Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
borr

Hur långt är rimligt att åka?

Rekommendera Poster

Har tankarna på en daycuiser, ryds 20 eller bella 620. Hur långt är det rimligt/vanligt att åka på en helg eller vecka? Bor i Linköping och vi har Vättern, Vänern, Västervik/Valdemarsvik, Kinda Kanal och Trosa i närheten.

Hur långt är vanligt att åka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om du ens kommer till Vättern t,or, på en Helg :( Kinda kanal kanske du kan vända vid sista sluss i Brokind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken konstig fråga...smiley Det finns de som sträckåker ned till Spanien på bilsemestern och så finns det de som gör första stoppet efter 30 mil...

Som föregående skrev: Hur långt är ett snöre...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tykna svar du får.

Hur långt man orka beror mycket på väder och vind. Fyra till sex timmar går bra, kanske även upp till åtta. Men detta gäller i långsamma motorbåtar eller segelbåtar.

Åker man i en snabb motorbåt där man inte kan läsa, prata eller röra sig tröttnar man som passagerare fort. Men å andra sidan kommer man ju längre. Men låt mig säga så här: Att åka över 40 M på en dag då börjar det bli tjatigt.

Har ni barn i båten är det viktigt att det inte blir tråkigt för dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att svaren blir tykna är ju att frågan är omöjlig att svara på. Det är en fråga om högst personliga preferenser som bara TS själv har svaret på. Ditt svar Marrexxx
är din personliga uppfattning och den är ju helt korrekt...men det är inte svar på frågan eftersom medlemmen Sven Svensson tycker att det går utmärkt att köra i 60 knop i 10 timmar oberoende väder och andra förutsättningar vilket gör att han kommer 600 distans på en dag, han har ju lika rätt han. Personligen tror jag inte att jag pallar mer än fyra timmar i 20 knop, och då med paus i mitten, vilket gör att jag kommer 80 distans under en dag...och jag har inte fel för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade en större segelbåt så delade vi den med andra familjer. Då skaffade vi en daycruiser också för att komma ut när segelbåten var borta med andra ägare.

Tyckte det var en markant skillnad i barnens uppträdande. Segla kunde de göra en hel dag ibland utan att klaga. Fanns liksom ändå mycket att göra? Segla själva, slappa, sola, slappa i kojen mm. Översegling till Gotland inget problem, en gång till Balticum - var bara spännande.

Men i motorbåten så var det mer att titta på andra båtar bara? Så redan efter en timme eller två så var det dags att dra ner, åka i en kanal, äta lunch, stanna på en ö. Du ser? Så jag vet inte om du har barn men att köra över öppet vatten timme efter timme blir tråkigt helt enkelt... Först som ett skämt så skaffade jag hörselskydd med anslutning för barnens musik spelare.... de åkte på direkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...