Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
zumpen

Fake Teak vart hittar man detta?

Rekommendera Poster

Hej alla!

Kommer att köpa en Crownline 250cr nu och dessa plastiga amerikanare skulle ju inte bli fulare med lite mer teak! jag tänkte på badbryggan och hittade en intressant sida!

Någon som har erfarenhet av detta och vet om det finns återförsäljare i Sverige?

http://www.nuteak.com/Frames_Pages/NuTeakGallery.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant produkt! Kanske inte för vår båt men jag kan tänka mig en hel del andra användningar...kanske ett nåtat teakgolv på muggen! laugh

De har ju återförsäljare över hela världen så det går säkert att beställa från någon av dem som kan skicka ett rör med lite grejer. Alternativt kan du ju kontakta företaget och se om inte de kan skicka direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mailade dom nu för att se om dom har färdiga kit till min båt och pris på detta! spännande!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Limhamns hamn (Malmö) hade någon i förra veckan lagt ett litet prov på teak i plast på alla båtar - med mailadressen på baksidan. Kommer tyvärr inte ihåg adressen, men skall kolla till helgen. Återkommer. Det verkade helt suveränt och var smala teakremsor nåtade och klara som trycktes ihop likt spontade bräder. Ursuveränt. Återkommer som sagt.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Flexiteek på min båt i snart tio år. Helt suveränt, bleknar inte, ändras inte och totalt underhållsfritt. Men det är inte billigare än vanlig teak.

Återförsäljare finns i både Sthlm & Gbg-krokarna tror jag. Titta på Flexiteek svenska hemsida.

Det finns en som säljer något som heter Teakiplast på Blocket också. Men företaget som uppges i annonsen finns inte under det namnet och de svarar inte när man fyllt i kontaktformuläret på hemsidan (en hemsida som verkade rätt hemmasnickrad med väldigt mycket stavfel). Dessutom är produkten tydligen ett plagiat av Flexiteek (som har patentet), som tidigare någon brittisk numera kursad firma sålde.

Tek-dek kollade vi på, men färgen var inte riktigt tilltalande (för chokladliknande). Dessutom betalar jag hellre lite extra och får en färdig panel att limma på plats gjord av proffs, än att pilla ihop den själv av plastremsor. Det skall ju hålla ihop år efter år också. Men smaken är ju olika.



Senast ändrad av IngemarE | 01 september 2011 | 22:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teakiplast.se     var adressen. Kollade precis deras hemsida - allt verkar seriöst och proffsigt.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter med en provbit från teakiplast i handen just nu. Dessa provbitar fanns i en burk på Flytande båtmässan som jag besökte igår.

Jag måste säga att jag är imponerad av hur äkta denna plastbit känns! Det är till och med så att det finns fibrer som man kan dra av precis som på en lagom sliten teakbräda. Det enda som avslöjar att det inte är äkta teak (om man bortser från undersidan och ändträt) är lukten och att ytan inte känns så där mysigt trävarm.

Jag tror att denna typ av produkter kan vara ett otroligt bra alternativ om man prioriterar lågt underhåll framför äkta träkänsla. Priserna tycker jag känns ganska rimliga också med tanke på att en flaska teakolja kostar runt 200 kr och att tid är pengar.

Jag skriver om teakiplast eftersom det är den enda produkt jag haft i min hand. Om jag skulle vilja sätta in något sådant i min båt så skulle jag givetvis se till att få provbitar från flera olika tillverkare för att kunna jämföra dem med varandra.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag har kollat lite på ersättningsteak i några år i både Norge och Sverige och Flexiteak är det jag hade valt i dagsläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag tänkte på var rubrik/menytexter som Teckninsk specifickation och en del annan spännande stavning. Just nu fungerar inte länken till Byggskolan - bildspel heller. Men det kan ju vara tillfälligt, för jag har fått upp detta innan. Sedan talas det i pdf-dokumenten om not när det menas nåt, emedan det som verkligen ÄR not och fjäder också refereras till men som han sponten o.s.v. Under Om oss finns heller inte något mer om företaget, utan det handlar om annat.

Visst, det är petitesser. Men sådana saker brukar inte ett proffsigt företag släppa upp på sin hemsida, dvs deras ansikte utåt. Och vad som dessutom är viktigt är att i alla fall jag inte hittar något företag som heter som de uppger, dvs Candeck-någonting, på de vanliga sidorna som ratsit.se m.fl.

Jag har under de snart tio år jag haft Flexiteek kompletterat med mer i ett par omgångar. För mig är det därför viktigt att företaget jag tänker handla av verkar vara ett sådant som jag tror kommer finnas kvar ett tag. Kanske är överdrivet petig med att kolla sådant här innan jag handlar, men oroväckande ofta är just signaler som att företagsnamnet inte riktigt stämmer och dylika småfel på hemsidan inga falsklarm. Vad gäller företagsnamnet är det sällan så illa att företaget inte finns utan att det istället är ett annat företag bakom, typ Lasses alltjänst. Men som kanske nästa år kör truck istället wink.



Senast ändrad av IngemarE | 04 september 2011 | 15:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket väl skrivet IngemarE!

Jag kände precis som du när jag kollade in sidan. Min första tanke var att företaget är ganska nystartat och därför inte hunnit med att korrläsa hemsidan och reda ut dess buggar. Kanske är det något barn eller barnbarn som snickrat ihop sidan vars svenskakunskaper inte är de bästa.

Någon som vet hur gammal sidan/företaget är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har teakiplast på badbryggan sedan i våras och är supernöjd med resultatet. Det finns en hel del tillverkare att välja på och jag tror att det svårt att inte bli nöjd vad man än väljer.

Limningen är busenkel så länge man är noggrann (som vanligt m a o).

 

Personligen tror jag att Jan Sköld som säljer/mallar/tillverkar/limmar/driver just Teakiplast tar på sig lite mycket jobb i all välmening men detta får också resultatet med t ex en halvfärdig hemsida. Så länge det inte går ut över kunden på något annat sätt.

Jag kan iallafall rekommendera honom och Teakiplast smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok !

Men du som handlat av företaget kan kanske bringa ljus i min undran vad företaget egentligen heter ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har sett vad som uppges på Blocketannonserna och på hemsidan.

Men jag tänkte på vilket företagsnamn/org. nr  som stod på fakturan/kvittot du fick när du köpte. För jag hittar nämligen inget företag som heter Candeck.... någonting när man letar efter företag på ratsit, upplysning.se o.s.v. Och när jag via formuläret på hemsidan frågade dem om bl.a. detta för ett tag sedan fick jag inget svar.

På mitt Flexiteek har jag 10 års garanti (tror jag det var), och säkert ger väl Teakiplast också rätt många års garanti. Då är det ju rätt käckt att veta vem som står bakom garantin innan man beställer. wink

 



Senast ändrad av IngemarE | 05 september 2011 | 07:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...