Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ThGr

The MB-10A story: Del 5 - Oljan svartnar

Rekommendera Poster

I tidigare inlägg har jag beskrivit hur det rostat hål i toppen på Volvo Penta MB10-A från 1974 - en bensinare alltså. Nu har jag bytt topp, renoverat vattenpumpen, fixat elfel mm och fått igång motorn.

Eftersom det var mycket vatten som kom in i motorn från början bytte jag olja ett antal gånger när motorn var kall, kanske 6 gånger. Nu när jag har fått igång den har jag fortsatt byta och oljan ser nu vattenfri ut. Totalt har jag bytt olja 12 gånger. Problemet nu är att oljan blir mörk efter 10 minuters tomgångsskörning (har bytt oljefiltret). Antar att det är mikropartiklar av tex rost. Jag får även upp några små svarta flagor i sista slurken från motortråget. Vad tror ni, kan det vara något annat än rost? Vad is så fall? Och hur länge ska jag hålla på att byta olja - är det någon risk med att köra motorn nu?

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta tror jag att det är koks. Som kommer sig av tidigare bristande underhåll/undermånliga oljor och dyligt.

 

Ifall det är koks så går det oftast att få bort genom motorrenoveringsmedel hälls i motorn och körs varm. Men om det lyckas i ditt fall är osäkert för din motor är såpass gammal att man bör noga överväga ifall det är någon idé att överhuvudtaget göra något alls utan bara plocka bort den. Men som sagt det är din motor och du vet bäst hur den tidigare blivit skött, har den färskvattenkylning osv.

 

Att svara på frågan om det är någon risk kan jag inte svara annat än, ja det är risk att köra motorn. Men  hur stor den risken är uttalar jag mig inte om utan att i detalj känna/se prylarna. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ingen mörkfärgning av oljan innan det gick hål i toppen och jag fick vatten i motorn. Talar inte det för att det inte är koks utan rost?

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, verkar ju vara nåt ifrån kylsystemet.
Exempelvis pannsten kan flaga och verkar kunna variera i färg ... http://www.begab.com/pannsten.html

För saltvattenskylda motorer brukar man f.ö. rekommendera låg termostat-temp, under 60 grader för att minska nybildandet.
 



Senast ändrad av Thomas-1 | 08 september 2011 | 11:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär ser oljan ut efter att jag har kört motorn 10 min med ny olja och såhär har oljan sett ut efter de senaste 7 gångerna jag bytt. Jag tycker det är konstigt att svartfärgningen inte minskar efterhand jag byter olja...

Nu ska jag se om jag kan få tag i ett mikroskop för att kolla storleken på partiklarna som missfärgar oljan.

/Thomas

 

post-10015558-1394236819,8038_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Partiklarna som mörkfärgar oljan är i alla fall så små att det inte syns i stereomikroskopet jag fick tag i (vet inte förstoringen men det borde ha gått att se partiklar ner till kanske 1 um). Hittade några få partiklar runt kanske 10-20 um...

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du bytte oljan 6 gånger kall som du skriver körde du inte igång motorn då? Det viktigaste när man fått vatten i oljan är att få igång den direkt så man får bort det vatten som finns i oljekanalerna så man inte får rost där.

Har du haft loss kolvarna och kontrollerat att kolvringarna inte fastnat i kolven? Om kolvringarna fastnar i spåren och slutar täta mot cylinderväggen får du mycket förbränningsrester som smiter förbi kolven går ner i vevhuset, det kan svartfärga oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn var kall när jag bytte olja i början eftersom jag tagit av topplocket som det rostat hål i.

Har inte kollat kolvar och ringar. Finns det något annat sätt än att ta isär motorn för att ta reda på om kolvringarna sittr fast?

Motorn har ju startat hur lätt som helst och gått som en klocka när jag varmkört den. I dag tänkte jag ta första turen på 12 veckor. Provkörde lite lätt i hamnen och det gick bra. När jag körde ut på öppet vatten och drog på full gas däremot, då stannade fanskapet och sedan dess har jag inte fått igång den. Den småtänder när jag försöker men startar inte. Blåste i lite startgas men utan reaktion (tänkte att det ev var dålig bensintillförsel). Det kan ju vara elfel igen, men då borde inte motorn småtända tycker jag. Stiften såg sotiga ut men jag hann inte kolla gnistan... Nu bryter jag snart ihop!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget att bryta ihop för nu, säsongen är i stor sett slut, du har hela vintern på dig att fixa motorn.

Om jag får komma med lite efterklokhet, när du bytte oljan skulle du snurrat motorn även om toppen var avplockad, antingen handvevat eller med startmotorn, i flera minuter. Man måste få bort vattnet inne i motorns alla skrymslen och också tänka på kolvarna.

Om MB10 har en lucka i vevhuset som Albin har kan man lossa toppen, lossa vevlageröverfallen  genom luckan putta upp kolvarna ur motorn, annars måste man ta loss tråget och ta det den vägen, man måste kanske ta ur motorn ur båten för att komma åt.

Jag tycker att det absolut är värt att laga motorn, en sådan där liten bensinare är en evighetsmaskin och nu när du bytt toppen och allt borde den kunna hålla många år till. Företaget som byggde motorerna åt penta Marna motor finns fortfarande kvar och alla delar finns att få.

När något händer på en gammal motor är det många som är frestade att att laga så lite som möjligt men om jag var du skulle jag ta ur motorn ur båten och gå igenom den ordentligt har du tur och allt är ok kostar det bara en packningssats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...