Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst jonten

sjöfyllerilag. HJÄLP!

Rekommendera Poster

Statistik 2008 av Sjöfartsverket.
Antalet omkomna/saknade inom sjöräddningens ansvarsområde har uppgått till 43 personer 2009 vilket är en ökning från 2008 då antalet var 38 omkomna och 2007 var antalet 22. En del av ökningen beror på den tragiska förlisningen av Langeland där sex sjömän följde med fartyget till botten, tre kajakolyckor med dödlig utgång varav två skedde på norrlandskusten av långfärdskanotister, fem badolyckor under sommaren och tre isolyckor inträffade under vintersäsongen. Under året förolyckades också fem personer i samband med fiske.

Kajaker är s.k ”fribåtar” och omfattas inte av 0,2-promille. Ändå dog 3.
Lagens förvirrade utformning säger åtskilligt om båtkunskaperna hos de politiker som antog lagen.

Skridskor på sjön ett stort problem? Pimplare?
Kajaker.. etc... badolyckor... Storm som tog 6 besättningsmän liv...
Hur kom man fram till just 0,2 promille för en viss sorts båtägare som är underrepresenterade i olycksstatisken? De som finns friskrev man i lagen.
Så här ”stort” är problemet:
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sok-i-nyhetsarkiv/Infrastruktur--Sjotrafik/Farre-omkomna-i-sjoolyckor---men-manga-flera-sjoraddningsfall/

Var samtliga onyktra eftersom detta är ett ”stort” problem? ”Framgår inte av statistiken” säger de själva, ”våra” politiker.
Men vänta nu... var det inte ”få” olyckor till sjöss..? enligt statistiken... säger politikerna på kammarens brevpapper.

10-11-28, Ur Sjöräddningssällskapets tidning Trossen:
”En äldre man i en liten öppen båt på en mindre insjö löper statistiskt sett störst risk att drabbas av en dödsolycka till sjöss”.
Typfallet bland dem som råkar illa ut är alltså en äldre man som ska ut och fiska på en insjö hemmavid.

Så här kan det se ut i en typisk incidentbeskrivning, 23/5, fritidsbåt/fiske. Sjön Riipijärvi Övertorneå:
En 56-årig man saknad efter fisketur, enligt uppgift inte simkunning”

Nu är det således klarlagt vad olyckorna består av.
Inte ens om politikerna hade kontrollant-båtar i insjöarna skulle 0,2-lagen fylla ett syfte  

 

trossen 



Olyckstyper 



http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/nyheter-och-fakta/olycksstatistiken 



Senast ändrad av BerraK | 15 september 2011 | 03:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Berra.
Nu spekulerar du bara.
Var i lagen står det att man skiljer på sovande personer i en privatbåt och sovande personer på en färja är frågan. Inte om polaren hjälper till vid en tilläggning.
Vad en polisman kan tänkas tycka är ganska irrelevant - sist jag kollade var det domstolar som dömde och inte polismän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God Morgon Peter! :-)

 

Naturligtvis står det inte så i lagen. Men vad betyder alltså ....är den som fullgör för säkerheten viktiga uppgifter påverkad etc.......

Passagerarna på en färja kan ju inte enligt den lagskrivningen betraktas som att de fullgör för säkerheten...osv

Den hypotetiske, sovande polaren, på en liten fritidsbåt däremot, kan ju mycket väl betraktas som en som utför för säkerheten viktigt arbete.......

 

Som sagt, det finns väl inga prejudikat ännu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt, det finns inga prejudikat.
Men, om jag spekulerar lite tror jag ingen kommer att bli dömd för att sova full i en båt.
Så länge man sover fullgör man bla bla bla... knappast någon väsentlig uppgift, varken på en färja eller en fritidsbåt. Där är vi helt överens tror jag. Att hävda att man kanske i framtiden skall fullgöra en uppgift är ju svårt. När inträffar denna framtid? Är man påverkad då?

 Även om båten är stor finns alltid möjligheten att lägga båten på svaj i en väl skyddad naturhamn och låta alla sova ruset av sig innan någon fullgör något.

