Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
forgus31

Kylkompressorns säkring smäller

Rekommendera Poster

Kylkompressorn av fabrikat Isotherm ASU gav upp idag. 

Letade upp kontrollboxen och bytte säkringen på 15A men den smällde direkt. Nån som har nån idé vad som kan ha hänt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Forgus!

 

Du bjöd på det, det är kortis. Nej, nu skall jag inte var så taskig, du är ju alltid väldigt snäll. Går en 15 amp säkring kan du ju alltid hoppas på att matarkabelns isolering gått sönder och kortstluter någonstans. Det sitter ju en Dannforskompressor i den och kablaget till denna är (har jag för mig) åtkomliga från utsdan/baksidan. Koppla loss plusen och sätt i en mindre säkring. Håller den så har kompressorn gått. Då är det bara att köpa en ny, löda in den och i med nytt köldmedium. Hur det blir ifall elektoniken gått, har jag ingen erfarenhet av. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag anade att det var kortslutning.smiley

Men frågan är var? Säkringen jag bytte var kontrollmodulens egen säkring och efter lite gogglande är det tydligen vanligt att just modulen är det som falerar.

Jag ska mäta upp den och se om det går att hitta en transistor som är kortsluten. Vissa tillverkare bjuder inte på typbeteckningar har jag sett. Detta är Danfoss så vi får se vilken policy de har.

Ibland slipar tillverkaren bort typbeteckningar för att få sälja en ny. Priset blir tusen ggr dyrare och man sitter där utan den kalla ölen. Nyttigt kanske, men tråkigt.

Kopplingsschema någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack Nitro, det var kortslutning som du skrev. 

Nu har jag bytt en transistor. Den det var kortis i fanns liknande typ av transistor på Elfa för 30 kr. Lite billigare än en ny kyl. Om nu inte kylkompressorn är orsaken till kortslutningen i elektronikmodulen. 

Lite data om kylen. Isotherm eller Danfoss 3000/3500, minst 10 år gammal. Modulen med elektronik märkt 12 V no 39003. 

http://www.great-water.com/pdf/Isotherm_Manuals/3000-3500V2.PDF

styrmodulen är av version C 

Håller tummarna för att det inte snäpper till när jag slår på strömmen. Säkringen låter faktiskt när tråden går av. Ett sällsynt tråkigt ljud.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylen gick ändå inte efter byte av transistor. Ringde Thermoprodukter (Isotherm) och frågade efter kopplingsschema men Danfoss hade aldrig gett ut det till dem. De skulle dock testa elektronikenheten gratis om jag skickade den till Kalmar. 

Tyvärr så fungerade elektronikenheten vilket innebär att jag har en trasig kompressor så det får bli ny komplett kyl.

Sällsynt god service. Tack Stefan på Thermoprodukter. Det var ett plus i kanten. Det blir en Isothermkyl igen säkert. Om jag inte hittar en kompressor förstås. Det vore det enklaste att slippa installera en ny kondensor med rör och kablage. Men den gamla var nog från 80-talet och liknande får väl snart samma fel efter alla år så ny är väl bästa tipset. 

Har nu en hel elektronikenhet typ C till en Isotherm med Danfosskompressor märkt BD 2,5 om nån behöver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, bumpar en gammal tråd så här 8 år senare. Min Isotherm ASU har vid första tillkopplingen i vår ett nytt "beteende": säkringen går direkt. Det är en 15A säkring och omkring 2x2,5 m 2,5mm2 kabel som försörjer mitt ASU-aggregat.

 

Jag skulle kalla det en "bra" kortslutning, eftersom säkringen blåser omedelbart när man försöker sätta in den i hållaren :)

 

Kortslutningen upphör när jag drar ur plus- eller minuskabeln ur elektronikdelen, så felet bör ligga internt på kretskortet eller om t ex kopplingsplintarna ligger emot varandra. Startar en felsökning snart och postar mer info här. Tänkte ta ut den orangea ASU-enheten och den svarta modulen på bänken och mäta lite. Samt ohmmäta mellan kompressorns faser. Vi hörs!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!

Då mitt likadana kylskåp nu är minst tio år gammalt följer jag tråden med intresse.

Jag hade kontaktfel förra sommaren, avhälptes lätt.

Lätt att tro när säkringen löser ut omedelbart är att det kan vara kopressorfel, mekanisk tröghet i den som gör att den drar mer ström än vad säkringen är dimensionerad för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen kontakt/elektronik fel i elektroninkburken. Kompressorfel mm skyddar elektroniken mot.

Öppna och titta, kan ju vara något som lossnat. Annars är det nog bara att köpa ny elektronik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er igen,

jag upptäckte att det fanns en gammal hemsk salt/smutsavlagring i den svarta modulen. Det har troligtvis byggts upp över lång tid och slutligen har smutsen bildat kortslutning. Jag ska försiktigt försöka rengöra kretskortet i förhoppning om att modulen ändå kan vara OK - om kortisen har skett genom själva smutsen kan det med lite tur betyda att ingen komponent behövt sätta livet till av överströmmen...

 

Man kan tycka att kretskortet i den svarta modulen är dåligt skyddat mot båtens fuktiga omgivning. En annan liknade Isotherm-modul jag bytte i en portabel kylbox av senare årsmodell en gång hade hela kretskortet doppat i någon brunaktig skyddande lack. Så kanske var det något som blev ”uppdaterat” efter 2001 då min nuvarande ASU-aggregat tillverkades.

 

Vidare lossnade fläktens pluskabel ur sin kabelsko när jag undersökte det hela, kabeln hade i stort sett ärgat av och hängt på en skör tråd. Gissar att kompressorn vägrar starta utan inkopplad fläkt, så den ska också fixas innan nästa provstart.

5ABACBA9-A665-4AD7-B901-49AC497ACBED.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till: kompressorn mäter ca 2,2 ohm mellan alla tre pinnar, så fel på den utesluter jag just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev puklars:

En sak till: kompressorn mäter ca 2,2 ohm mellan alla tre pinnar, så fel på den utesluter jag just nu.

Enligt datablad för kompressormodellen som du har så är 2.2 ohm värdet ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...