Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Thule

Måste termostat öppnas vid vinterkonservering?

Rekommendera Poster

Hej, har börjat med intresse läsa diverse trådar angående vinterkonservering och att termostaten måste hinna öppnas innan man kör igenom glykolblandningen för att få ut frysskydd i motorblocket.

Förra året missade jag att varmköra motorn (VP MD40)  innan jag drog igenom glykolblandningen men motorn hoppade igång fint i våras och har inte haft några problem alls. 

Någon som har erfarenhet av det här och som kan upplysa mig om vad som gäller? 

Tacksam för svar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken finns att du inte har delar av motorn som är frysskyddad och det kan i sin tur leda till frostsprängningar. Ett tips är att helt enkelt ta bort termostaten vid konserveringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Förstår att det finns risk för frostsprängning. Innebär det, då motorn klarade sig bra, att glykolblandningen ändå kan nå till motorblock etc? Då är momentet egentligen helt onödigt. Eller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte om motorn är sjövattenkyld eller färskvattenkyld. I det sistnämnda fallet har du ett slutet system med ett expansionslärl á la bil, och värmeväxlare som växlar värme mellan sjövatten- och det interna färskvattenmsystemet.

Har du ett slutet glykolsystem på motorn, färskvattenkylt, sitter termostaten (termostaterna) med största sannolikhet i det, och varmkörning är inte aktuellt för dig. Sjövattnet passerar bara värmeväxlarna och är aldrig inne i blocket. Men givetvis måste du dra igenom glykolblandning som vanligt i alla fall, för att få frysskydd i sjövattensystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag studerar sprängskiss på kylsystemet förstår jag att detta inte gäller mig då denna termostat endast reglerar mitt slutna glykolsystem (som jag förstår det). 

 

Min slutsats blir att när jag konserverar min motor behöver inte motorn varmköras innan glykolblandningen dras in. Därför fick jag inga komplikationer i fjol då detta moment inte utfördes. 

 

Mycket  bollar att hålla i luften som båtägare modell äldre men jag tackar för Er hjälp med att reda ut frågan! 

// Säkra före det osäkra



Senast ändrad av Thule | 22 augusti 2011 | 14:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...