Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
sigge_1

Smart, billig, enkel lindragarlösning för styrpulpit?

Rekommendera Poster

Nu börjar hummersäsongen närma sig. Förra året klurade jag på att meka ihop något som gjorde det lite enklare att dra burar från min styrpulpit båt.

Som det är nu står vi ju och drar lina mot relingslisten för hand vilket är lite tungt ibland när det krupit in krabba istället för hummer.

Finns här någon som gjort någon enkel lösning helst utan att behöva borra och skruva förmycket i båten?

Själv klurade jag lite på en vanlig vinsch från segelbåt som man fäster på något sätt och kan lägga ett par varv runt.

Är jag ute och cyklar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en trevlig reling av aluminiumrör. Är den stadig skulle du kunna fästa en ungefär 1,5m lång, 50x100 träregel som sträcker sig ett par dm över akterspegeln. Träregeln kan du fästa med en tunnare träbit som du skruvar fast så relingsröret kläms fast mellan de två trästyckena. T.ex fyra skruvar på var sida om relingsröret. Det borde bli stadigt. Sen kan du göra din konstruktion och skruva fast vinschen och en trissa i änden på träregeln. Med en trissa som du lägger linan runt kanske du får lite lättare att dra så du sällan behöver använda vinschen. Se till att du får en trissa som löper lätt. En enkel lintrumma i trä försedd med vev skulle kunna ersätta en vinsch om du inte hittar nån lämplig.

När du tröttnat på hummer skruvar du lätt bort din anordning och inga märken finns kvar på båten. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klockrent!

Har du möjlighet att ta lite fler bilder? Vad är det för el-motor du har använt dig av?

Tack även för tidigare förslag, det är ju lite samma tema kan man säga.

 

Finns det fler här som byggt och har bilder så lägg upp så vi får ta del av alla uppfinnares alster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har använt en torkar motor och ett linhjul, den drar upp en tina på 20-25 kg och det tar ca 30sekunder. (60m/minut ). Detta har jag byggt i en rostfri låda. Under lådan så sitter det två hylsor och en stång, detta för att kunna vrida hela motorn åt det hållet som linan kommer ifrån. Längst ner är det format efter båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, torkarmotor löser jag nog enkelt. Var fick du tag på linhjulet? Hur har du passat in det på torkarns axel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Axeln på torkarmotorn är konisk med en mutter. Jag tog en liten bit av det som sitter på torkararmarna som också är konisk. Detta för att det inte skall slira. Denna bit svetsade jag i linhjulet. Linhjulet köpte jag på Certex, men det är nog många som har linhjul, Jula kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu (i god tid) tänkte jag försöka tillverka en elektrisk lindragare till höstens fiske! Fick du till en lindragare tillslut? Har du några bilder/skiss på hur du gjorde din lindragare? Torkarmotor? Tips på motor som fungerar bra? Biltema har en för 500:- . Snurrar de åt bara ett håll eller hur får man dem att göra det ?Hur många tinor kan man dra innan man måste ladda batteriet?

Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar det verkligen med en torkarmotor?

Kompisen testade och det var trögt att lyfta på land. I vattnet hade burarna knappt rört sig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en diameter på ca12 cm på min rem skiva. Mina tinor väger ca 10-15kg. + fångst. Och det är inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här har ChalleJ gjort (se bild) (kommer från tråden Hummerfiske  2012

lindragar-projektet står just nu still pga av annat men i övrigt fick jag tag i special rör på jobbet kommer dock inte i håg va det va för rör men det är en typ av rör som används till bur i tävlingsbilar väldigt starkt och väger i stort sett ingenting, svetsade ihop detta och på med en 3 mm tjock platta som jag fäste motorn i först va de en torkar motor från en saab 900 men nu bytt till en startmotor som jag satt ihop med en vinkelväxel med 1.100 utväxling dock så snurrar startmotorn för fort o drar för mycket ampere så ska byta till en liten mindre startmotor från en gammal utombordare eller från en gammal mc, kilremskivan blev jag vid på järnia där jag bor, svetsade på en axel på remskivan in till vinkelväxeln. även gjort ett hemma byggt linblock de som sitter längst ut på armen, de svåra med att bygga en lindragare är att få en motor som drar lagom mkt ampere o som snurrar lagom fort men samtidigt är stark, och de svåraste är nog att konstruera ett fäste till skiten som passar båten bra, är dock inte helt klar som sagt men är meningen att den ska bli klar i vinter nån gång, får dra hummertinorna för hand i år hehe.. Svarade han(ChalleJ) på frågan när jag frågade om hur han gjort den

Edit: länk

post-10023665-1394237485,4029_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...