Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
laban1

Kört max 20h - byta dieselolja?

Rekommendera Poster

Hej!

Har inte kört motorn VP2001 så mycket i år, då kan man undra
var går gränsen för att byta dieselolja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag står inför samma dilemma...Har ju knappt kört med båten denna sommar..20 / 30 h max.sad

Jag ska byta oljan ändå men oljefiltert får sitta kvar en säsong till.

/ Denne

Nästa sommar ...Då ska det åkas båtcool

& en annan grej så har jag ju halva tanken kvar med diesel...såndär gul RME diesel...så det blir väl till att suga ur tanken oxå..



Senast ändrad av denne | 01 september 2011 | 09:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken! Vad man ska dra för slutsats är
dock inte solklart. 20h är långt under gränsen för 100h
enligt länken. Frågan är vad de frätande restprodukterna
gör under vintern och om jag ska byta på våren istället
pga av fukten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den frätande delen är nog ganska obefintlig men se till att motorn gått riktigt varm innan det blir vinter så det inte finns kondens i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag byta filtret istället för oljan, en olja av bra kvalitet håller länge men det skadar inte att byta filtret oftare.

 

Men det är som sagt bara hur jag hanterar mina fordon med olja i :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då kommer ju kondensen tillbaka, för hur kan han ev ha kondens när motorn var varm senast han stängde av den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur motorn är körd men var det ordentligt varm och körd tillräckligt länge så att kondensen som eventuellt fanns i motorn dunstade är det ju lugnt.



Senast ändrad av Sueco | 01 september 2011 | 12:25



Senast ändrad av Sueco | 01 september 2011 | 12:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har ju diskuterats ett antal gånger tidigare, men det är så att nästa oavsett hur lite man kör med en motor under en säsong kommer det ner avgasprodukter i oljan, det är dessa som gör oljan svart. Dessa produkter fräter på motorn invändigt. Jag har plockat isär otaliga motorer där ägarna har sparat in på oljebyte ett antal år och sedan så plötsligt när de får andra problem kommer frätskadorna i dagern. Det är inget som kommer från ena dagen till den andra utan kan ta några år. Att ha ny fin olja i motorn under vintern gör att man minst halverar den tid då oljan försämrar motorn.

Det är upp till var och en hur man vill sköta sin motor, men vill man ha lång livslängd så byter man på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Paliswe!

Har du arbetat som mekaniker då, du verkar ha en del erfarenhet av detta?



Senast ändrad av laban1 | 02 september 2011 | 12:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man bytt olja, tappat ur gammal, bytt filter och fyllt på ny olja.

Hur viktigt är det då att starta motorn och köra runt oljan?

 

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 02 september 2011 | 12:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare bytt olja i min dieselmotor efter varje säsong, men i år har jag rent resonerat att det är överdrivet ...det måste bara vara så. Jag kör ca 25 h per sommar, och på bra olja, det kan bara inte vara helt nödvändigt. Så from nu kommer  jag att byta vartannat år. Dock byter jag bränslefiltret varje säsong ff.

 

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det kommer in partiklar/avgaaser i oljan, men frågan är hur mycket det hinner komma in på 25 timmar. Har aldrig funderat på om båtmotorer är speciellt otäta men jämfört med en bil/mc så är ju 25 timmar inget alls. Med den principen skulle jag behöva byta olja minst 4ggr per år på hojen och dubbelt så många gånger på bilen...

Är det däremot smidigt och enkelt att byta så är det ju egentligen ingen större kostnad om man köper billig olja. Biltema eller ännu hellre i 20 l dunk från någon levernatör då liter/priset blir ännu lägre :)



Senast ändrad av Sueco | 02 september 2011 | 13:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta skulle ju innebära att oljan i bilmotorer skulle var rena syran då den jämfört med oljan i båtmotorer byts mer sällan. Är detta ett  ännu större problem där? Jag har aldrig hört talas om en bilmotor som blivit sönderfrätt av olja.

Det är ju även så att tillsaterna i oljan försämras hela tiden när motorn går samt att oljan förorenas. Motorn skulle naturligtvis må allra bäst av oljebyte efter varje gång den använts, men det gäller ju att hitta ett intervall som är gott nog.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kan visa upp ett bevis på en sönderröstad/sönderfrätt motor som använts relativt lite på sommarhalvåret och där ägaren byter olja var 3-5 år?

Eller med motor som tagit slut på tok för tidigat på grund av att oljebyte ej gjorts varje höst.

Kom inte nu med bilder på motorer som stått orörarda 10-20 år i en gammal lada utan sådanna som används varje år.

OBS att motorn givetvis spolats ur, körts med glykolblandning samt konserverats med olja eller spray in i cylindrarna.

Vore mycket intressant för då får vi lite fakta till debatten.

Det kan ju faktiskt vara så att det är helt rätt att byta olja och filter varje år.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon skrev i en annan tråd med samma fråga: Var och en blir salig på sin tro.

Men gammal smörjolja, som står i en motor (speciellt dieselmotor) som inte används på några månader, fräter på metallen. Det gäller bilar också, om de inte används på ett halvår.

Att bara byta oljefilter är det således inte mycket mening med, det är oljan som ska bytas. Efter oljebyte ska man köra motorn så den blir varm så att all gammal olja sköljs undan i motorn och den får stå i ny fräsch olja hela vintern.

För backslag och drev gäller däremot att om oljan är klar och ren behöver man inte byta på många år, fabrikanterna rekommenderar dock minst vart 5:e år. Det brukar vara lite kondensvatten i drevoljan längst ner men när den tappats ut och det kommer klar olja är det ok. Kolla oljan i botten alltså, inte högst upp. Är den grå eller svart måste den bytas. Grå olja = vatten -> undersöka varför drevet läcker, svart olja = har gått varmt -> drevdusch kan vara en lösning.

Men som sagt, var och en får naturligtvis underhålla sin motor efter sina idéer. Med detta inlägg avslutar jag mina inlägg i detta ämne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...