Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst patrick

Örnvik 500 commander..

Rekommendera Poster

Gäst patrick

Hej, Funderar allvarligt på att köpa denna båt med en 75h mercurymotor. Har ni någon uppfattning hur den är? Kommer att köpa den ny. Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

Hej Patrik. Gick också och funderade på en ny CLX, den är riktig snygg med mycket utrustning för pengarna. Hittade en test i Vi Båtägare som fick mig att fundera en extra gång. Den ska tydligen vobla något överjävligt. Citat Vi Båtägare nr 6 -04-Många mindre båtar med stora motorer och en person ombord beter sig likartat. Men, det som sedan händer får nog tillskrivas Örnvik allena. Inom loppet av någon sekund är jag maktlös. Mitt i svängen tar det stopp. Med besked. Plötsligt greppar stäven och kastar runt akterskeppet 20 grader innan slaget och skrovsidan ånyo får vattenkontakt och abrupt gör slut på snurren. Jag som alltid står med en hand på ratt och en på reglage trodde det var nog. Icke så. Stoppet var så kraftigt att jag plötsligt befann mig sittande på durken med hela reglageboxen i näven. Manövern gjordes om, nu var jag beredd, och jodå, kastet kom som på beställning. Faktum är att båten kastar föraren i sidled med sådan kraft, att är man inte beredd med handen på gasreglaget blir det svårt att släppa ratten för att dra av på gasen Kanske hade journalisten en dålig dag eller blivit från åkt av en Örnvik som liten. Verkar lite skumt tycker jag. Hoppas inte detta skrämmer dig utan begär en provkörning med en 75:a på. Märkligt att vi köper båtar för många hundra tusen och sällan provkör innan. Lycka till Magnus

post-0-1394234314,8504_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst patrick

Tack Magnus för din synpunkt.. Man kan ju undra hur fort han körde och hur snävt han girade? Det är väl precis som att jämföra olika bilar med olika egenskaper.. Vi har fastnat för denna men det är ju alltid bra att kolla upp saker innan. Mycket pengar är det ju. Är det din båt på bilden? Med vänliga hälsningar Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Nu är jag medlem och inloggad som Sungam. Inte min båt, jag har en Flipper 470 S, gick som sagt och suktade efter en 500 CLX. Har nu lackat om Flipper så nu duger den ett tag till. Glöm inte att provköra innan du slår till. Mvh Sungam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst patrick

nej det borde man kanske. problemet är att jag får den 20000 kronor billigare om jag slår till innan jul.. Så dålig kan den ju inte vara eftersom det är många i småland som köpt den. Kommer att ha den i en insjö mestadels.. Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkerligen en kanonbåt, lite avund blir jag allt! Skicka din mailadress så får du hela testen från Vi Båtägare (har den i PDF format). Lycka till. mvh Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst M

Är det någon här som kört Örnvik 500 CLX? På pappret verkar den ha bra planlösning men hur går den i vattnet med hela familjen i? Båten har många sittplatser på styrbordsidan = konstant slagsida vid gång eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hi there, Mr. M! Jag har inte provkört Örnvik 500 CLX, men vet folk som har gjort det och det är ungefär samma kritik som i båttestet. Och det är inget ovanligt att tillverkare kan misslyckas med sina modeller ibland. Ta t.ex. Ryds 23 WA: Den var helt hopplös och värdelös i sn uppförande i sjön nä den kom. Ryds insåg detta och byggde om en aning och vips....så blev det kanon och går nu jättefint i sjön! Hur en båt går i vattnet kan man inte förutse på papperet eller i broschyren! Den måste provköras och då helst i olika förhållanden om det är möjligt. Att många båtar hugger vid kurvtagning är vanligt även om långt ifrån alla gör det. Och de båtar som hugger anser jag vara ganska farliga båtar! Vad händer t.ex. vid en mycket kraftig undanmanöver vid 30 knop? Jag blir rädd av bara tanken! Det måste finnas goda mariginaler i sjösäkerheten och båtens uppförande i skön är en stor del i detta säkerhetstänkande. Vad gäller Örnvik 500 CLX så är ju styrpulpeten sidomonterad vilket dessutom (var sig man vill eller ej) ger en viss obalans. Och det finns fler negativa saker med sidomontering, även om det finns positiva också. Och en del vill ju ha sidomonterat tydligen... Och det är faktiskt lite märkligt att Örnvik 500 CLX inte tillåter fler än 5 personer och en starkare motor än 75 hk på den storleken! Ganska anmärkningsvärt faktist med dagens moderna skrov! Kanske det säger något det också....Standard idag är 6 personer och max 90 hk för denna storlek och båttyp. Själv skulle jag betydligt hellre föredra HR 510. (Höga Rodd 510.) Där får man dessutom otroligt mycket utrustning för pengarna och en båt som går fantastiskt i sjön! Mittpulpet med stoppade sportstolar, dynor runt om, teakdurk, bra förvaringsutrymmen osv för 88.000 kr innan rabatten är dragen. Kvaliteten håller full klass med Örnvik, Ryds, Bella, Askeladden och når nästan upp till Yamarin. Ta gärna en titt på den på http://www.hogarodd.com/ Nu ska ingen ta mitt inlägg för att jag vill pracka på folk en HR 510 även om det faktisk är en förbaskat bra båt, utan mitt syfte är att det faktiskt finns andra båtar som kanske kan vara bättre till samma eller mindre peng än just Örnvik 500 CLX. (Jag sa kanske!) Man bör i alla fall prova flera modeller. Det är ju faktisk först då man kan jämföra och det är då man har gett det hela (och sig själv) en ärlig chans att bli en riktigt nöjd båtägare. Att söndagshandla båt med ögonen är inte någon trygg början anser jag. Men har man väl provat flera båtar och ändå vill ha just Örnivik 500 CLX så är ju det helt okay. Då ska man slå till. Det är inte svårt för mig i alla fall att respektera att alla inte har samma smak som jag.... och Örnivk 500 CLX kan ju i och för sig eventuellt vara rätt för just dig. Men absolut inte för mig! Lycka till med ditt båtköp oavsett vad och när det blir! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Falcon

Hämtade en Örnvik 500 med Mercury 75 och i mitt tycke kan jag inte påstå att jag märkte av något vobbel utan tvärtom har jag sällan åkt i så stadig båt, möjligen så började den att hoppa lite när jag var själv och hade trimmat upp motorn för högt, men vilken båt gör inte det? jag åkt har i HR och den var likadan när han trimmade motorn för högt. med motorn i rätt höjd så är det en mkt stadig båt som jag personligen skulle kunna åka ut med i rätt så hög sjö. MVH Falcon ps, men vad vet jag en glad amtör jämfört med proffsen på en tidning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddarn! websidan heter numera: [LINK]www.hrboat.com[/LINK] www.hrboat.com ...sidan ligger nere för tillfället nu när jag provade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...