Ett sådant eventuellt brottsmål behöver man knappast heta Perry Mason för att vinna direkt...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När blev sova ett för säkerheten viktigt arbete??? Det är naturligtvis viktigt att sova så man inte är trött dagen efter om man ska köra båt. Att personen ifråga kan sova är väl för att någon annan utför det för säkerheten viktiga arbetet. Så länge personen som framför båten anses kapabel till detta så kvittar det väl om båten är full av berusade sovande människor eller om han/hon är ensam. Skulle säkerheten bli högre om den berusade lades i dingen och förtöjningarna kapades?

Att den/de som framför båten ska vara kapabla till detta var lagstadgat redan innan nya lagen.

Så återigen, vart finns mervärdet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter och Riro.

 

Ja, det blir ju bara spekulationer, så länge lagen är skriven som den är, och inga prejudikat skapats.

Jag kan mycket väl tänka mig att någon nitisk åklagare i en nära framtid kommer att åtala någon sovande , berusad, polare. Allt för att testa lagen, och skapa prejudikat.

Om han kommer att lyckas fälla den sovande polaren  är väl mer tveksamt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker problemet i sånt fall ligger steget för åklagaren. KVB och polisen måste på plats kunna bedömma vilka personer som utför en för säkerheten väsentlig uppgift och ska inte alkoholtesta de som inte omfattas av detta. Kan dom inte det så ska dom utbildas eller byta jobb då det är yrken där det krävs bra omdömme.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tror jag vi kommer se en och annan sovande medåkare på fritids båt kommer dömas för båtfylla men det är ju inte det denna tråd egentligen handlar om, den handlar mer om en lag som är luddig skriven så rättsosäkerheten känns tung för mig och många andra. Även om jag skulle ha fel i detta med sovande så kan jag iallafall lova att vakna medpassagerare kommer att åka dit, har i annan tråd berättat om vad en vän till mig var med om när KBV bordade deras båt och gick från hytt till hytt och väckte 3 sovande polare och lät dem ta utandnings prov, denna gång gick det bra men det var ett jävla tjafsande innan KBV gav med sig. Tycker själv det inte spelar roll ifall man döms eller inte utan känslan att du kan bli bordad ,anklagad m.m  under din båtfärd med familj och vänner. Bara tanken ger mig en olust känsla när jag inte vet om mina vänner som tar sig ett par öl under mitt befäl och riskerar bli av med körtkort, böter och kanske få fängelse.

Jag tror inte det spelar någon roll vad vi som vill lagen ska skrivas om tar fram för uppgifter här på guiden , det ser mer ut som en del är lite för mycket enkel spåriga och kommer med massa trams fram och tillbaka, lagen är luddig skriven tycker en hel del som är insatta i lagrätt, ska det vara så svårt att förstå denna lag är felskriven ? Tycker som sagt att vissa är obstinata här och det är ingen idea för mig att fortsätta tjafsa i denna tråd något mer. Den som väntar får se hur lagens långa arm funkar

Mvh Berra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vakna nu,

Det vet väll alla att det inte alltid är rätt folk på alla arbets platser, prata att de ska byta jobb är ju ett stort skämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Observera att ni diskuterar en lag för ett ickeproblem

Det är ett ickeproblem då bevis saknas för att det är ett problem.

Ytterligare ett fall av försiktighetsprincipen

 

Tänk om alla slutade ha fritidsbåt. Då skulle olyckorna säkert minska ännu mer.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att den som ska utföra ett jobb måste ha erforderlig kunskap och följa de riktlinjer som finns oavsett yrke. Kan dom trots utbildning inte tillgodogöra sig tillräcklig kompetens ska dom inte ha det jobbet. Eller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha,kan du se till att det funkar så ? Dom där i Polis O andra ordningsmän tar jag inte mycket för. Här har vi 2800 till Stadskassan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tycker det är samma som du skrev innan, håller med dig men problem är att så funkar det inte i verkliga livet, bara ett önske tänkande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vi diskuterar är en lag som faktiskt accepteras av de flesta människor i Sverige.
Där kan vi snacka om att detta är ett ickeproblem!
Kör båten nykter så är problemet löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det ska vara ordning på sjön, HÄNSYN, OMDÖMME, VETTIGHET... De flesta sköter sina kort väldigt bra sen finns det DOM som ställer till det också.... Fram för ett nav.kort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kategorin liten öppen båt inkluderar många båtar som täcks av den nya lagen, bl.a. styrpulpetbåtar. Så den nya lagen täcker en del av de farligaste båtarna

 

Och ingen har väl sagt att de trott att den nya lagen skulle stoppa alla olyckor till sjöss? Bl.a. kajakolyckorna berodde på helt andra omständigheter än onykterhet.



