Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
PerManne

Segla Spinnaker , försegel eller inte?

Rekommendera Poster

Har försökt lära mig segla spinnaker med blandad framgång. Kikat på en hel del film på nätet och inser att ibland har man förseglet kvar ibland inte.

När väljer man det ena eller andra, skiljer det på jollesegling eller havskappsegling?

Tacksam för svar // Manne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 30 fots segelbåt och tar ned förseglet då jag seglar med spinnaker. Man ser bättre framåt och spinnakern är lättare att skota utan störande försegel. Enda anledningen jag kan se att ha förseglet uppe är vid branta slörar då det möjligen kan ge lite extra driv framåt (om man absolut vill segla om någon annan).

Vid nedtagning av spinnakern kan man förstås hissa upp förseglet lite innan spinnakern ska tas ned. Det kanske är den typen av bilder du har sett? (Alternativt vid sättning av spinnakern)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på båttyp och förhållanden hur man gör. I vissa vindstyrkor, i vissa vinklar, på vissa båtar är det effektivt att ha focken eller ett speciellt spinnaker-stagsegel upp. Spin-stagseglet halsas längre bak och i lovart på fördäck.

Generellt sett är svaret dock nej för annat än jollar då svaret nog är generellt ja, man låter focken sitta uppe.

Som redan nämnt är dock ordningen hissa spinne->sen ta ner försegel och tvärt om vid nertagning.



Senast ändrad av JonasP | 23 augusti 2011 | 15:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har förseglet uppe så är risken klart mindre att spinnakern trasslar in sig i förstaget, men samtidigt så kan ju förseglet störa spinnakern så att den blir mer orolig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, det  är ju anledningarna till att man ska ha förseglet uppe vid sättning och rivning, det är ju då man riskerar att få den runt staget. När den väl står är det ju lugnt.

Dessutom är det lättare att punka den så man får ner den om man har focken uppe



Senast ändrad av JonasP | 23 augusti 2011 | 18:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan göra lite olika beroende på vad man har för båt och segeltyper. Ett smidigt sätt är att behålla förseglet uppe tills du hissat spinnakern. Det gör att spinnakern håller sig ganska lugn. När spinnen står rullar du in genuan - då fyller spinnen ännu bättre. Dra fram den lovart om storen så mycket det går. I en plattläns vill man ha storen på ena sidan, spinnen på andra. Så att inte storen stör spinnen. Du kan också rulla ut genuan innan du tar ner spinnen, då är den lätt att ta ner i lä bakom förseglet. Men, som sagt, detta funkar inte lika bra på alla båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...