Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
martinschoultz

Min VP AQ271C kokar!

Rekommendera Poster

Hej!

Min motor VP AQ271C (V8) med sötvattenkylning (Martec) kokar vid lite större ansträngning!
Vad beror detta på? (Motorn sitter i en SCAND 7100 Dynamic -89).

Symptom:
Vid start av motorn lägger sig tempraturen på korrekta 60gr, efter att vänt vid ca 80gr av termostaten (som således verkar fungera).
När man kör, och då ibland drar på lite extra i 40 knop, fungerar allt först OK. Men när man sedan går ned på tomgång så kokar den. Lägger jag då i friväxel och varvar, så går temperaturen snart ned igen (så impellern gör ju sitt jobb)... När jag kör och inte överskrider ca 3300 varv (=ca 25 knop), och i lugnare vatten klarar jag mig från kokning, men kylningen verkar helt enkelt inte räcka till vid lite tuffare körning (vilket den gjort förr!).

Felsökning:
Jag har såklart kollat impeller, slangar mm. Flödet av sjövatten verkar fungera fint. Jag har lämnat in till varv för problemet och de har gjort rent värmeväxlaren mm med lut. I 9 fall av 10 är detta problemet säger de... De har sedan felsökt mera, men utan att hitta något fel!

Vad kan ha hänt? Hur löser jag detta? Någon som känner igen problemet?

Ett annat problem jag har är att motorn inte vill starta, efter att tidigare varit igång de närmsta timmarna. Dvs när den fortfarande är varm.
Kan det vara en s.k ångbubbla i bränsletillförslen som bildas av att motorn är varm, förgasaren sitter ju lite emellan cylindrarna.

Känner någon igen detta?

Är det någon som kan hjälpa mig, och jag blir mycket tacksam!

Ohoj, Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenpumpen kanske?

Hade samma problem med en Exotica jag hade för några år sen, och efter mycket funderande, byte av diverse delar, rengöring värmeväxlare och jag vet inte vad, och många bessewisser förslag,,som bara blev dyrt,,så tog jag lös vattenpumpen,,och då hade skovelhjulet i släppt från själva axeln, vilket gjorde att den ibland lyckades snurra och kyla och ibland bara axeln som snurrade,,köpte ny vattenpump och sen var det löst.



Senast ändrad av kanshepeter | 08 september 2011 | 23:37



Senast ändrad av kanshepeter | 08 september 2011 | 23:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

60 grader är inte normal arbetstemperatur för en sötvattenkyld maskin, det ska snarare vara 80 grader. En sjövattenkyld maskin ska däremot ha en temperatur kring 70 grader.

Har du tagit ut termostaten och kokat den och kollat vid vilken temperatur den öppnar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla cirkulationspumpen. Det finns ett litet hål högs upp på den, läcker det ut lite vatten där ibland så brukar det vara ett tecken på att den behöver bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar!

kanshepeter:
Tänke du på vattenpumpen för sjövatten eller för sötvatten?
Pumpen för sjövatten är kontrollerad och skovelhjulet (=impeller) fungerar fint.

kanshepeter/sea-ray_230:
Pumpen för sötvatten / cirkulationspumpen måste jag däremot erkänna att jag inte vet var den sitter! Eller är det självcirkulation?
Om detta är felet så glädjer det mig. Men varför hitter de inte detta fel på varvet??

Ohoj, M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...