Senast ändrad av Abbe2 | 15 september 2011 | 15:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du några närmare uppgifter om det din kompis råkade ut för? T.ex. när och var, eller en rapport om det från KBV? För jag har mycket svårt att tro på det innan jag ser något mer än vad som verkar vara en klassisk brygg-historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är, att politikerna gjorde det enkelt för sig... 0,2 p kan vara motiverat på vägnätet, men på sjön är det inte samma lika, ska man inte kunna åka med båten för en dagstur & äta en god middag med 1-2 gott vin/öl, utan att riskera & åkafast av Nya poliserna.....  Föreslår härmed 0,5 P som innebär att folk & fä, även Polis/Kustare kan ta en liten öl till Lunchen el dyl. Vi blir inte sämmre, IDIOTERNA på sjön kommer att finnas oas. lagar.

Politiker!!! Lär känna DETTA SJÖFOLK INNAN ::: KNASBESLUT

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen kom till för att stoppa framför allt döds olyckorna på sjön, det har roppats om  fakta och här fick ni det , läs , tänk och lär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att leva ÄR livsfarligt. Det säkraste vore väl att gjuta sig en underjordisk bunker, sätta sig där och käka biodynamiskt odlade böngroddar. Tycker personligen inte att det är att leva.

Jag tycker heller inte det är rätt att skapa en lag som försämrar livskvalitén för många då den inte grundar sig på ett reellt problem. Dom som struntade i den gamla lagen, körde på fyllan och ställde till olyckor struntar nog i den nya lagen också. Den kanske kan förhindra någon olycka, men inte i den omfattning att den är motiverad.

Det är ungefär som att förbjuda sex om man är över 50 p.g.a. att det ökar risken för hjärtinfakt. Men bara om ens respektive har ett bystmått större än 95cm och kan hålla mer än 100 slag/min. Tycker inte att en sådan lag heller är motiverad även om det kanske skulle rädda någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För tillfället har jag inga mer uppgifter om det här och du fårgärna tro att det är en brygg historia, verkligheten är inte långt borta, vi alla kommer snart få se hur denna lag kommer tillämpas

men jag säger till er som litar på lagen, att gnäll inte sen ni drabbas av den själva............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt att de trott att alla olyckor på sjön beror på onykterhet? För det är självklart att de som beror på andra saker inte kommer att påverkas av denna lag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående detta med att polisen och/eller KBV kan ta sovande kompisar, eller fulla kompisar för att de kanske skall hjälpa till med att lägga till... o s v... Det är väl då bara att hävda att de har inget med tilläggning eller utläggning av fendrar etc att göra p g a att den som kör är van vid ensamarbete med båten, att denne oftast är ute själv och därför vill lägga till själv för att denne vet vad som skall göras och då inte vill ha inblandning med detta arbete - ffa inte av fulla människor/kompisar... Hela Sverige kryllar av folk -både män och kvinnor- som ofta är ute med sina båtar själv, och då även gör hela jobbet själv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte vi  upplever världen på samma sätt, jag litar inte på de som bestämmer som du och andra verkar göra, I min värld så klantar makten till det kanska så ofta, hoppas du får rätt och jag får fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror lagen kom till för att visa att man gör något.

Dock utan insikt i hur verkligheten ser ut och vad som är problemet.

 

Tror du jag hade argumentarat så om denna lag om jag ansett den kom till på rätt sätt och där det verkligen finns fog för en sådan lag. Knappast.

Har aldrig sett eller hört talas om något fall med en fritidsbåt där lagen behövdes. Inte ett enda.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utlåtanden  

 

Svenska Livräddningssällskapet: 

Anders Wernesten anser att politikerna började i fel ända när de förra året skärpte gränserna för sjöfylleri,
men inte lagstiftade om att det ska finnas flytvästar till alla i båten.
- Det hade varit betydligt effektivare. Om du är full och ramlar överbord flyter du i alla fall, säger han till TT.

