Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Bendix

Verado Uppgradering

Rekommendera Poster

Uppgraderat Verado från 150 till 200 Hk och märker ingen skillnad, dessutom har jag samma propeller, får samma varvtal 5700 och 45 knop.

Frågade firman som uppgraderar och fick nedan svar

Det är nog ingen misstag med uppgraderingen som är gjord! Vi kopplar alltid in en dator i PCM boxen innan och efter omprogrammeringen för att kontrollera den!
Skillnaden är vridmomentet på start och mellanregister mellan 150 och 200hk programvara!  , Då det endast är laddtrycket till kompressorn som skiljer sig mellan 150 och 200, Så mer var på toppen är nog inte att räkna med!

Kan någon kunnig hjälpa mig att tolka ovan svar.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att låta en firma som inte har Mercurys egna programvara flasha om boxen är inte så bra. Det finns olika versioner av Verado (3st) alla versioner har olika programvaror. MEN skulle firman du anlitat gjort rätt så kan du behöva byta propp, du måste upp i stigning.

Du kan även testa att köra på 4000 varv. Om du vet hur många knop din båt gjorde innan du flashade om boxen på detta varvtal så kan du nu testa och se. Har du samma fart på samma vartal före och efter är det något som inte stämmer.

Jag har flashat om min verado 200 till 275. Jag behövde inte byta propp då den inte riktigt varvade ur tidigare. Jag kan säga att jag märkte av en stor skillnad direkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du då, samma varvtal med samma propeller borde ge samma fart eller.

Menar du efter att man bytt propeller då? Om det är så att motorn tidigare klarat att varva ur så blir det nog ingen större skillnad utan att byta prop, om den med högre stigning klarar att varva lika mycket ska du se att du får mer fart också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tidigare marchade på 4000 varv med en hastighet på 30 knop, Så ska du nu kunna köra med samma hastighet fast på 3500 varv.

Detta är bara ett enkelt exempel. Vart i Sverige bor du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaa...för samma varv på samma propp så blir det ingen fartökning ! Tanken med starkare ( mer hästar) är du skall kunna byta till större stigning och där med få mer fart . Hästarna behövs för att ORKA driva båten med mer stigning på proppen .tänk dig som till högre växel :-) Som att cykla , är du tokstark i benen så kan du cykla fortare för att du orkar en högre växel ....är du med !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att byta propeller blir både varvtal och fart samma. Bara om den inte orkade innan som du skulle märkt skillnad nu. Ungefär som att köra på fullgas på trean i bilen, den ändrar inte varvtal eller går fortare om du trimmar, därimot kanske den inte orkar varva ut på femman, då märker du trimmet. Lite så med propellern. Fullvarv är fullvarv men du borde orka med en propeller med större stigning än innan. Då märker du skillnaden. Högre toppfart. Lägre varvtal vid en bestämd fart, ex marschfart, som att lägga i en högre växel med bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WOT-range för den snurran är ju 5800 - 6400 rpm så du går ju knappast in i varvtalsstoppet eftersom du vare sej före eller efter uppgraderingen når mer än 5700 rpm.. Hade toppeffekten på motorn ökat hade varvet o farten ökat med den propp du har nu.. Du har alltså samma toppeffekt som innan och det är toppeffekten man anger på en utombordare.. Det är inte så att det redan var 200-hästars programvara i motorn redan..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hur har det gått med din uppgradering, har du kommit till klarhet? Jag går själv i uppgraderingstankar på min verado 150  från 2010 till 200 hk. Vill dock inte kasta 6k i sjön om det inte blir någon nämndvärd skillnad.

//Gravis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...