ikea. 

 

Skickar dig ett mail så har jag lite bilder ifall att. 

 

Ha en bra sommar! 

/Linus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej 

själv har jag behov av en taklucka, jag har googlat en del och sett att andra modeller, bland annat örnvik 610 Mc, har liknande lösningar. Det kanske är möjligt att köpa och konvertera till Uttern.

 

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-29 vid 09:03 skrev Linusss:

Tja och tack för svaret!

 

Det var synd.. Får klura lite jag också då och se om jag kommer på något bra. annars får det bli tipset om gardinskenorna från Ikea. 

 

Skickar dig ett mail så har jag lite bilder ifall att. 

 

Ha en bra sommar! 

/Linus

Hej,

Hittade du på något bra som du vill dela med dig av..? 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-12 vid 00:54 skrev dalmore:

hej 

själv har jag behov av en taklucka, jag har googlat en del och sett att andra modeller, bland annat örnvik 610 Mc, har liknande lösningar. Det kanske är möjligt att köpa och konvertera till Uttern.

 

/P

Hej,

Hittat någon taklucka..?

Såg tips i en annan tråd här om att https://wasayachts.eu/ ev kan ha möjlighet att gjuta nya..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Vendel:

Hej,

Hittade du på något bra som du vill dela med dig av..? 😊

Nja det kan man väl inte påstå, jag körde på Ikea varianten och de funkar rätt bra ☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Linusss:

Nja det kan man väl inte påstå, jag körde på Ikea varianten och de funkar rätt bra ☺️

Haha ja så kan det gå 😉 Har du några bilder för inspiration?

Antar att du har gamla luckan kvar och att det var skenorna som var problemet.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Vendel:

Haha ja så kan det gå 😉 Har du några bilder för inspiration?

Antar att du har gamla luckan kvar och att det var skenorna som var problemet.. 

Yes luckan har jag kvar. Inte just nu tyvärr.. den är inpackad för vintern. Men när våren närmar sig kan jag försöka komma ihåg att skicka lite bilder! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Linusss:

Yes luckan har jag kvar. Inte just nu tyvärr.. den är inpackad för vintern. Men när våren närmar sig kan jag försöka komma ihåg att skicka lite bilder! 

Tack, Det ser jag fram emot ☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag letar också efter något som kan ersätta mina skenor. Solen och saltet har ju med åren gjort dem mer eller mindre till pulver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Griffin:

Jag letar också efter något som kan ersätta mina skenor. Solen och saltet har ju med åren gjort dem mer eller mindre till pulver.

Kompisen beställde ny lucka från Wasa som nämns ovan. Men fortfarande saknas skenor..

Eller rättare sagt, han beställde från mercurydelar (sista kitet på hyllan hette det) men det kom bara 2 av 4 skenor så de grövre av dem saknas fortfarande..

Även fästen etc saknas även om idéer och bilder finns på hur de ska se ut.. jakten fortsätter och tips mottages 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-23 vid 11:21 skrev Vendel:

Kompisen beställde ny lucka från Wasa som nämns ovan. Men fortfarande saknas skenor..

Eller rättare sagt, han beställde från mercurydelar (sista kitet på hyllan hette det) men det kom bara 2 av 4 skenor så de grövre av dem saknas fortfarande..

Även fästen etc saknas även om idéer och bilder finns på hur de ska se ut.. jakten fortsätter och tips mottages 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Ryds 510 MC sitter både fram/bak-dörr och tacklucka monterade med aluminiumskenor.

Här är en liten film där man ser någorlunda hur det ser ut, kanske går att lösa på liknande sätt även på Uttern?: 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glidskenor till taklucka på Uttern 6200 AC.

Jag har idag varit och hämtat 4 st nytillverkade glidskenor till takluckorna på 2 st Uttern 6200 AC.

När en av glidskenorna till takluckan på min båt pajat efter nästan 30 år i sol vind och vatten var jag tvungen att hitta en ersättning. Jag började söka på nätet och hittade ett företag i Sandviken (utanför Gävle) som heter NT Plast som tillverkar det mesta som man kan behöva i plastmaterial. Fick ett mycket trevligt bemötande vid telefonsamtalet samt vid det personliga besöket när jag lämnade in min beställning. Ett företag som jag verkligen kan rekommendera.

Med min beställning bifogade jag måttsatt skiss samt foto på orginalskenorna. Det som jag själv måste göra är att mäta in borrhålen,  borra och försänka hålen,  samt kapa till dem i rätt längd.

Upptäckte att längden skillde ca 20 mm på våra båtar, trots att vi har exakt samma modell. Vidare är färgen på de nya glidskenorna svart eftersom vi ville ha ett UV-resistent och slitagestarkt material. Jag tror materialet heter Polyten.

Jag beställde dem för ca 4 veckor sedan och hämtade dem idag, snabbt jobbat tycker jag.

Har ännu inte fått fakturan, men när jag beställde dem pratade vi om en kostnad av ca 400 SEK/st.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev fuckpumpen:

Glidskenor till taklucka på Uttern 6200 AC.

Jag har idag varit och hämtat 4 st nytillverkade glidskenor till takluckorna på 2 st Uttern 6200 AC.

När en av glidskenorna till takluckan på min båt pajat efter nästan 30 år i sol vind och vatten var jag tvungen att hitta en ersättning. Jag började söka på nätet och hittade ett företag i Sandviken (utanför Gävle) som heter NT Plast som tillverkar det mesta som man kan behöva i plastmaterial. Fick ett mycket trevligt bemötande vid telefonsamtalet samt vid det personliga besöket när jag lämnade in min beställning. Ett företag som jag verkligen kan rekommendera.

Med min beställning bifogade jag måttsatt skiss samt foto på orginalskenorna. Det som jag själv måste göra är att mäta in borrhålen,  borra och försänka hålen,  samt kapa till dem i rätt längd.

Upptäckte att längden skillde ca 20 mm på våra båtar, trots att vi har exakt samma modell. Vidare är färgen på de nya glidskenorna svart eftersom vi ville ha ett UV-resistent och slitagestarkt material. Jag tror materialet heter Polyten.

Jag beställde dem för ca 4 veckor sedan och hämtade dem idag, snabbt jobbat tycker jag.

Har ännu inte fått fakturan, men när jag beställde dem pratade vi om en kostnad av ca 400 SEK/st.

 

Härligt när det löser sig så fint!!

 

Vi löste det med lite ”hyllmaterial” 😉

..postade lösningen i en annan tråd här på MG se länk nedan

 

 

 

Ha en fortsatt skön båtsommar ☀️😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en annons på Blocket med skenor till Uttern:

 

https://www.blocket.se/annons/varmland/nya_takskenor_uttern_5000_ac/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fräste ur rätt profil i ek. Målade sen listorna svarta, blev mycket bra.

Fräsen var nog det dyraste men en firma skulle ha 3500.00 kr pr st eftersom jag inte behövde mer än 2 st.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...