Polisförbundet riktar skarp kritik

Polisförbundet anser att utredningen har så stora brister att den inte bör utgöra någon grund till kommande lagändringar
http://www.jureka.net/news/admin/read.asp?NewsId=6668

Sjöbefälsförbundet

har ansett att en promilleregel inte bör gälla för yrkessjöfarten, bland annat eftersom befintlig kollektivavtalsreglering om alkoholpåverkan är tillräcklig.

Hovrätten över Skåne och Blekinge

har däremot förespråkat att promilleregeln begränsas till yrkessjöfarten med hänvisning främst till att det saknas empiriskt* belägg för att införa en sådan regel för fritidssjöfarten.

Kammarrätten i Stockholm

har framfört att en promillegräns på 0,2 för fritidssjöfarten närmast ter sig som ett
nykterhetspolitiskt förslag och saknar stöd i vetenskapliga studier.

Sjösportens samarbetsdelegation

(SSD) har hävdat att nuvarande lagstiftning är tillräcklig samt att förslaget bygger på felaktiga grunder och blir svårt att förankra hos allmänheten. Staffan Högardh, talesman för SSD 2006:
- Varför införa lagar som gör 100 000-tals svenskar till lagbrytare, frågar sig Staffan Högardh.

SSD 2008:

Det betraktas som störande för den allmänna respekten för lag och ordning då polisens
arbete tas över av en myndighet vars personal inte har rätt kompetens eller utbildning
och som tillhör försvarsdepartementet

SSD 2007

: Nuvarande lagstiftning är tillräcklig, rätt använd är den ett utmärkt redskap

SSD 2006

: mycket läsvärd kritik som borde ha varit mer än tillräcklig för att politikerna skulle kunnat
ökat sjösäkerheten om de hade haft den avsikten istället för en alkoholpolitiskt nykterhetsrestriktion.

Institutet för sjörätt och annan transporträtt vid Stockholms universitet

har menat att en promilleregel för fritidssjöfarten kan vara motiverad för billiknande fartyg och situationer men inte generellt.

Även Hovrätten för Nedre Norrland har ställt sig tveksam till en promilleregel.

*Empiri innebär att en slutledning är grundad på erfarenhet. Empiri bygger på vetenskapliga undersökningar av verkligheten, iakttagelser och experiment och därav gjorda erfarenheter, snarare än på i förväg uppställda teorier eller filosofiska resonemang.

Källa: http://www.regeringen.se/content/1/c6/13/64/90/ad446482.pdf

Om politikerna vet hur lite eller mycket båtfolket dricker eller hur ofta så är det ett intressant att ta del av vad de grundar det på. Det har ingen som helst fakta att lägga på bordet - de bara tycker och moraliserar. Tänk om det är så att det finns människor som tycker att alkohol och båtliv är en trevlig kombination så länge det inte går ut över säkerhet eller andra.

I Rosenbad spottar man inte i glasen då man jobbar med att ex. stifta lagar. Kanske inte så konstigt, spriten i Rosenbad är gratis...

Luta Dig tillbaka ett tag och fundera på vad bl.a Kammarrätten säger...

nykterhetspolitiskt förslag... saknar vetenskapligt stöd... saknar empiriskt belägg...stora brister.

Helt plötsligt fick man en ingivelse av respekt. Rättvisan är inte blind..både tryggt och skönt att veta.

Svårt att tro att våra rättsinstanser vill stödja en lag vars syfte och resultat endast blir penningstöld. Inte om båtar eller olyckor... utan om att stjäla båtfolkets semesterkassa utan orsak eller anledning.

Man stiftar en lag på ett ickeproblem... Då är det ju faktiskt inget annat än just alkoholrestriktion 

 

http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/nyheter-och-fakta/utlatanden 



 



Senast ändrad av BerraK | 15 september 2011 | 17:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att man inte skapade lagen för att skydda den fulle båtföraren från sig själv, utan från att skada andra, däför berör den bara stora och/eller snabba båtar. Folk som inte ha vett att använda flytväst i roddbåten trots dåligt väder, fiske och att man är ensam kan man aldrig lagstifta bort.
Eller någon av de andra helt ovidkommande exemplen och tipsen du hade med i inlägget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...